Gå til innhold

Jobb på brønnbåt?


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Er det noen her inne som jobber på brønnbåt, eller kjenner noen som jobber på brønnbåt?

 

Jeg er litt intressert i hvilke muligheter man har der. Båtene er vel pr. i dag for små, til at det er påkrevd å ha skipselektriker ombord.

 

Men som alt annet kan man se at også disse båtene blir større, og kommer med mer avanserte systemer. Derfor håper jeg om noen har tips til rederier som driver brønnbåter.

 

Håper noen kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer bare om et par rederier i Nordland da. Du har Dønna Brønnbåtservice (er vel eid av Norsk fisketransport) og Nordlaks Transport (som har verdens største brønnbåt pr. i dag). Førstnevnte skal være et relativt stort rederi så vidt jeg vet.

 

Jeg har vært med på en del installasjon på brønnbåter, og kan si at det du sier om at det blir større og mer avanserte systemer stemmer ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer bare om et par rederier i Nordland da. Du har Dønna Brønnbåtservice (er vel eid av Norsk fisketransport) og Nordlaks Transport (som har verdens største brønnbåt pr. i dag). Førstnevnte skal være et relativt stort rederi så vidt jeg vet.

 

Jeg har vært med på en del installasjon på brønnbåter, og kan si at det du sier om at det blir større og mer avanserte systemer stemmer ganske bra.

 

Intressant.

 

Tror ikke det er så alt for mange år, før man kan få seg intressante stillinger som skipselektriker innenfor denne næringen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg klarer ikke å se for meg at det kommer til å bli behov for egne skipselektrikere ombord i brønnbåter i overskuelig fremtid, brønnbåter blir ikke særlig mer avanserte til tross for at det blir større og større båter. Bjørg Pauline, som nevnt over verdens største av sitt slag, fungerer på samme måte som eldre og mindre brønnbåter. Som driftsleder på lakseoppdrett har jeg sett denne båten i aksjon, og det er litt av et syn når de skal legge til ei helt vanlig merd i ei helt vanlig ramme - jeg har vansker for å tro at brønnbåtene kommer til å bli nevneverdig større, ikke med dagens regelverk. Med et tak på 200.000 fisk per merd kommer ikke merdene og fortøyningene til å bli større, og det vil vanskeliggjøre bruk av store båter. Flyttes næringen ut på åpent hav vil nok ting endre seg, men heller ikke dette kan jeg se for meg med det første - da tror jeg heller at man bygger "brønnbåter" som er så store at man har hele produksjonen ombord (40-100 år frem i tid eller aldri).

 

Men jeg sier ikke at elektrikerutdanning ikke kan være nyttig eller ettertraktet kunnskap ombord i en brønnbåt, men selve stillingen som skipselektriker tror jeg du må se langt etter.

Lenke til kommentar

Apropos brønnbåter, er det noen her som vet hvilken det var som delte seg i to fordi en sensor til vakuumpumpen til en tank var defekt/frakoblet?

 

Angivlig hadde pumpen pumpet og pumpet til vakuumet ble sterkere enn hva tanken var klarte å holde igjen og til slutt så sprakk den og båten sank i to deler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...