Gå til innhold

Kommentar: Google Glass er det viktigste som har skjedd siden Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette håper jeg virkelig ikke slår an. Det tror jeg heller ikke det vil gjøre om prisen ikke går ned til rundt 1000,-. Det vil uansett bli spikeren i kista for alt som heter personvern. Vanligvis kjenner jeg alltid at jeg har lyst på ny teknologi. Dette er første gang jeg virkelig kjenner det motsatt. Det vil jeg IKKE ha. Håper mange andre føler det samme...

 

Hvorfor blir det spikeren i kista for alt som heter personvern?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"En slik situasjon kan fort bli en av de største sosiale revolusjonene i historien".

 

Ehhhh... Nei! Det vil bli en av de mest personvernproblematiske ting i historien. Jeg håper samtlige regjeringer i verden forbyr bruk av disse brillene på offentlig sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er klar over at man har med seg kameraer overalt også i dag, og at man fint får små skjulte kameraer man kan ta med seg overalt?

 

Hvis noen retter et kamera mot meg (mobil eller vanlig) skjønner jeg at jeg blir tatt bilde av eller filmet. Det betyr også at personen som tar bilde eller filmer som regel må legge fra seg det han/hun drev med for å ta frem kameraet. Hvis jeg møter noen med Glass er det umulig å si om jeg blir filmet eller ikke. Folk med Glass kan gjøre akkurat som de pleier, som å jobbe, handle på butikken, ligge på stranden, eller ta seg en øl eller fem på et utested, og samtidig filme alt som skjer. Derfor liker jeg ikke tanken på at alle skal gå rundt med Glass på hodet.

 

Og, hvor mange går rundt med små skjulte kameraer i dag? Da snakker jeg ikke om mobiltelefonen som ligger i lomma, men f.eks. små knappekameraer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis noen retter et kamera mot meg (mobil eller vanlig) skjønner jeg at jeg blir tatt bilde av eller filmet. Det betyr også at personen som tar bilde eller filmer som regel må legge fra seg det han/hun drev med for å ta frem kameraet. Hvis jeg møter noen med Glass er det umulig å si om jeg blir filmet eller ikke. Folk med Glass kan gjøre akkurat som de pleier, som å jobbe, handle på butikken, ligge på stranden, eller ta seg en øl eller fem på et utested, og samtidig filme alt som skjer. Derfor liker jeg ikke tanken på at alle skal gå rundt med Glass på hodet.

 

Og, hvor mange går rundt med små skjulte kameraer i dag? Da snakker jeg ikke om mobiltelefonen som ligger i lomma, men f.eks. små knappekameraer.

 

Nei, det er ikke så mange som går rundt med skjulte kameraer i dag, enda de kan. Jeg velger å tro ihvertfall deler av grunnen er at folk har litt anstendighet og ikke smugfilmer andre spesielt mye. Selvfølgelig har terskelen litt å si, men jeg synes det er litt krismaksimeringstendenser allikevel.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke så mange som går rundt med skjulte kameraer i dag, enda de kan. Jeg velger å tro ihvertfall deler av grunnen er at folk har litt anstendighet og ikke smugfilmer andre spesielt mye. Selvfølgelig har terskelen litt å si, men jeg synes det er litt krismaksimeringstendenser allikevel.

 

Terskel har mye å si. Folk deler millioner hvis ikke milliarder av bilder på sosiale medier fordi det er enkelt: Et par tastetrykk på mobilen din, som du alltid har med deg, og du har tatt bilde av noe og delt det med hele verden. Hvis folk fikk muligheten til å filme alt de gjorde kun ved å trykke på en knapp og deretter fortsette med normale gjøremål, og slippe å holde kameraet foran deg mens du filmer, tror jeg svært mange hadde benyttet seg av den muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Folk er klar over at man har med seg kameraer overalt også i dag, og at man fint får små skjulte kameraer man kan ta med seg overalt?
Hvis noen retter et kamera mot meg (mobil eller vanlig) skjønner jeg at jeg blir tatt bilde av eller filmet. Det betyr også at personen som tar bilde eller filmer som regel må legge fra seg det han/hun drev med for å ta frem kameraet. Hvis jeg møter noen med Glass er det umulig å si om jeg blir filmet eller ikke. Folk med Glass kan gjøre akkurat som de pleier, som å jobbe, handle på butikken, ligge på stranden, eller ta seg en øl eller fem på et utested, og samtidig filme alt som skjer. Derfor liker jeg ikke tanken på at alle skal gå rundt med Glass på hodet.Og, hvor mange går rundt med små skjulte kameraer i dag? Da snakker jeg ikke om mobiltelefonen som ligger i lomma, men f.eks. små knappekameraer.

 

Du har tydeligvis null innsikt i dagens teknologi. Det finnes allerede en serie med solbriller som tar opp plettfri 720p. Umulig å se at de kan filme. Om du møter en med google glassvet du iihvertfall at det er en viss mulighet at han kan filme deg. Noe som ikke er tilfelle med sol brillene. Fantastisk irriterende å lese poster som dette, da det ikke har noen reel rot i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glass kommer ikke til å slå an i Norge før man kan prate Norsk til den uansett. Det kommer nok til å ta en stund, så det blir lenge til man ser dem her i landet.

 

I USA ser jeg folk bruke Siri hele tiden. I Norge ser jeg kun noen bruke det for å si sexuelle ting til Siri for å le av det hun svarer tilbake. Ganske lenge siden Siri kom til Norge.

Lenke til kommentar
Dette håper jeg virkelig ikke slår an. Det tror jeg heller ikke det vil gjøre om prisen ikke går ned til rundt 1000,-. Det vil uansett bli spikeren i kista for alt som heter personvern. Vanligvis kjenner jeg alltid at jeg har lyst på ny teknologi. Dette er første gang jeg virkelig kjenner det motsatt. Det vil jeg IKKE ha. Håper mange andre føler det samme...
Hvorfor blir det spikeren i kista for alt som heter personvern?AtW

 

Jeg tenker på hvor mye de aller fleste allerede godtar av f.eks at andre legger ut bilder og video uten ens samtykke. De som er bevisste på dette i dag, kan i det minste oppdage at de blir filmet eller tatt bilder av, og gi beskjed om at man ikke vil ha det publisert. Om mange nok begynner å bruke google glass, "mister" man den muligheten. Ellers må man venne seg til å starte enhver samtale med å be om at det ikke filmes...

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt så alt for mange ganger før på alle artiklene som omhandler google glass. Det er ikke et problem som har dukket opp i dag. Vi har hatt mange "gadgets" som har kunnet ta opp video og film i 720p/1080p lenge. Dette er svært små gadgets. Jeg nevnte i en post ovenfor her at det har eksistert solbriller med et kamera i seg lenge. Disse tar opp perfekt 1080p@30FPS video bedre enn de fleste kompaktkameraer i dag. De koster deg 2k norske kroner.

 

Produktet: http://pivothead.com/products/eyewear/durango/smoke

Videoeksempel:

 

Enhver person som møter en person med disse solbrillene vet like lite om de blir filmet som om noen som går med Google Glass. Det er bare fordi Google Glass har blitt så kjent at det har dukket opp som et problem. Slutt å si at det er disse brillene som vil starte et problem med personvern og pinkode kikking og annet piss. Det har hvert mulig i flere år allerede. Det blir for dumt at alle de "smarte" personene på internett nå skal skrike "bannlys disse da de bryter personvern", osv. Det viser så godt at de ikke har en fjerneste anelse om hva som befinner seg på markedet i dag og hva som har befunnet seg på markedet lenge.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis null innsikt i dagens teknologi. Det finnes allerede en serie med solbriller som tar opp plettfri 720p. Umulig å se at de kan filme. Om du møter en med google glassvet du iihvertfall at det er en viss mulighet at han kan filme deg. Noe som ikke er tilfelle med sol brillene. Fantastisk irriterende å lese poster som dette, da det ikke har noen reel rot i virkeligheten.

 

Hvis du leser innleggene mine ser du at jeg snakker ikke om skjulte kameraer som finnes på markedet i dag (som knappekameraer og solbrillene dine), men om et produkt som noen mener kan slå så godt an at «alle» kommer til å bruke det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...