Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal på ferietur og trenger et kamera for foto av landskap, mennesker og alt mulig annet.

 

Jeg ønsker å bytte ut mitt eldre nikon coolpix 12mpix kamera da det ikke tar opp video i hd-format, noe jeg ser på som et krav.

(mobilen gjør tar opp video i hd, men tar labre bilder (htx one x))

 

Jeg vil ha et kamera som er så lite og kompakt at det greit går i en håndveske av typen medium/liten størrelse. Et ordinært speilreflekskamera i full størrelse er uaktuelt.

 

Min fotokunnskap er minimal, og min lidenskap for fotografering det samme. Jeg ønsker å kunne ta opp kamera, og ta et bilde som blir gjengitt skarpt, med gode lys/farge-gjengivelser, eller filme en video jeg kan se gjengitt skarpt og uten flimmer på tven hjemme. Alt dette uten å måtte gå igjennom alt for mange instillinger (slik som et speilrefleks ofte har...). Blitz må dessuten være intern. Vil ha det klart til å ta bilde på kun sekunder!

 

Et annet krav er og at bildene blir av god kvalitet, og da mener jeg at jeg liker svært godt ofte bilder tatt med speilrefleks, og hater ofte foto tatt med en mobil/billig kompaktkamera.

 

Har sett på kompakte i klassen 2000-3000, og systemkameraer 2000-4000 som f. eks sony nex, nikon J, etc, men jeg er ikke sikker på om jeg bør gå for et kompaktkamera med god kvalitet, eller et systemkamera.

 

Budsjett: max 4000,-

 

har kikket på disse fra før av (men om de er "feil" så foreslå noe annet):

http://www.prisjakt.no/product.php?p=918882 --> Virker som et røverkjøp!

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1686746

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke kameraet som tar de flotte "speilrefleksbildene" men fotografen. Forøvrig er det ALLTID fotografen som tar de flotte bildene. Man må ha litt kunnskap om komposisjon og teknikk samt vite sammenhengen mellom ISO/Blender/lukkertid etc. for at man skal kunne ta teknisk gode bilder.

 

Det høres ikke ut på meg som om du har noen brennende ønske om dette siden du ikke er villig til å sette deg inn i dette på en med dyptgående måte, så da vil jeg heller råde deg til å kjøpe et enkelt kompaktkamera som feks. Canon S110 som vel er noe av det bedre man får tak i av kameraer i den størrelsen. Sett det i Auto og fyr løs.

 

NEX kameraene til Sony er jo et lite speilløst systemkamera hvor man kan bytte objektiv. Jeg kan ikke helt se at dette er kameraet for deg og dit bruk.

 

Sony RX100 er jo også et meget flott kamera du bør se nærmere på.

Lenke til kommentar

De minste systemkameraene blir forholdsvis store når man monterer en zoom på de, og ha et fast-objektiv med kun en brennvidde for og gjøre kameraet mindre tror jeg ikke er optimalt for deg.

 

S110 som nevnt over er et godt entusiast kamera som gir gode resultater.

 

Du kan si det slik, jo bedre bildekvalitet jo mindre zoom og visaversa.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Selv om jeg selv ikke har noen erfaring med Canon S110, så henger jeg meg på anbefalingene fra de andre. Kun basert på tester og tilbakemeldinger jeg har lest.

 

En litt annen vinkling på feriekamera...

 

Hvorfor skal et slikt kamera være enkelt, lite og "billig"? Det er antagelig på ferie de aller fineste og viktigste minnene skapes. Det er de bildene man antagelig sitter og kikker på når man blir eldre. Kanskje er det akkurat den type ferie- og hverdagsbilder som burde tas med de fineste kameraene.

 

Samtidig forstår jeg ønsket om at det skal være bærbart og forholdsvis lite slik at det "alltid" er med og du kan fotografere når motivene dukker opp.

 

Kravet ditt om HD-video skjønner ikke jeg noe av. Sikkert fordi jeg ikke er noen video-fyr, og tror nok mest på at hvis jeg skulle ha vært opptatt av det, så hadde jeg nok skaffet et videokamera.

 

 

Basert på mine tanker rundt dette, kjøpte jeg et Fuji X100. Et fantastisk kamera som jeg ikke kan få fullrost. Nå finnes dette i en oppgradert utgave, X100s. Ikke at jeg vil anbefale dette til deg når du sier at du ikke er så opptatt av å lære deg noe for å fotografere, og det ligger jo også et lite stykke over ditt budsjett. Jeg ville bare nevne det...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Jeg stemmer på Sony RX100, jeg har alltid mitt i lomma og det er sjelden jeg angrer på at jeg ikke tok med speilrefleksen. Det er meget bra i dårlig lys, tar meget skarpe bilder og filmer bra i HD selv i dårlig lys.

 

Grønn auto fungerer utmerket og man har lett tilgang til manuelle instillinger på alt, også mens man filmer.

 

Hvis du er ute etter et lite kamera og ikke er sikker på om du trenger et systemkamera så er det som oftest et meget bra kompaktkamera du egentlig trenger.

 

Canon S110 ligger under i bildekvalitet/hastighet men er billigere/mindre/lettere og meget anvendelig som feriekamera.

Lenke til kommentar

Jeg skal på ferietur og trenger et kamera for foto av landskap, mennesker og alt mulig annet.

Av de to du linker til er GF3 med 14mm litt for spesielt interesserte siden det ikke har zoom og bare fast vidvinkel som begrenser bruken litt. NEX-3N med 16-50mm ser jeg derimot som et meget bra alternativ og det finnes også Panasonic GF3/GF5 med andre linser som gjør dem mer egnet til vanlig feriebruk.

 

Spørsmålet er om de er små nok for deg (de går i en liten veske) for selv om de er mye mindre enn et speilreflekskamera er det et stykke igjen til et lommekamera. Jeg tror du bør prøve en tur i en fotobutikk for å sammenligne størrelser (og vekt) før du bestemmer deg.

 

Forøvrig enig med andre her at både Canon S100/S110 og Sony RX100 ser ut til å passe dine ønsker godt. Andre lignenede modeller er Fuji XF1, Nikon P330 og Olympus XZ-10. Alle disse er kompaktkameraer med fast linse som er noe mindre enn de to du linket til.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Mange gode forslag! Takk for alle :)

 

Jeg lurte på om speilrefleks var "for avansert/unødvendig komplisert" for min bruk, og i tillegg for stort. Det har jeg fått bekreftet.

 

Samtidig ser jeg at GF3 kanskje blir litt snevert, og NEX kanskje for avansert. Jeg tror ikke jeg vil bli bitt av "fotobasillen" etter kamerakjøpet, så har forsåvidt ikke behov for et kamera å "vokse i", og klarer meg vel da kanskje best med et vanlig kompaktkamera i entusiastklassen.

 

Får bare prøve å bestemme meg for ett, men det er litt av en jungel :p

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en god titt på følgende kamera: Panasonic LX7, Sony RX100, Fuji X20, Canon S110,Olympus XZ-10 og Nikon P330. Sistnevnte har styggbra autoeksponering og innebygget GPS, og er faktisk ganske så ålreit.

 

Det kommer forresten en stor test av reisekamera i neste nummer (i mai) av bladet Fotografi, som kan være verdt å få med seg. :)

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har konkludert med at jeg kjøper et Sony RX100. Årsaker til valget er at dette kameraet har blitt kåret av Lyd og Bilde som "beste kompaktkamera noen sinne", samt at dette er et relativt lite kamera. Skal jeg gidde å ta bilder vil jeg som sagt at bilder og video skal ha høy kvalitet. Det at kameraet kan oppbevares i en lomme tror jeg blir avgjørende for at jeg faktisk kommer til å ta de bildene jeg vil. Dessuten har RX100 like stor (ca) bildebrikke som flere speilreflekser, og videokvaliteten er særdeles skarp. Det er litt dyrt, men så er det og et veldig godt kamera. Takker for all hjelp og alle svar, og ser frem til å teste ut kameraet! :)

Lenke til kommentar

Sony RX100 tror jeg vil være et godt valg du blir veldig fornøyd med.

 

 

 

På tross av at Lyd & Bilde anbefaler det ;)

 

Det er ikke de som har mest peiling på foto, for å si det sånn. Men ettersom de folka som faktisk har peiling, også sier at RX100 er et bra kamera, så har du gjort et godt valg.

 

 

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Sony RX100 tror jeg vil være et godt valg du blir veldig fornøyd med.

 

 

 

På tross av at Lyd & Bilde anbefaler det ;)

 

Det er ikke de som har mest peiling på foto, for å si det sånn. Men ettersom de folka som faktisk har peiling, også sier at RX100 er et bra kamera, så har du gjort et godt valg.

 

 

Ja, det tror jeg og! Store linser er best, men tar såpass mye plass at kameraet ender i håndvesken til dama. Dit tror jeg det er høyere terskel for meg å gå, for å ta et kjapt foto av en ting jeg ser på farten. RX100 er dyrt, men så er det jo og "det beste", og slår i følge flere, alle andre kompakte, og en god del rimelige speilrefleks og systemkameraer. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...