Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vil skrive ny kontrakt ved personskifte


oleberdi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp hva gjelder husleieloven og setter stor pris på all hjelp jeg kan få. Håper på raskt svar!

 

På nåværende tidspunkt bor jeg med 2 kamerater i et kollektiv og vi har skrevet en 3 års kontrakt med utleier, med mulighet for oppsigelse 1/8 hvert år. Vi har nå bodd her i snart 2 år. Jeg skal flytte med kjæresten og vil jo da ha inn en ny til å ta mitt rom. Dette var greit sier utleier, så lenge det godkjennes av de to andre. Dette sendte jeg mail med utleier om i januar.

 

Når jeg nå i april finner en til å overta rommet vil utleier ha de 3 andre til å skrive en kontrakt hvor leien er satt opp betraktelig (12.5%). Så vidt vi skjønner justerer han her for "markedspris" og kan øke med så mye da det er snakk om ny kontrakt.

 

Mitt spørsmål er da om utleier har noen rett til å kreve at det skrives NY kontrakt ved personskifte? Jeg kan ikke se dette noe sted. Videre, hvis han har lov til dette og jeg da heller vil framleie til den nye personen for å unngå å skrive ny kontrakt, kan han vel faktisk nekte uten saklig grunn? Eneste makt vi da har er å flytte ut (noe kun vi taper på, ikke utleier).

 

Hvis det er snakk om personskifte (noe som jo er å foretrekke) finner jeg ingenting om at utleier kan nekte uten saklig grunn, tar jeg feil?

 

Dette ble sikker litt rotete men håper det er forståelig! Takk for all hjelp!

 

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et personskifte er per definisjon at en annen person trer inn i ditt sted i kontrakten. Selve kontrakten løper videre og er bindende som tidligere. Utleier kan ikke akseptere personskifte og kreve ny kontrakt med mindre han kunne gjort krevd ny kontrakt med deg.

 

Personskifte krever samtykke fra utleier, jfr. husleieloven pgf 8-1. Det kreves ikke saklig grunn for å nekte. Men dersom utleier samtykket i januar kan han ikke omgjøre denne beslutningen nå.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Kan jeg spørre nøyaktig hva du mener med linje 2?

 

Med andre ord kan utleier nekte uten å ha noen grunn? Denne kilden, som vel er en tolkning av loven http://foreninger.uio.no/jussbuss/publikasjoner/brosjyrer/norsk/husleiebrosjyre.pdf punkt 3.8.3 står det nemlig at saklig grunn kreves.

 

Mail fra utleier i januar:

 

"Vi må ha de andres guttas godkjennelse.

Du må lage en kontrakt etter at det er godkjent av oss samt depositum.

Han er ikke automatisk godkjent til ny kontrakt. Men--- dette går sikkert greit.

Tre nye må da skrive kontrakt fra 1/8-2013"

 

Den siste linjen stusser jeg jo over nå men tenkte ikke over at han ville endre leien når jeg fikk denne mailen. Om denne mailen kan regnes som samtykke kan vel sikkert diskuteres.

 

Veldig usikker på hva vi burde foreta oss videre da det virker litt håpløst å beholde den opprinnelige kontrakten og samtidig få inn en ny på framleie / personskifte..

Lenke til kommentar

Ah, det er sant! Dere må beklage at jeg surrer med begrepene det er mye forskjellig her :)

 

Opptak i husstand innebærer vel bare at en ny person flytter inn, i tillegg til de som bor p.t?

 

For meg virker det som om, gitt utleier ikke kan kreve ny kontrakt, uansett sitter med all makt da han kan nekte både framleie og personskifte uten at det får reelle konsekvenser for han selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...