Gå til innhold

Test: Huawei Ascend W1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er vanskelig å forstå at produsentene lager telefoner med bare 4 gb internminne. Dette tror jeg vil bli et stort problem for mange som kjøper denne telefonen. I Windows Phone 8 er det sterke begrensninger på hva som kan ligge på eksternt minne, i praksis bare bilder, video, og lydfiler som brukere selv legger manuelt over på telefonen. Microsoft har så langt ikke åpnet for at apper eller app-data (f.eks. musikk nedlastet i Spotify-appen) kan lagres på SD-kortet med WP8. Det gjør at det puslete internminnet på denne telefonen vil fylles opp svært fort. Synes det er litt rart at dette vektlegges så lite i testen - for milt uaktuell, uavhengig av hvilke andre kvaliteter den måtte ha. Selv har jeg en Nokia Lumia 820, med 8 gb internminne, og jeg synes allerede det er i minste laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet dette på min Ativ S:

Startet Endomondo

Startet Spotify

Lukket skjermen

... 5min senere; Alt kjørte fortsatt

 

Mistenker at telefonen dere tester har for lite minne til å klare multitasking godt nok. Ufortjent å klage på WP8 pga produsenten har satt sammen en dårlig spec.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Mens andre operativsystemer gjerne lar programmer kjøre i bakgrunnen er fleroppgavekjøringen i Windows Phone 8 relativt ubrukelig i forhold. Hvis du bytter fra for eksempel treningsprogrammet Endomondo og til musikkspilleren, dør Endomondo. Det fungerer bare hvis det ligger i forgrunnen. I Android kan alle programmer som ber om å få kjøre i bakgrunnen gjøre det."

 

Dette må da rett og slett være feil. Siste utgave av Endomondo som har vært ute en god stund nå fortsetter å fungere helt fint selv om du går ut av programmet. Både GPS og tid fortsetter å gå i programmet, og stemmen som gir fremdrifts informasjon vil også komme selv om programmet ligger i bakgrunnen.

 

Ang nedlastning som stopper når man deaktiverer skjermen. For å teste dette åpnet jeg et program som heter Podcast Lounge. Satt på en Podcast til nedlastning og slo av skjermen. Når jeg slo på skjermen igjen vår den halvveis ferdig med nedlastningen. Slo av skjermen, ventet litt til, og når jeg slo på skjermen var den helt nedlastet. Dette programmet har tydelig hvis ingen problemer med å laste ned mens skjermen er slått av.

 

Nå har jeg en Lumia 920, jeg vet ikke om det er noen rare avvik på Huawei som gjør at det skulle virke annerledes på den. Men ut i fra måten det er skrevet på virker det som om forfatteren mener at dette er en generell feil med selve OSet, men jeg har ikke samme erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis du bytter fra for eksempel treningsprogrammet Endomondo og til musikkspilleren, dør Endomondo. Det fungerer bare hvis det ligger i forgrunnen. I Android kan alle programmer som ber om å få kjøre i bakgrunnen gjøre det.

 

http://allaboutwindo...acker_get_b.php

 

WP8 håndterer Multitasking på en annen måte enn Android, men det betyr ikke at applikasjonene er helt døde. Man kan la applikasjoner sende bakgrunnsprosesser til OS'et, eller la applikasjonene kjøre enkelte typer oppgaver, som GPS-tracking, selv om applikasjonen er i suspended mode. Det må imidlertid implementeres av utvikler.

 

Endomondo støtter dette, som man ser i linken ovenfor.

 

Så vidt jeg vet er det noen unntak. På enheter med lavere spec der man kan gå tom for minne. Hvis forgrunnsappen behøver minnet blir tror jeg bakgrunnsappen blir terminert. Men akkurat hvordan dette fungerer er det sikkert noen som vet, eller gidder Google :p

 

Edit:

Ser jeg var litt treg, men her er litt om MT på WP8.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windowsphone/develop/hh202866(v=vs.105).aspx

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at multi-tasking på WP8 har noen issues, men det som står i artikkelen er jo direkte feil. Evt. kommer det av speccsa på telefonen at ting ikke kjører i bakgrunnen, for det som nevnes fungerer helt fint på min WP8 (Lumia 920).

 

MT fungerer ca. likt som på en iPhone, på godt og vondt. Bra fordi det er strikt og gir bra batteritid og ytelse ved at mye tull ikke kjører i bakgrunnen som på Android, dårlig fordi det minsker friheten.

Lenke til kommentar

Det blir jo direkte latterlig når en journalist fra en av norges ledende mobilnettsider skal anmelde en mobiltelefon, og samtidig ikke ha nok teknisk innsikt til å gjøre en skikkelig jobb.

 

Det er klart at WinPhone 8 støtter flere typer apps og oppgaver kjørende i bakgrunnen, men det er som andre også sier her i tråden, at WinPhone terminerer apps som bruker for mye minne hvis det begynner å gå tomt for det. Dette er vel heller mer positivt enn negativt.

 

Dermed er det hardwaren i denne mobilen, og inderekte produsenten som har satt begrensninger her, ikke Microsoft med sin Windows Phone OS.

 

Dere undergraver dermed deres stilling som mobiljournalister med dette. Dere har heller ikke redigert artikkelen for å rette opp.

 

Sluttresultatet er at dere sprer falsk informasjon pga deres manglende kunnskap. Dere sammenligner også bakgrunnskjøringen med Android som har ingen sperrer i det hele tatt på godt og vondt, for å sette WinPhone-mobilen i så dårlig lys som mulig på dette feltet. Dere kunne hatt nevnt at IOS har enda mer låst funksjonalitet for bakgrunnskjøring, men dere velger å unnlate dette, dermed for å late som om WinPhone er den dårligste av alle mobiler på dette feltet.

Lenke til kommentar

Det er jo definitivt, helt klart "Windows Phone OS" som har satt begrensningen, de har valgt hvordan dette skal skje og de har valgt hvor grensa skal gå ved de forskjellige tilgjengelige ressursmengder, og de utfører begrensinga etter sine egne valg. Hardwaren har bare blitt brukt av Windows Phone som parameter for hvor Windows Phone ønsker å sette grensa, der Windows Phone har bestemt hvordan denne parameteren skal telle. Hardware-produsenten kan flytte grensa med å pakke inn mer minne, men det blir helt feil å si at det er hardwaren som setter grensa. Det blir videre dobbelt feil å kritisere artikkelforfatteren for å ha et annet synspunkt enn det du har, når ditt er feilaktig.

 

Partisk much?

 

De tre nevnte OS-ene har forskjellig strategi for å håndtere minnebruk, og det er alltid operativsystemene som bestemmer hvordan dette skal gjøre, og dermed hvilke begrensninger som skal brukes, for de forskjellige størrelsene på minne.

Lenke til kommentar
Det blir videre dobbelt feil å kritisere artikkelforfatteren for å ha et annet synspunkt enn det du har, når ditt er feilaktig.

Det er fakta at man kan gjøre det artikkelen påstår man ikke kan i WP8, bare man bruker en annen telefon. Altså er det ikke et WP8 problem, men et problem med hardwaren til denne telefonen.

 

Jada, det er OSet som håndhever dette, men poenget er at artikkelen sier det ikke er mulig når det er det på andre WP8 telefoner.

Lenke til kommentar

Irriterende å se at tek.no fortsatt maser om manglende apper på plattformen, de har pdd. 48 av de 50 mest populære mobilappene.

 

Synest også at det er noe merkelig at dere klager over kartene, mens Iphone 5 fikk pluss for "Har fått navigasjon i kart-appen" og ingen minus når vi alle vet hvor dårlige Apple sine kart er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...