Gå til innhold

[Løst] Heve kjøp av pc hos lefdal.


Anbefalte innlegg

Jeg byttet jeg en pc hosLefdal Hamar (etter at det var feil med en anen pc), i 2010, siden jeg kjøpte den har jeg hatt problemer med firkantet pixelering i forskjellige farger over hele skjermen, og pc'en har blitt treigere av det gjennom årene. og var nede med den like etter jeg kjøpte den og spurte om de kunne fikse det, etter 3-4 uker kunne jeg hente den, jeg spurte hva de gjorde med den, de sa at de hadde latt den stå på et bord, men at de ikke kunne gjøre noe med det, jeg tok den med og tenkte at det var rart,

 

3 år +- etter gikk jeg ned igjen for å levere den etter det har jeg levert den 3 ganger til, og feilen har ikke blitt fikset, nå sier de pluttselig at de ikke kan se feilen lenger, men jeg har bilder som har dato av at det har skjedd, så nå har jeg hatt den hos Lefdal Hamar 5 ganger, og det nesten på rad, så har vell hatt den der nesten 2 måneder på rad +++. Og samtidig så er jo en motbydelig fyr der, han svarer som om vi skulle vært noen idioter,

 

og forrige pc sendte han til destruering uten at jeg fikk tatt noen backup, selv om jeg sa de skulle gjøre det. Så når kan jeg få hevet kjøpet, de klarer ikke engang å oppføre seg, og de sender pc'en på reperasjon uten noen hell. Jeg har bedt de om å heve kjøpet mange ganger. Jeg har også sendt minst 10 mail om at UNIK-ID ikke fungerer, den skal jeg kunne sjekke status av pc med, men den har ikke fungert. Og når jeg spør de om hvorfor sier de, det er synd den ikke fungerer håper du har hatt fin service hos lefdal. Håper de går konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent juridisk tenker jeg at reklamasjonen din i utgangspunktet kan være i grenseland fordi du ventet så lenge som 3 år. Din fordel er at butikk aksepterte reklamasjon etter de 3 årene også.

 

. Selv om den absolutte reklamasjonsfrist er fem år, følger den alminnelige reklamasjonsfrist av forbrukerkjøpsloven §27 første ledd:

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Denne er etter min mening litt uheldig formulert, men poenget er at du må reklamere innen to måneder fra du oppdaget mangelen. Slik jeg leser ditt innlegg så hadde du først reklamert, men dette ble ikke reparert på service. Du reklamerte igjen etter at du fikk den tilbake, men ble fortalt at de ikke kunne gjøre noe mer. Du tok derimot ingen ytterligere skritt den gang for å få avsluttet saken.

 

Etter rundt 3 år kommer du tilbake for å reklamere.

 

Foreldelsesloven §§2 og 3 lyder:

 

§ 2. (Fristens lengde.)

Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.

 

§ 3. (Fristens utgangspunkt.)

1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse.

2. For krav som oppstår ved mislighold, regnes foreldelsesfristen fra den dag da misligholdet inntrer.

3. Kan eller skal en avtale anses hevet før oppfyllelsestiden eller en fordring forfalt før den ellers bestemte tid, på grunn av skyldnerens mislighold eller et annet inntruffet forhold, blir foreldelsesfristen for krav som bygger på slikt forhold, først regnet fra den dag da fordringshaveren varsler skyldneren om at han gjør hevnings- eller forfallsgrunnen gjeldende. Blir denne ikke gjort gjeldende, regnes fristen fra den forfallsdag som ellers er bestemt.

4. Når selgeren eller et tidligere omsetningsledd har garantert for salgstingen ved å påta seg avhjelp eller annet ansvar, blir foreldelsesfristen for krav som bygger på denne garanti, regnet fra den dag da kjøperen gir varsel om det forhold kravet grunner seg på, men senest fra den dag garantien løper ut. Tilsvarende gjelder når en tjenesteyter e.l. har garantert for resultatet av oppdraget.

 

Det at de begynte å reparere gjenstanden etter at det er gått tre år er nok til din fordel, du kan hevde at de erkjente at det forelå en mangel etter foreldelsesloven §14.

 

Egentlig har du skrevet ting som er lite relevant for ditt spørsmål, herunder blander du inn en reklamasjonserfaring for et tidligere produkt uten at det har relevans i saken. Det at du har fått et id- nummer som ikke virker (hva det gjelder er uvisst) har heller ikke noe med saken å gjøre.

 

På bakgrunn av det lille du opplyser så kan du rent juridisk kreve kjøpet hevet etter forbrukerkjøpsloven §32, jfr. §31 første ledd. I hevingskravet ville jeg pekt på at Lefdal en rekke ganger har prøv å reparere produktet uten å ha klart dette.

 

Ditt problem i forhold til Lefdal er at forbrukerkjøpsloven §32 inneholder følgende:

"unntatt når mangelen er uvesentlig."

 

Vanlig feiltolkning er å tolke dette som at mangelen må være vesentlig. Dette er opplagt feil, og en av de større endringene fra tidligere kjøpslov (som nå bare regulerer andre kjøp enn forbrukerkjøp). Det er ikke et krav at manglen er vesentlig, bare at den ikke er uvesentlig. Et ankepunkt Lefdal nok vil hevde er at du brukte pcen i 3 år uten å bry deg om denne mangelen.

 

Får du ikke dette innvilget kan du prøvd saken din for forbrukertvistutvalget.

 

En annen mulighet som kan være lettere, er å skrive på veggen til Lefdal. Regner med at det er noen der på support som vil ta tak i dette og følge det opp. Før et slikt innlegg ville jeg vurdert om jeg heller ville ha krevd omlevering til ny bærbar pc (hvis du trenger ny bærbar pc).

Lenke til kommentar

Denne er etter min mening litt uheldig formulert, men poenget er at du må reklamere innen to måneder fra du oppdaget mangelen.

 

Mulig det er "jussisken" min som er rusten, men hvordan kan ikke kortere enn to måneder bety innen to måneder? Mener det har gått diskusjoner her tidligere over utallige sider om akkurat dette, men jeg husker ikke utfallet. :S

Lenke til kommentar

Mulig det er "jussisken" min som er rusten, men hvordan kan ikke kortere enn to måneder bety innen to måneder? Mener det har gått diskusjoner her tidligere over utallige sider om akkurat dette, men jeg husker ikke utfallet. :S

Som KVTL sier, så er lovteksten litt uheldig utformet her.

 

Det paragrafen gjør, er å sette en frist. Dersom du oversitter denne fristen, taper du retten til å gjøre mangelsbeføyelser gjeldende. Det betyr at du, helt generelt, må reklamere innen fristen går ut.

 

For å finne ut om en frist er oversittet trengs i allminnelighet tre ting: Starttidspunkt, lengde og fristavbrytelse. Avbrytelse skjer her ved at man gir melding om at tingen har en mangel. Starttidspunkt og lengde beregnes i utgangspunktet på den "vanlige" måten i obligasjons- og kjøpsretten, nemlig rimelig tid fra da man oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Her er det rom for veldig mye skjønn, og de fleste momenter er relevante. Det vesentlige er altså i praksis hva som er "rimelig tid", og hva som skal til for at man "burde oppdaget" mangelen.

 

Men så spesialreguleres fristen i neste punktum, med vennlig hilsen EU: Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra man rent faktisk oppdaget mangelen. Dette er en måte å gi lover på som er litt fremmed i norsk rett, da det er veldig presist og mekanisk, med lite rom for skjønn. Sånn må det gjøres fordi skjønn og rimelighet utøves på forskjellig måte i de forskjellige EU-landene, og hele poenget med EU-direktiver er ensartethet.

 

Siden direktivet bare gir minstekrav, og ikke totalharmonisering, har man dermed forsøkt seg med "det beste fra begge verdener" i den norske lovteksten: Man tar utgangspunkt i det som er "rimelig" og hva man "burde gjort", men så sier man at dersom den fristen man da kommer fram til er kortere enn 2 måneder fra man rent faktisk oppdaget mangelen, så skal sistnevnte frist gjelde.

 

Det betyr altså at man må beregne to frister her: En som løper i 2 måneder fra man oppdaget mangelen, og en som løper i "rimelig tid" fra man oppdaget eller "burde oppdaget" mangelen. Man velger da den lengste av disse to, ref. "kan ikke være kortere enn" (Utgangspunktet er A, men hvis A<B så B)

 

I forarbeidene er det utdypet at "rimelig tid" i all hovedsak skal være kortere enn to måneder, men i spesielle tilfeller kan være lengre, f. eks. på grunn av sykdom, ferie m.m. (rimelige grunner til ikke å ta kontakt med butikken, enkelt sagt).

 

Det betyr altså at som hovedregel er fristen 2 måneder fra man oppdaget mangelen, men i spesielle tilfeller lengre. Slike spesielle tilfeller kan være f. eks. ferie eller sykdom, kort fortalt ting som gjør det vanskelig å kontakte selgeren.

 

Når det kommer til at "ikke kortere enn to måneder" ikke kan bety "innen to måneder", så har du helt rett, men det kommer av at de to utsagnene har forskjellig mottaker: "Ikke kortere enn to måneder" retter seg mot en domstol eller rettsanvender, og handler om hvor lang fristen skal være. "innen to måneder" retter seg til kjøperen, og sier når han må ta kontakt med selger. Egentlig skal det stå "innen fristen går ut", hvor "fristen går ut" betyr "i praksis to måneder, men av og til lengre".

 

 

Dette ble litt rotete framstilt, men jeg håper det gir mening. Det er skrevet etter innfallsprinsippet en søndags morgen, om noe ikke gi mening: si i fra så skal jeg utdype/forklare.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
siden jeg kjøpte den har jeg hatt problemer med firkantet pixelering i forskjellige farger over hele skjermen, og pc'en har blitt treigere av det gjennom årene.

Jeg ser ikke helt sammenhengen med pixeleringen, og at PC'en har blitt tregere.

 

At en PC blir tregere, er ikke nødvendigvis en mangel du kan klage på. Det kan komme av at du har installert flere og flere programmer, og at nyere versjoner av programvare krever mer maskinvare enn tidligere. Enkelte suspekte nettsider kan også legge igjen mye drit på maskinen din uten at du vet om det.

 

Ellers er det som flere sier her, at ting bør leveres inn senest to måneder etter at mangelen er eller burde vært oppdaget. Lefdal har her sett gjennom fingrene med det, men de kunne valgt å avvist deg på bakgrunn av dette. Når det er sagt, tror jeg de færreste forhandlere er vanskelige på det punktet, med mindre det kan bevises at mangelen/feilen har blitt verre på grunn av at man ikke har levert det inn tidligere.

Lenke til kommentar

3 år +- etter gikk jeg ned igjen for å levere den etter det har jeg levert den 3 ganger til, og feilen har ikke blitt fikset, nå sier de pluttselig at de ikke kan se feilen lenger, men jeg har bilder som har dato av at det har skjedd, så nå har jeg hatt den hos Lefdal Hamar 5 ganger, og det nesten på rad, så har vell hatt den der nesten 2 måneder på rad +++. Og samtidig så er jo en motbydelig fyr der, han svarer som om vi skulle vært noen idioter,

 

Strengt tatt så drar du vel inn mye her som ikke har noen betydning for saken. F.eks dette med at PCen blir tregere med årene som er helt normalt.

 

Men hvis jeg forstår deg riktig så er dette en 3 år gammel PC som du har hatt inne først én gang, og så virket den en stund, før du har reklamert igjen - slik sett så bør jo reklamasjonsretten være rimelig grei.

 

Når du nå sier at de ikke ser feilen lenger men at du har bilde - da regner jeg med at bildene er fra etter siste gang den var inne for at det skal være relevant?

 

Uansett, du kunne kanskje også fått litt hjelp hvis du sa hva slags PC det var, og det kunne kanskje også hjulpet deg hvis du hadde henvendt deg direkte til produsenten - litt avhengig av hvem dette er. - De har gjerne bedre oversikt over hva som kan være hardware-feil enn Lefdal, og hvis de er uvillige til å sende den inne hvis de ikke finner feil selv så har du jo en stor "propp" der ...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Strengt tatt så drar du vel inn mye her som ikke har noen betydning for saken. F.eks dette med at PCen blir tregere med årene som er helt normalt.

 

Men hvis jeg forstår deg riktig så er dette en 3 år gammel PC som du har hatt inne først én gang, og så virket den en stund, før du har reklamert igjen - slik sett så bør jo reklamasjonsretten være rimelig grei.

 

Når du nå sier at de ikke ser feilen lenger men at du har bilde - da regner jeg med at bildene er fra etter siste gang den var inne for at det skal være relevant?

 

Uansett, du kunne kanskje også fått litt hjelp hvis du sa hva slags PC det var, og det kunne kanskje også hjulpet deg hvis du hadde henvendt deg direkte til produsenten - litt avhengig av hvem dette er. - De har gjerne bedre oversikt over hva som kan være hardware-feil enn Lefdal, og hvis de er uvillige til å sende den inne hvis de ikke finner feil selv så har du jo en stor "propp" der ...

 

Den var slik fra jeg fikk den, men har til slutt fått hevet kjøpet, men nå har jeg fått et dårligere produkt tilbake.

 

Og til alle som har svart så må jeg beklage at jeg ikke svarte tilbake siden Pcen var på reparasjon 7 ganger for sammen tingen, men takk for alle bra svar.

Lenke til kommentar

Dårligere eller rimeligere? :) Tilsvarende den PC'en du kjøpte i 2010 er mye rimeligere nå enn da.

 

Og hvis du fikk hevet kjøpet, så har du ikke fått et annet produkt. Da har du fått pengene du betalte tilbake (eventuelt minus bruksfradrag men pluss forsinkelsesrenter) og kan kjøpe en mest sannsynlig billigere OG bedre PC.

Lenke til kommentar

Dårligere eller rimeligere? :) Tilsvarende den PC'en du kjøpte i 2010 er mye rimeligere nå enn da.

 

Og hvis du fikk hevet kjøpet, så har du ikke fått et annet produkt. Da har du fått pengene du betalte tilbake (eventuelt minus bruksfradrag men pluss forsinkelsesrenter) og kan kjøpe en mest sannsynlig billigere OG bedre PC.

 

Da har de lurt meg litt siden de sa at kjøpet var blitt hevet, men den nye pc'en er bedre i systemegenskaper, men når jeg driver med ting som spill, nett osv så er den treigere.

Lenke til kommentar

Men noe jeg må rette på var at jeg gikk ned etter 2,5 år og da var det 2 gang jeg var der, for 1 mnd etter at jeg fikk pc'en så var jeg nede hos lefdal og da sa de at det ikke var noe å få gjort med det, og dengang godtok jeg det så dum som jeg var, men når jeg begynte å tenke med huet og ikke ræva så gikk jeg ned igjen.

 

 

Men til alle som har svart, jeg er takknemlig for det, så får jeg se hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

Hvis de hevder de har hevet kjøpet, så er den nye maskinen å regne som et nytt kjøp fra din side. Butikken har 30 dagers returrett, så hvis du ikke er fornøyd skal du kunne ta maskinen (og alt tilbehør og helst esken også, for å være på den sikre siden) med tilbake til butikken og få pengene igjen innenfor disse 30 dagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de hevder de har hevet kjøpet, så er den nye maskinen å regne som et nytt kjøp fra din side. Butikken har 30 dagers returrett, så hvis du ikke er fornøyd skal du kunne ta maskinen (og alt tilbehør og helst esken også, for å være på den sikre siden) med tilbake til butikken og få pengene igjen innenfor disse 30 dagene.

 

jeg kan prøve, jeg har esken, men ikke all pappen :\

 

 

#Moderatormelding: Trådstarter har fortsatt dette i en annen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1517194&st=20 Derfor stenges denne tråden #

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...