Gå til innhold

Google Glass er det viktigste som har skjedd siden Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke man er helt der enda. Om noen få år så vil nok dette ta helt av, men tror ikke første 'versjonen' av glassene blir helt det kule.

 

Veldig stiv pris. Så er jo spørsmålet hvor ofte brillene blir 'oppdatert' er det slik som telefoner? Tenker da på hw, ikke sw.

 

Tar vel en god stund før brillene\systemet forstår norsk språk? Blir dumt om man må snakke Engelsk til brillene for de som ikke bruker språket som standard. :p

 

Hvordan skal brillene avgjøre hvor i kjøpesenteret du må gå? Går ut ifra at den vanligvis bruker GPS for å avgjøre posisjonen din, men GPS dekkning i et kjøpesenter (eller annet bygg) er vel veldig unøyaktig.

 

Men vi får se, blir moro når dette kommer i butikker slik at vi får prøvd det ut før vi evt kjøper det.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Du kan fort bli den personen som havner på nett, fordi noen så deg si eller gjøre noe de mente var morsomt/oppsiktsvekkende/sjokkerende/avslørende.

Egentlig ikke. Det er fortsatt slikt at det kreves aksept/godkjenning før en kan publisere bilder av andre.

 

Når det gjelder produktet Google glass så er muligheten med å sammensmelte skjerm og virkelighet det som kan skape en "revulosjon". Gjøres det riktig kan det bli svært effektivt til veldig mye forskjellig.

Lenke til kommentar

Dette med personsikkerheit og privatliv vil nok være ei kilde til konflikt, eg ser alt i dag at mange er svært ukritiske til kva dei legg ut om andre personer på facebook. Med meir filming så vil det nok bli meir av slikt, tenker då spesielt på muligheitene for mobbing og liknande.

 

Når det gjeld sjølve produktet så er det ikkje så revolusjonerande med det som i praksis er eit lite hjelmkamera.

Så det som avgjer om dette blir ein suksess eller ikkje er om applikasjonane vil kunne utnytte skjermen på ein god måte.

Ein må her treffe balansen mellom å få fram god og nyttig informasjon, utan at informasjonen blir så dominerande at den blir til irritasjon.

 

 

Eit anna spørsmål vil også være om ein klarer å gjere det sosialt akseptabelt å gå rundt med slike briller. Dersom dei som går rundt med slike briller får samme status som dei som i dag går rundt med bluetooth i øyret heile dagen så blir ikkje dette ein stor suksess.

Lenke til kommentar

Dette med personsikkerheit og privatliv vil nok være ei kilde til konflikt, eg ser alt i dag at mange er svært ukritiske til kva dei legg ut om andre personer på facebook. Med meir filming så vil det nok bli meir av slikt, tenker då spesielt på muligheitene for mobbing og liknande.

 

Når det gjeld sjølve produktet så er det ikkje så revolusjonerande med det som i praksis er eit lite hjelmkamera.

Så det som avgjer om dette blir ein suksess eller ikkje er om applikasjonane vil kunne utnytte skjermen på ein god måte.

Ein må her treffe balansen mellom å få fram god og nyttig informasjon, utan at informasjonen blir så dominerande at den blir til irritasjon.

 

 

Eit anna spørsmål vil også være om ein klarer å gjere det sosialt akseptabelt å gå rundt med slike briller. Dersom dei som går rundt med slike briller får samme status som dei som i dag går rundt med bluetooth i øyret heile dagen så blir ikkje dette ein stor suksess.

 

Jeg ser for meg en fremtid der personvern og ytringsfrihet stadig kolliderer frem til lovgiverne klarer å henge med. Internett skal være et fritt rom, men samtidig må personvernet ivaretas. Den kniveggen er ikke noe jeg har lyst til å balansere på.

 

Google Glass er noe nytt, bevares, men om det er så bra er jeg mer i tvil om. Alle de "fantastiske" bruksområdene som å ta bilde av dattera di midt et fint øyeblikk, "Ta bilde!" Det vil helt sikkert ikke ødelegge øyeblikket. Neida. Eller hjelp til kokkelering som det henvises til i artikkelen; hva er galt med å lese en oppskrift fra internett eller i en kokebok?

 

Etter mitt syn er ikke menneskeheten klar for den eksplosive teknologiske utviklingen. Det viser seg i alle de "grensesprengende" måtene vi bruker teknologien på. Det dreier seg ikke om en funksjonell måte gjøre ting på, men om produkter som hypes til det vanvittige.

 

Til slutt tror jeg kanskje det kan bli enda vanskeligere å gjøre dette stuerent sammenlignet med blåtann-plugg i øret. Jeg kan tenke meg ganske mange mennesker med heller lite hederlige hensikter som vil benytte seg av slike briller. Det kan ende med at vi alle går rundt og skuler stygt på hverandre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...