Gå til innhold

Kalibrering av skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Dell Ultrasharp u2413 som jeg har kalibrert med X-Rite i1 Display Pro (anbefalt til denne skjermen).

 

Etter kalibrering er farger og alt ekstremt likt (jeg er fristet til å bruke uttrykket identisk med) det jeg ser på både min MacBook Pro (med matte skjerm) og min iPad (retina). Derfor antar jeg at fargene nå ser relativt riktige ut (men i så fall har de sett ganske riktige ut hele tiden, all den tid jeg til nå kun har brukt MacBook-en til redigering).

 

Men betyr dette at Apple har eksepsjonelt gode skjermer for å gjengi bilder riktig? Jeg hadde tross alt ikke forventet at de tre skjermene jeg bruker skal gjengi bildene så likt. Når jeg ser på bilder på andre skjermer, f.eks. via noen pc-er på jobben (rett nok ganske rimelige skjermer), ser jeg store avvik fra det jeg ser hjemme, og to skjermer er aldri like.

 

Her er alle tre like.

 

Ble bare litt overrasket da jeg sammenlignet nå og ikke er istand til å se forskjell på de tre skjermene, for jeg hadde forventet avvik.

 

(Har ikke skrevet ut noe ennå, men venter på en fotobok fra Blurb, og det skal bli spennende å se hvordan papir ser ut kontra skjerm).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt en Dell Ultrasharp u2413 som jeg har kalibrert med X-Rite i1 Display Pro (anbefalt til denne skjermen).

Apple er et av firmaene som vektlegger farger og var f.eks tidlig ute med nettleser som forstår profiler, men at de skulle være eksepsjonelt gode er vel å ta litt hardt i. Vet ikke hva slags skjerm som sitter i MBP'en din, men iPad har i hvert fall IPS-panel som selv om den ikke er kalibrert er gode skjermer.

 

Vanskelig å si mer noe uten å ha sett det selv, men det må nok være en kombinasjon litt flaks, gode Apple-skjermer og at øyet ikke er følsomt nok til å se små avvik.

Lenke til kommentar

Det er en viss størrelsesforskjell på skjermene, så små avvik blir kanskje vanskelige å se, men jeg ser stor forskjell på tjuefiretommeren og de to andre før kalibrering.

 

På andre skjermer, derimot, ser jeg stor forskjell på det jeg ser på mine skjermer og disse. Jeg klikket meg også inn på mine bilder på Flickr på en iMac inne på eplehuset, og der var også forskjellen ganske markant - men det skyldes sannsynligvis at Apples Thunderbolt Display er glossy.

 

Kanskje jeg har hatt flaks. Uansett er det godt å se at tre skjermer gjengir fargene likt. :)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...