Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har på noen steder på bilen min skrapet av lakken. De er hver ikke større i areal som en fyrstikkeske, og det er ingen bulk. Jeg lurer på da om jeg bare kan pusse og derretter spøye på med lakk (samme farge som bilen ellers) ? eller om jeg må først påføre grunning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig å vaske området helt rent for skitt og fett. Jeg pleier å bruke litt isopropanol på ripa for å fjerne fett rett før jeg legger i lakken.

Silikonfjerner er også et veldig godt alternativ.

Lakken får man kjøpt hos forhandler og man kan velge mellom lakkstift og sprayboks. Felles er at det som regel følger med farge og klarlakk. Er du usikker på hva slags fargekode bilen din har kan du sjekke dette på ramma, evt forhandler blir med deg ut og finner det for deg.

Personlig liker jeg lakkstiften best da jeg ikke skal legge i lakk på et stort område.

Det mange gjør er å legge i farge først for så å legge klarlakken oppå når fargen har tørket. Det er ikke noe vits her.

Etterpå skal man jo slipe vekk den overflødige lakken, altså klarlakken hvis man hadde gjort det på denne måten.

Jeg bruker å blande ca. 70% farge og 30% klarlakk sammen før jeg legger den i ripa. Det går an å bruke penselen som følger med,

men pass da på at du fyller hele hullet eller ripa. En tannpirker fungerer veldig bra til dette.

Det virker også som at lakken trekker seg litt sammen når den tørker så det er mulig man må legge noen lag før man er over "flush" i forhold til området rundt.

 

Merk at hvis bilen er litt eldre og lakken har blaknet eller oksydert så vil det bli fargeforskjell.

Da bør helst hele bilen korrigeres for at det ikke skal se helt trist ut. Det er jo et lite område som blir polert opp etter at man har slipt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...