Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

angst og rødmimg.. noen i nærheten?


123asker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente som har hele livet slitt med rødming. Blir jeg flau, blir jeg kjeeempe flau.. dette har vært under "kontroll" men ble mobbet for dette i 7-8 år på skolen før jg klarte å heve hodet å gi F... årene gikk og plutselig for ca ett år siden så ble jg veldig obs på rødmingen min.

Noe som nå har tatt over livet mitt. I absolutt alle sosiale settinger tenker jeg på det. Og da kommer det.. (vet jeg ødelegger for meg selv ved å tenke på det) svetten pipler i panna, jeg blir svimmel og rødmer.. uten grunn..

Jeg har en positiv ting og det er at dette IKKE er et problem under skyfri himmel eller når sola har gått ned (utenom belysning inne)

Det jeg lurte på var om det var noen i asker/Bærum/Lier/drammen i samme situasjon?

Kanskje noen som kunne tenke seg å bli kjent, dele erfaringer, støtte hverandre, kanskje det hadde vært enklere å "helbrede" sammen?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det vil jeg gjøre. Men lurte på om det var noen som hadde samme problemet:) er ikke vips . Tar tid. Du blir veldig isolert.. og har mistet mange venner pga liten/ingen forståelse fra de nærmeste. . Har avlyst det meste sosiale som er og da blir det slik :/

Lenke til kommentar

Angst er jo ikke noe morro, men rødming er noe de fleste oppfatter som morsomt og søtt. Det store problemet forekommer når det ene fenomenet gir næring til det andre. Jeg hadde ikke brydd meg med rødmingen om jeg var deg siden det ene er en konsekvens av det andre.

 

Når det gjelder angst så kan det være kjemiske ubalanser eller følelser du ikke har ferdigbehandlet bevisst eller ubevisst.

 

Beste måten å bekjempe angst er ved å ta problemet ved roten. Om problemet er at du rødmer så må du rett og slett utsette deg for situasjoner du føler er pinlige. Det trenger ikke være verdens ende. Eventuelt er det medisiner som kan hjelpe deg over kneika. Jo mindre angst du får, jo mindre rødmer du, jo mindre angst osv. osv.

Lenke til kommentar

Har vært inne på foreningen rød, det er faktisk utrolig mange som sliter med samme problemet. Og det er vanskelig å bli kvitt. Det å utsette seg for pinlige situasjoner kan fort gjøre ting værre.. var mange flere med ett slikt problem enn hva jg trodde. Og det er betryggende. Bare håper å komme i kontakt med en med ett rødme problem, ikke nødvendigvis angst.. det gjør ting værre når det ikke er noen mulighet for å "rømme" . Feks i bil med noen, i køen på butikken eller evnt ett kjøpesenter. Det er en ond sirkel. Jo mer jeg tenker på det jo større er sjansen for at jeg rødmer, begynner jeg å rødme klarer jeg å overbevise meg selv om at det er verdens undergang og at alle ser d og da rødmer jeg mer.

Jeg går rundt å prøver å tenke at det går bra, at ingen bryr seg om det, hva er det verste som kan skje osv.. men det er ikke så lett når d først er en situasjon som trigger dette..

Lenke til kommentar

Jeg har lidd en del av angst og sterk sosial angst selv, på grensen til panikkangst og agorafobi. Jeg har aldri i mine 32 år lagt merke til noen som rødmet så mye at jeg synes de var rare. Så du må alltid ha i bakhodet at dette er en fiktiv problemstilling du selv har konstruert.

 

Dette med å rømme skjønner jeg veldig godt, og er det mest klassiske angstsymptomet. Angst er jo uttrykk for en form for undertrykket "fight or flight" mekanisme. En situasjon du ikke kommer deg ut av. Og det er som du sier en ond sirkel. Men eneste måten å bryte sirkelen på er ved å gå rett på.

 

Jeg skjønner det veldig godt og har iblandt hatt det på samme måte, dog uten rødming. Men jeg har ofte trodd at folk kan se at jeg blir nervøs og svetter osv. og har "fight or flight" respons.

 

Jeg vil tro at dersom du møter noen i butikken og du rødmer så vil de ta det som en kompliment ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, har lest om de forskjellige typene, og det problemet jeg har har utviklet seg til angst. Forsøker å presse meg selv og prøve meg fre. Uten å gape over for mye. Dette med rødmingen er noe jeg har skapt selv. Første gangen jeg følte ubehag var når en venn av meg poengterte "oi nå var du rød" , og fulgte opp med "oi du blir rødere nå".

 

Du sier du har hatt dette tidligere? Er du kvitt angsten? Isåfall, hva slags behandlinger tok du? :) takk for svar

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

 

Faren min og fetterne mine rødmer en del, men jeg fikk visst ikke det genet. Jeg tar Seroxat (paroxetine) som er imot depresjon men også er effektivt mot bla. OCD-tendenser og angst. Paroxetine funker visst best på menn. Det høres ikke ut som om du er deprimert, så det er kanskje ikke veien å gå med SSRI eller lignende. Men det finnes jo veldig mange forskjellige typer, og legen vet sikkert hvilke som har vist best effektivt på dine symptomer. Jeg gikk også i kognitiv terapi en stund med spesifikt fokus på å finne ut HVORFOR jeg følte ting som jeg gjorde, som var ganske vanskelig men ledet til en mye bedre forståelse av meg selv på mange plan og absolutt var verd investeringen. Det viktigste der er å være ærlig og virkelig komme til bunns i ting. Som regel er det lavt selvbilde som gjør at det bryter ut i angst i relasjon til slike panikkanfall.

 

Det med vennen din synes jeg bare hørtes morsomt ut. Men sånn er det jo. Vi konstruerer de angst-fremmende situasjonene inne i eget hode, og 95% av tiden er det altså frembrakt av oss selv i denne onde sirkelen.

Lenke til kommentar

Ocd? Hva er det?

Nei slet med depresjon i mitt tidligere forhold. Vært frisk i de to årene som singel etter det. Er litt redd for å gå på slike medisiner , men skal til legen til slutten av uka og høre hva hun sier.

Kan angsten oppleves værre pga blodtrykket plutselig faller?

Er 105/62 høyt/lavt?

 

Prøver å jobbe med selvtilliten. Dette kan jo hjelpe? Kjøpt en "grønn" sminke stift fra Usa som skal dekke de delene av fjeset jeg blir mest rød :) er det flere tips så rop ut :-)

Lenke til kommentar

"Obsessive Compulsive Disorder", men lignende greier kan manifistere seg på mange plan. Har heldigvis aldri hatt noe slikt ;)

 

Slike medisiner påvirker forskjellige folk veldig forskjellig og dosering og blodkonsentrasjon er utrolig viktig. Jeg fant en medisin som passet meg veldig godt. Den er mye brukt og relativt godt dokumentert. En del andre som f.eks Cipralex som ofte gis til unge kvinner ville jeg holdt meg langt unna hvis jeg var deg.

 

Angst kan absolutt påvirke blodtrykk både anfall og mer generelt. Hver gang fastlegen min var borte forsøkte vikarierende leger å skrive ut blodtrykksmedisiner til meg. 24-timers målinger viste derimot at det var helt normalt :)

 

105/62 er lavt. Medisiner kan også skape blodtrykksfall. I en periode når jeg hadde lavt blodtrykk fordi jeg trente som en gærning så ble jeg uvel av å reise meg opp for fort f.eks. Med 105/62 ville du måttet være ekstra forsiktig med dosering.

 

Det er også kjent at folk med blodtrykkslidelser, hypertension, diabetes osv. kan ha kryss-påvirkning mellom sykdommen og angsten.

 

Bare du ikke virkelig blir grønn i ansiktet så vil det nok i det minste gjøre at du føler deg bedre ;)

Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme innimellom selv. Jeg blir veldig lett rød i toppen og blir veldig lett "brydd" i den forstand at jeg rødmer helt vilt mye.

Også har jeg også begynt på tabeletter som gjør at blodgjennomstrømningen i kroppen min er mye "høyere" eller hva jeg skal kalle det enn alle andre sin.

Jeg er derfor alltid varm (over 38,5) og blir derfor veldig lett rød.

 

Det som har hjulpet for meg har vært å dempe på sminka i ukene og kjøpe en god hudkrem med en kjølende effekt. Min er fra Decleor mener jeg. Bruker en til morgen og en til kveld. Har også blitt flink til å rense huden, og ha med meg vannflaska hele tiden.

Lenke til kommentar

Kjølende effekt? Hørtes lurt ut :) hvordan krem bruker du? Er d bare å spørre på apoteket?

Skal til en psykolog og prøve hypnose på fredag... krysser armer og ben.. 90% sjanse for å bli frisk :) det som er betryggende er at dette er en av de ledende psykologene så jeg har litt trua på at det kan hjelpe meg !

 

Gikk på cipralex for mange år siden. Jeg ble kald og kunne værken gråte eller le. Dette savnet jeg etterhvert så det er ikke noe jeg kommer til å prøve igjen..

 

Nominom er du mann? (Spør pga medisiner du nevnte )

Lenke til kommentar

Neste gang rødmer du så mye du klarer, sett deg mål for mye du skal rødme. Om du ikke greier å rødme litt en gang har du ikke greid det, da prøver du igjen :) Men det er greit å ha noen å snakke med samtidig (psykolog, noen som forstår). Selv rødmet jeg mye en stund, det ble stabilt igjen og er ufarliggjort.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...