Gå til innhold

Nytt objektiv til Nikon D7100?


Anbefalte innlegg

Har et Nikon D7100 med en 16-85 som jeg bruker mye. Savner en tele for å ta bilder av fugler / dyr i naturen. Har vel sett på 18-200 og 70-200 f4. Høres greit ut med en 18-200 som kan sitte på overalt og er ganske lett og liten. Men, jeg er usikker på om jeg kommer til å irritere meg over skakhetene ved denne superzoomen. 70-200 f4 er nok et bedre objektiv, men da må en jo basere seg på å bytte objektiv en del, det koster mer og er større / tyngre. Bruksstedene er alt fra rundt hytta til dagsturer på fjelltopper. Er ikke så ille å drasse med 70-200 + 16-85, men hadde jo vært lettvint med en 18-200.

 

Hva tror dere?

Endret av AzureCloud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at når du først har kjøpt deg speilrefleks så er det ikke "lite og nett" som er stikkordet.

Hvorfor ikke benytte deg av nettopp de muligheten speilrefleks gir deg? Ved å ha forskjellig objektiver til hvert sitt bruk.

 

70-200 F/4 VR fra Nikon skal være veldig bra etter det jeg har hørt. Dette er objektivet mange med Nikon har ventet på lenge.

 

Et 18-200 objektiv er bygget på kompromiss etter kompromiss etter atter kompromiss. Du får mindre lysstyrke, dårligere optisk kvalitet og som oftest dårligere byggekvalitet når et objektiv er bygget for å gjøre absolutt alt. Til feriebruk kan et 18-200 gjøre nytten, men er du ute etter førsteklasses bildekvalitet må du leite andre steder.

 

Hvis fotointeressen blir stor så tror jeg at du kvitter deg med 18-200 rimelig fort. Hvorfor ikke handle noe skikkelig med en gang?

 

Det var hvertfall min mening :)

 

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/nikon_70_200_f4_vr_review.shtml

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Min mening er et 200mm er for kort for fugler, også på crop-sensor. Det blir ikke noe interessant ut av det. 300mm er straks et hakk bedre, og du får de gode fuglebildene. Tamron 70-300 VC er en rimelig inngangsbillett til lang tele med god kvalitet. Skal du ha lenger tele eller bedre kvalitet enn dette må du doble prisen og vel så det.

Lenke til kommentar

Hva tror dere?

Jeg tror NIkon 18-200 VR er et objektiv du kan ha mye glede av - forutsatt at du ikke ønsker/forventer det aller beste av optisk kvalitet. brukerdu bildene i små formater vil 18-200 fungere fint. Men jeg ser ikke 18-200 nødvendigvis som en erstatning for en 70-200, det ene er et superfleksibelt objektiv - 70-200 er en helt annen klasse, men også mye mer å dra på.

 

En annen ting, skal du ta bilder av fugler og det er en viktig interesse vil du nok fort savne en lengere brennvidde enn 200mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...