Gå til innhold

Slackware på skolelaptop


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål jeg håper å få besvart angående Slackware og skolebruk.

 

Pr. dags dato har jeg en Asus 13" laptop som jeg bruker til skole, surfing, musikk og litt lett spilling dersom jeg kjeder meg (emulatore og slikt).

 

Kom over tilbudet til Microsoft for Windows 8 til 250kr og kjøpte dette, men føler at Windows 8 gjør en del ting jeg ikke er fortrolig med. Blant annet denne integreringen av nettbrett i et desktop OS. På min gamer pc er selvsagt Windows en nødvendighet, men på en skole pc som sjeldent brukes til spill så tenker jeg at linux er et greit alternativ.

 

Har lenge hatt interesse for linux og har prøvd Ubuntu siden den var i versjon 6.x mener jeg, men Ubuntu med Unity har for min del blitt for bloated og tregt.

Siden den gang har jeg vært innom flere andre distroer før jeg falt for Slackware som jeg nå kjører i et VM.

 

Er veldig fornøyd med Slackware så langt da det virker stabilt og KDE er nydelig og responsivt. Det jeg ikke har fått testet er muligheten for å koble laptopen opp mot prosjektor. Dette er et ganske viktig punkt da jeg har framføringer og slikt som krever prosjektor (powerpoint).

 

Så mine punkter jeg er avhengige av er:

-Stabilitet

-Støtte for prosjektor

-Støtte for officepakke, da helst Libre Office (gjør research på denne selv, prøver å få det installert i VM)

 

Vil dette by på problemer?

Endret av Sytklutn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt meningsløst å prøve å svare på spørsmålene dine uten å vite hva slags hardware du har.

 

Erfaringsmessig er det wifi og akselererte skjermdrivere som kan skape mest trøbbel, gjerne i kombinasjon med dual-screen-modus som du kanskje vil ha når du kjører prosjektor.

 

Om du klarer å installere LibreOffice er også svært vanskelig for andre enn deg selv å finne ut ;-)

 

Å ikke like Unity er en ærlig sak, men når det gjelder bloat så skyldes det for det meste at folk ikke gidder konfigurere installasjonen sin. Jeg skyr unna KDE av samme årsak som du skyr unna Unity, smaken er som baken osv ...

Lenke til kommentar

Det er helt meningsløst å prøve å svare på spørsmålene dine uten å vite hva slags hardware du har.

 

Erfaringsmessig er det wifi og akselererte skjermdrivere som kan skape mest trøbbel, gjerne i kombinasjon med dual-screen-modus som du kanskje vil ha når du kjører prosjektor.

 

Beklager, var meningen å komme med en mest mulig detaljert førstepost, men noe glapp.

 

Hardware:

Intel Celeron B820 1.7Ghz

Intel HD Graphics

Qualcomm Atheros AR9485WB-EG Wireless Network Adapter

 

Angående dualscreen ved prosjektor. så er ikke dette et krav. Går fint å bare ha bilde via prosjektoren.

 

LibreOffice gikk fint å installere ved å konvertere .deb til .tgz

 

Grunnen til at jeg ser på Slackware er muligheten for å faktisk lære Linux, men mulig en Debian-installasjon vil være like grei slik at man har et repository i bakhånd.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så veldig mye å si, annet enn "prøv".. Jeg vil uansett oppfordre deg til å bruke noe litt mer utbredt og oppdatert enn slackware.

 

Arch Linux gir deg massevis av geekfaktor, samtidig som det er bleeding edge. Ubuntu og Fedora kombinerer nyvinning og stabilitet, men viktigst av alt: Ingen distroer tvinger deg til å bruke et bestemt DE.

 

Og så er det jo en figur her på forumene som sier at Manjaro er en bra distro.

 

Uansett finner du aldri ut av alle "kinks" uten å faktisk installere og bruke en gitt distro.

Lenke til kommentar

Endte opp med å prøve meg på Arch.

 

Hadde litt problemer til å begynne med, men fikk det til å fungere etter noen forsøk. Nå har jeg et fungerende Arch miljø med KDE.

 

Alt fungerer kjempe fint så langt. Spotify og LibreOffice lot seg installere lett fra AUR. Skal undersøke det å bygge egne pakker, slik at jeg ikke blir avhengig av AUR.

Lenke til kommentar

Fikk en del fine feilmeldinger under boot og jeg husker jeg fikk en warning ved bruk av cfdisk at jeg måtte bruke et annet partisjoneringsverktøy, så jeg bestemte meg for å formatere ved bruk av gparted som jeg har på en USB-penn.

 

Siden Lycantrophe sier Arch er deprecated, hvilken distro er det man går for nå for tiden for å ha litt geek-factor?

Lenke til kommentar

Jeg synes KDE-utgaven av Fedora er god, selv om installasjonen kunne vært bedre og alt ikke er på topp.

 

Arch er forøvrig IKKE deprecated. Men de har gått litt mye bort i fra KISS-faktoren som i utgangspunktet var mye av vitsen med å velge det, så lykan er litt skuffet. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen som tvinger deg til å bruke Unity ;)

 

http://askubuntu.com...in-ubuntu-12-04

 

Kubuntu er en annen versjoner av Debian: http://www.kubuntu.org/

@TS: Hvorfor ikke gå for originalen, Debian? Nå har Debian 7.0 akkurat kommet ut. Det var i natt hvor Distrowatch meldte at Debian 7.0 hadde kommet ut. Så fort jeg har mulighet blir det oppgradering av multimediaboksen min, som kjører Debian. Og drivere for skjermkort type AMD eller Nvidia er null problem å installere i Debian, faktisk mye lettere enn i Ubuntu, der man kan risikere å ødelegge installasjonen hvis man henter den nyeste driveren direkte fra Nvidia eller AMD sine sider.

 

I dag mener jeg at Debian på mange måter er det Ubuntu var før: forholdsvis brukervennlig straks man får inn Gnome og lettkjørt, men uten all bloat dagens Ubuntu har.

 

Edit: jeg kjørte selv Slackware i flere år, men pga manglende pakkebrønner og dependency-håndtering ble det rett og slett ugunstig over tid. Så jeg la inn Debian isteden. Jeg har kjørt Debian på multimedia-maskinen min i 6 år nå, og det har fungert VELDIG bra hos meg. Anbefales.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: jeg kjørte selv Slackware i flere år, men pga manglende pakkebrønner og dependency-håndtering ble det rett og slett ugunstig over tid. Så jeg la inn Debian isteden. Jeg har kjørt Debian på multimedia-maskinen min i 6 år nå, og det har fungert VELDIG bra hos meg. Anbefales.

 

Har kjørt Arch i to uker nå på laptopen og er veldig fornøyd med den distroen. Leker meg i VirtualBox med andre distroer og customization for å ikke ødelegge live-miljøet.

 

Debian 7 virker interessant, så den skal jeg teste litt framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...