Gå til innhold

Test: Strong SRT8950 hybridmottaker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart at de ikke enda klarer å fise ut noe som bytter kanaler uten ventetid. Det er for meg noe av det viktigste en dekoder gjør for brukeropplevelsen.

 

Det burde vært mer, så kanskje svitsjerne stopper opp litt i sin evige søken etter det perfekte programmet. Eller kanskje de egentlig vil ha en boks som bytter automatisk etter å ha vært på en kanal i tre sekunder? Gjerne med en funksjon som bytter ekstra raskt om det er noe interessant på skjermen.

Lenke til kommentar

8 sekunder på å bytte kanal ? bare det der er jo nok grunn til å ikke kjøpe den boksen. ikke at jeg heller skjønner hvorfor noen vil ha riks tv når CD eller viasat finnes.

 

Fordi risktv i utgangspunktet er mere mobilt en CD og Viasatt ( man kunne klare seg med en bord antenne for å få inn kanalene)

Problemt er den nye tjensten som ikke gjør det så mobilt lenger.

i tilegg så slipper man å ta stilling til klranlingen mellom TV2 og CD ( gjelder CD kabel)

 

 

 

Lenke til kommentar

Rettelse : Dekoder og CAM-modul er IKKE det samme. CAM-modulen er kun til for å vise krypterte kanaler via ett smartkort som da puttes inni. Selve dekoderdelen sitter inne i TV/dekoder, ergo siden NRK kanalene ikke er krypterte i bakkenettet, så trenger man hverken smartkort eller CAM-modul for å se disse kanalene.

 

Edit : sånne "transformatorkontakter" skulle vært forbudt ved lov! Finnes ikke noe mer irriterende! Bygg det inn i enheten, evt ha en "klump" på ledningen.

Endret av Vikingpus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 sekunder på å bytte kanal ? bare det der er jo nok grunn til å ikke kjøpe den boksen. ikke at jeg heller skjønner hvorfor noen vil ha riks tv når CD eller viasat finnes.
Fordi risktv i utgangspunktet er mere mobilt en CD og Viasatt ( man kunne klare seg med en bord antenne for å få inn kanalene) Problemt er den nye tjensten som ikke gjør det så mobilt lenger.i tilegg så slipper man å ta stilling til klranlingen mellom TV2 og CD ( gjelder CD kabel)

 

Du får heller kose deg med at de må slå av kanaler, når RIKs TV skal sende sport/annet da det ikke er plass til alt. Blir nok herlig med nytt innhold/HD kanaler i fremtiden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rettelse : Dekoder og CAM-modul er IKKE det samme. CAM-modulen er kun til for å vise krypterte kanaler via ett smartkort som da puttes inni. Selve dekoderdelen sitter inne i TV/dekoder, ergo siden NRK kanalene ikke er krypterte i bakkenettet, så trenger man hverken smartkort eller CAM-modul for å se disse kanalene.Edit : sånne "transformatorkontakter" skulle vært forbudt ved lov! Finnes ikke noe mer irriterende! Bygg det inn i enheten, evt ha en "klump" på ledningen.

 

Siden vi allerede pirker, så kan det nevnes at en "CAM-modul" ikke finnes. Det heter "CA-modul" eller "CAM" (Conditional Access Module).

 

Lenke til kommentar

Siden vi allerede pirker, så kan det nevnes at en "CAM-modul" ikke finnes. Det heter "CA-modul" eller "CAM" (Conditional Access Module).

Og det er helt rett at det heter CA-modul. :D Selv om det er direkte faktafeil å kalle dekoder for CA-modul og omvendt var det jeg henviste til. Endret av Vikingpus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at man i mindre grad kan bruke den dekoderen man selv har lyst å bruke. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det er med RiksTV, men antar at man ikke kan få nettportalen til RiksTV uten å ha fått dekoderen igjennom dem eller en forhandler. Kvaliteten på produktene som leverandøren velger er ofte dårlig siden dem skal være billig. Jeg hadde glatt betalt en engangssum for et produkt jeg kan slå av når jeg ikke bruker det uten at det skal ta 2-3 minutter å slå den på igjen (dette er da Altibox). Men det er kanskje litt egeninteresse blant strømleverandørene å levere ut dekodere som kundene ikke gidder å slå av.

Lenke til kommentar

ja, alle dekoddren har sine særheter som iriterer.

nå kan jeg bare snakke for den jeg har og det trenger man ikke å ta opp her .

 

Det som kunne ha vær intresesant er at man sammligner dekodrene på langt flere punkter en de man gjør i dag

Det er også verd å nevnre at man får med en del tjenster som man ikke nødvendigvis trenger å bruke gjennom dekodrene .

Noen av disse mulighten kan man ikke en gang bruke på dekoderene

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er så mange irritasjoner med dekodere at man knapt aner hvor man skal begynne.

 

1 -For å starte, så burde man jo etterhvert klare å bli enige om en felles dekoder for viasat, CD, riksTV, altibox osv uansett om det er kabel, satelitt eller bordantenne.

 

2 -Det burde ikke kreve all verdens ytelse å vise kanaler, EPG, t-tv osv så at dekoderen er treg i det hele tatt er uforståelig.

 

3 -Manglende wifi, fortsatt.. :-( Folk sitter jo på rå linjer og streamer alt mulig, og det er ingen grunn til at ikke 25 og 50 Mbps nettverk skule være raske nok for dekoderen selv trådløst.

 

4 -Strømforsyningen... :-( Slike klumper vanskeliggjør bare. Enten få det innebygget, eller ha en ledningsstump mellom strømforsyning og støpsel.

 

5 -Skal ma nførst ha en moderne dekoder, så burde den vel hatt dlna, airplay, streaming over wifi osv osv i tillegg?

 

6 -Fortsatt scart...

 

7 -Fjernkontrollen. skal man først ha en moderne sak, så kunne man f.eks hatt et qwerty tastatur under. Man kunne hatt motion bevegelser slik at man navigerte ved å bevege fjernkontrollen i luften slik lg har på sine TVer. Vet ikke om den har lys i knappene, men så ikke slik ut. Layouten var rar, bl.a med fargeknappene nede. Kanskje en touchplate eller joystick hadde vært bedre enn retningsknappene?

Man kunne også gjort mer kult, f.eks hatt et display hvor man kunne sjekke opptakslisten, epg osv.

Spillkonsollutviklerne har forlengst oppdaget skulderknapper. Lignende løsning med en ok knapp på siden og bevegelsessensorer kunne gitt artige menynavigeringer.

 

8 -Slike bokser pleier bli varme, så hade foretrukket en god vifte men det er meg.

 

9 -Koblinger. Er USB versj. 2 eller 3? Kan man stappe inn en minnepenn eller harddisk full av piratkopier og få det spillt av? Kan man lagre opptak ut fra usb? Hdmi, er det versjon 1.4 (3D støtte)

Det burde også vært TO Hdmi utganger, for de som f.eks vil bruke den på prosjektor og TV uten å koble den om.

 

10 -Mangler den strømbryter på strømmen inn, elelr må man dra ut støpselet hver gang den låser seg??

 

11 -Skal man være pirkete, så er den merket med HD TV. Dette dekker teknisk sett HD ready også, og sier ikke noe om det er Full HD (teknisk sett heter det HD ready 1080p). Litt meningsløst.

 

12 -Menyer. Kan man merke programemr til opptak direkte i epg? Er det TV-bilde i et hjørne når EPG vises? Er det tilgang til å formatere harddisk og lignende? Hvordan indikeres kapasiteten på harddisken (antal GB, kapasitetsbar, timer og minutter, % elelr hva?)

 

13 -Bruker fjernkontrollen knappcell batterier som må skiftes hvert kvartal eller har de stappet inn noen AA eller AAA batterier?

 

14 -Bruker fjernkontrollen RF eller Ir? Begge? Med RF står ikke stuebord i veien

 

15 -For de som bruker t-tv, har den smart t-tv slik at man f.eks kan bla i undersider?

 

16 -Er signalbarene brukendes til noe fornuftig, dvs har de en oppløsning og hastighet som gjør dem brukervennlige under oppkobling?

 

17 -Finnes det NOEN info om smart på hdd, temperaturer, feillogger, signalstyrke og kvalitet osv slik at man kan foreta grunnleggende feilsøking selv?

 

18 -har de klart å lage forståelige norske menyer?

 

19 -Ser kabler som følger med ut til å være av grei kvalitet?

 

20 -Støyer den fordi den vibrerer?

 

Er en million spørsmål til, men starter med dette..

Lenke til kommentar

Jeg antar at de bruker rikstv fordi det er lettes å ta med seg boksen og antenna når de flytter.

 

Nå har ejg hør at altibox må ha minst 10 Mnit til tv distubisjonen .

her antar jeg at dette også kommer av de tjenstene man har via boksen

 

jeg kan også bekrefte at man kan merke programemr for opak , eller automatisk kanalskifte.

Det som derimot er iritrende er at dekodren ikke komemr opp i tvmodus når man kobler til strømmen .

Det skal vistnok være n fordel men det har jeg lurt på siden jeg fikk den

 

Horfor kan man ikke slå strømmen helt av på slik ting lenger ?

hvor er branvesnett som før hadde så stor fokus på elektronikk som sto i hvilemodus ?

hvorfor skal det ta så lang tid fra man kobler til strømmen til boksen er klrt til bruk ?

 

hvorfor går det ikke an å kontrolere opdateringer til dekodren på lik linje med de valgem man har når det gjelder opdatreingene til windows ?

 

6 -Fortsatt scart...

Fordi man har bruk for det enda en stund

 

ooopps . noe av dette var vist sagt før , men ok det kan ikke sies ofte nok

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...