Gå til innhold

Danmark vil i praksis forby PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tanken er god, men forhastet!

Man kan ikke bare komme med et slikt forbud på så (relativt) kort varsel. Det er jo noe av det samme som ROHS reguleringen som kom for en del år siden. Men da må jo mange land gå sammen om denne ordningen samtidig (som hele EU) og kreve at leverandørene har en plan for å gjennomføre dette, men med rimelige tidsfrister. I underkant av to år er IKKE en rimelig tidsfrist og at bare ET land krever dette er ikke nok til å påvirke produsentene til å gjennomføre denne overgangen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo typisk politikere som er utdannet jusrister og økonomer, uten noen form for realfaglig kompetanse.

 

Den danske ministeren som klager over at kritikken kommer lovlig sent da? Hva faen?? Så de skal bare lage lover og klage på at folket ikke klagde nok, fremfor å faktisk sette seg ikk i hva det er man faktisk forbyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort tidsfrist, ja, men ikke noen katastrofe. (skjønt 5 år hadde vel vært mere rimelig)

 

Om "mange" produsenter dropper Danmark som marked betyr det bare at det blir lettere for de som er villig til å legge om produksjonen etter miljøkravene. Så lenge Danskene kan betale vil det alltid være noen som har lyst å fylle behovet for å levere elektronisk utstyr, nesten uansett krav. Såklart, mange vil måtte etablere forbindelser med nye leverandører, og prisene vil nok gå opp, men på lengre sikt vil det normalisere seg, og Danskene får miljøkravene gjennom fortest mulig.

 

Er enig i at det burde vært samkjørt med andre land, skjønt det hadde vel blitt fem år ekstra med planlegging bare der.

Lenke til kommentar
Støtter Danmark jeg! Vekk med all dritt stoffer. Hoper flere land skall følge med på dette.
Og jeg håper du blir et mer opplyst og kunnskapsrikt menneske med tiden enn det du er nå :)Uten datamaskiner og annen kommunikasjonselektronikk hadde hest og kjerre blitt det nye.

 

Jeg heller velger å være frisk med hester og kjerre enn å være syk med PCer.

 

Man må jo tenke på de små som lever rund all data og som er let å bli påvirket. Kjenner mange som har barn med astma. Og når jeg hører at det er folk som kjemper mot dette så kan jeg bare støtte dem.

 

Men som pstub sa, et land er ikke nok.

Lenke til kommentar

Jeg heller velger å være frisk med hester og kjerre enn å være syk med PCer.

 

Man må jo tenke på de små som lever rund all data og som er let å bli påvirket. Kjenner mange som har barn med astma. Og når jeg hører at det er folk som kjemper mot dette så kan jeg bare støtte dem.

 

Men som pstub sa, et land er ikke nok.

 

Siden stoffet hadde så merkelig navn måtte jeg lese litt om det, og noe jeg fant var at det finnes flere typer ftalater (DEHP, BBP, DBP, DIBP, DIDP og DINP), der de to siste i følge miljostatus.no ikke har noen påvist negativ effekt for helse eller miljø.

Miljostatus.no kan også fortelle at det er de ufarlige variantene som er mest i bruk i Europa i dag.

 

Er det ikke da litt overdrevent å forby alle variantene? I Norge har politikerne faktisk klart å kun forby de skadelige variantene (riktignok bare i leker).

 

Ref. http://www.miljostat...alier/Ftalater/

 

EDIT: min feil, det er ikke alle som forbys i Danmark heller, kun de fire farlige.

Endret av Thorbear
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg heller velger å være frisk med hester og kjerre enn å være syk med PCer.

 

Man må jo tenke på de små som lever rund all data og som er let å bli påvirket. Kjenner mange som har barn med astma. Og når jeg hører at det er folk som kjemper mot dette så kan jeg bare støtte dem.

 

Men som pstub sa, et land er ikke nok.

 

Whaaat?

 

Hahaha, tror du virkelig at barn får astma fra PC-er?

Er det støvet inni PC-er kanskje som gir dem astma?

 

Nei, jeg og 99% av befolkningen i Norge er ikke villige til å gi opp all elektronikk som gjør at vi fungerer som et samfunn på bakgrunn av at barn kan bli påvirket av PC-er.

 

Barn blir påvirket av alt, ikke bare PC-er. Jorda gikk ganske så til helvete mange ganger før PC-en i det hele tatt kom. Hitler klarte alene som én person å skape en verdenskrig uten PC. Og det klarte han fordi alle blir påvirket av alt, ikke bare PC.

 

Bruk hodet ditt mann!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden stoffet hadde så merkelig navn måtte jeg lese litt om det, og noe jeg fant var at det finnes flere typer ftalater (DEHP, BBP, DBP, DIBP, DIDP og DINP), der de to siste i følge miljostatus.no ikke har noen påvist negativ effekt for helse eller miljø.

Miljostatus.no kan også fortelle at det er de ufarlige variantene som er mest i bruk i Europa i dag.

 

Er det ikke da litt overdrevent å forby alle variantene? I Norge har politikerne faktisk klart å kun forby de skadelige variantene (riktignok bare i leker).

 

Ref. http://www.miljostat...alier/Ftalater/

 

Det er de 4 første som forbys i Danmark - ikke de to som ikke har kjent negativ effekt.

 

Ellers har Norge og flere andre land i Europa tenkt å følge etter Danmark. Dog vet jeg at både i Norge og andre EU-land mest snakk om forbud i produkter som har stor "smitteevne" (slik som flasker, typer av klær osv). Men jeg tror nok innen 5 - 6 år har vi totalforbud i store deler av Europa mot disse 4 typene ftalater.

 

@IceBlitz: Faktisk så regner jeg med at enkelte produkter/merker faktisk kan få omsetningsforbud i land i Europa pga miljøgifter i framtida. Det kan f.eks skje at enkelte telefonmodeller blir forbudt mens andre blir tillatt. Personlig synes jeg dette er bra så lenge det innføres med en fornuftig hastighet. Kortsiktig kan det påvirke utvalget, men neppe slik at man ikke får tilgang til elektronikk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Støtter Danmark jeg! Vekk med all dritt stoffer. Hoper flere land skall følge med på dette.
Og jeg håper du blir et mer opplyst og kunnskapsrikt menneske med tiden enn det du er nå :)Uten datamaskiner og annen kommunikasjonselektronikk hadde hest og kjerre blitt det nye.

 

Du skjønnte vel ikke at det er mulig å bytte det stoffet med noe annet. Å gjøre dette er ikke = 0 PCer og annet.

 

Si beklager til mannen over og ta deg en bolle.

 

Kudos til danmark!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...