Gå til innhold

Hvilket system har dere for og sikkerhetskopiere


Anbefalte innlegg

hei hvilket system har dere for og ta vare på data dere synes er viktige?

 

Hva er holdbart og bra og kjøpe til bruk til sikkehetslagring tenker da på alt mulig som en har på pcen som har en verdi som en gjerne vil beholde.

 

Noen som har noe tips til hva en bør være oppmerksom på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også to HDr i maskinen hvor den ene disken tar automatisk tar backup av hoveddisken.

Bruker Microsofts gratis synkroniserings program SyncToy 2.1 som styrer dette.

Har mange muligheter for å sette når det backer opp/synker så det ikke skjer mens man f.eks. jobber med bilder og dermed gjør maskinen tregere som f.eks. skjer med raid speiling.

 

Gratisversjonen av Syncback har også veldig bra omdømme. Gratisversjonen er avansert nok i lange baner, så ingen grunn til å kjøpe betal versjonen.

Her er en gjennomgåelse av SyncBack.

Dog, jeg valgte SyncToy etter å ha lest om alle de forskjellige programmenes pluss og minus.

GoodSync skal også være bra.

 

Det viktigste ar som Nautica sier at man også backer opp til en ekstern HDD som lagres tyveri/brannsikkert i et annet hus/bankboks.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg har filene lagret på et RAID 1-sett i maskina. Derfra tar jeg backup over på en NAS-boks som også har speila disker. Hvis jeg får inn fiber så regner jeg med å speile alt over til en server som står hos foreldra mine i tillegg sånn at jeg får offsitebackup, nå er jeg jo ikke sikra mot brann og sånn..

Lenke til kommentar

På serveren/arbeidsstasjonen hjemme har jeg hele hjemmemappa (på Ubuntu) på en egen disk, som daglig kopieres over til en annen intern disk med rsync. Synkroniseringen skjer i 12-tida hver dag, og hver mandag ryddes backupdisken for filer som slettes fra hoveddisken. Hvis hoveddisken kollapser er det en smal sak å sette reservedisken som hoveddisk og slenge inn en ny tom disk som reserve. I praksis ligner det på RAID-1, men det er (etter min mening) litt enklere å sette opp og administrere, samt at det gir bedre beskyttelse mot utilsiktet sletting og filkorrupsjon. Backupdisken er også lagret i skyen på AltDrive, den eneste skytjenesten med akseptabel kryptering.

Lenke til kommentar

Jeg har vel ennå ikke funnet det perfekte systemet for backup, men det som jeg kjører nå fungerer akseptabelt men ikke optimalt.

 

Jeg har en Synology NAS med to disker som er speilet. Kjører Synology Data Replicator på PC som sikkerhetskopierer i "sanntid". Så snart en bildefil blir lagt til eller endret så går det en kopi til de to diskene på NAS.

Dette fungerer meget godt for meg, men med "lange intervall" så kjører jeg en opprydding på NAS-diskene der jeg fjerner alle "oppdateringene" og i stedet kjører en fersk backup av det som ligger på PC. Denne oppryddingen er selvsagt ikke nødvendig, men er blitt en vane for å få bort alle "oppdateringsmappene".

 

I tillegg så kjører jeg med ujevne mellomrom ut en "kopi" av alle bildefilene til en ekstern harddisk som er lagret "sikkert". Dessverre så skjer det med litt for lange sikkerhetsintervaller.

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå følgende:

 

Lokal kopi på min pc i kjeller

Lokal kopi på server i 2 etasje

Kopi på Jotta.no som oppdateres så fort noe legges til i valgte mapper (49,- mnd for ubegrenset mengde, norsk firma med servere i Norge)

 

Det skal godt gjøres å miste data med det oppsettet i mine øyne, huset kan brenne ned, da har jeg alt online, jotta kan miste data (de kjører vel god redundancy, men alt kan skje) da har jeg forsatt 2 kopier hjemme.

At huset brenner ned samtidig som jotta mister alle data finner jeg veldig lite sannsynlig :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jeg har en egen disk i arbeidsmaskinen som er dedikert til bilder. Denne speiles til serveren min som kjører et RAIDz-oppsett på diskene. I tillegg lastes alle nye råfiler opp til Jottacloud før jeg starter redigeringen.

 

Dette fungerer veldig fint for meg, og krever minimalt med arbeid.

Lenke til kommentar

Merker at jeg er litt urutinert i forhold til de fleste andre her. Tok kopi av alle filene igår, men da hadde det nok gått 1 måned siden sist, noe som er altfor lenge. Skal forsøke å gjøre det ukentlig.

 

Hvis du bruker lightroom til redigering kan du sette opp parameterne så du får beskjed om at det er på tide og sikkerhetskopiere bildene igjen foreksempel 1 gang i uken, så når du neste gang skal lukke LR får du beskjed og lagre og det kan da skje automatisk.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du bruker lightroom til redigering kan du sette opp parameterne så du får beskjed om at det er på tide og sikkerhetskopiere bildene igjen foreksempel 1 gang i uken, så når du neste gang skal lukke LR får du beskjed og lagre og det kan da skje automatisk.

 

Lightroom sikkerhetskopierer sine egne innstillinger, ikke bildene i seg selv. Bildefilene ligger utenfor Lightroom. De filene må du sikkerhetskopiere på samme måte som andre filer i filsystemet.

 

For min del bruker jeg TimeMachine til en ekstern disk i Apple sin Time Capsule som backup. Funker prikkfritt.

 

 

 

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Lightroom sikkerhetskopierer sine egne innstillinger, ikke bildene i seg selv. Bildefilene ligger utenfor Lightroom. De filene må du sikkerhetskopiere på samme måte som andre filer i filsystemet.

 

 

Kan hende vi missforstår hverandre, jeg mener LR sitt "automatiske" backupsystem dvs. at du får beskjed at det er på tide og ta backup av LR-mappene.

Har brukt denne funksjonen et par ganger når jeg har byttet HD i maskinen eller maskin, kjører backup på en ekstern disk og kobler den til PC'en når jeg skal installere LR på den nye disken og LR dekterer filene og lager en ny mappestruktur basert på backup'en, det fungerer uten tap av bilder/informasjon.

Lenke til kommentar

Bruker Nikon Transfer til å overføre bilder fra minnekort til PC. Nikon Transfer er satt opp til å kopiere bildene til arbeidsmappe, og en kopi til en annen HDD for backup. Kopi 2 brukes kun som backup, sletter aldri noe fra den. I arbeidsmappen har jeg da full frihet mtp sletting/endring av filer.

Begge kopiene av filene backes ut mot Jotta.

Tidligere brukte jeg en ekstern HDD, som jeg oppbevarte på arbeidsplassen. Men der ble den liggende, og backup ble sjeldent uført.

Automatisk online backup er å foretrekke, enten mot en dedikert skytjeneste, eller mot en disk plassert hos andre.

Lenke til kommentar

 

 

Kan hende vi missforstår hverandre, jeg mener LR sitt "automatiske" backupsystem dvs. at du får beskjed at det er på tide og ta backup av LR-mappene.

Har brukt denne funksjonen et par ganger når jeg har byttet HD i maskinen eller maskin, kjører backup på en ekstern disk og kobler den til PC'en når jeg skal installere LR på den nye disken og LR dekterer filene og lager en ny mappestruktur basert på backup'en, det fungerer uten tap av bilder/informasjon.

 

Jeg bruker også automatisk backup i Lr. Men som jeg sier, det er kun backup av Lr sine innstillinger (metadata, database, fremkallingsparametre, presets og annet snacks som ligger "inne i" Lr). Bildefilene ligger i filsystemet på disken og må behandles som andre datafiler på disken når det gjelder sikkerhetskopiering.

 

Men jeg tror som deg at vi snakker om det samme...kanskje...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...