Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte ATV, forje eier hentet den tilbake?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en liten stund siden en ATV sykkel som tilsynelatene skulle være i bra stand, et par mangler dette var bare bagateller opplyst av selger.

 

Denne ble kjøpt usett og sendt fra Nordland og sørover til meg.

Etterhvert viste det seg jo at den hadde en del mangler som ikke ble opplyst om, samt en motor som var delevis havarert.

 

For og gjøre historien kort, jeg betalte ca 60% på forskudd, eller når den ble sendt, etter at alle disse manglene ble avdekket og motoren måtte overhales så nektet jeg og ville betale selger noe mer for denne.

 

Det som har skjedd nå er at selger har hentet den tilbake, uten noe forsvarsel eller noe som helst.

Han sendte meg heller aldri papirer på omreg, siden han krevde mer penger, noe jeg nektet og betale, så den er registert på han enda.

 

Han har hentet den og visstnok solgt den til en kompis videre, dvs 'solgt' den 2 ganger eller hva jeg skal kalle det..

Kan han hente denne sånn helt uten videre, og han nekter også og betale meg noe som helst.

Det foreligger faktisk ingen kjøpe kontrakt, eneste dokumentasjonen jeg har er at jeg har overført et visst beløp med penger til han..

 

Har han faktisk lov og gjøre dette?

Altså ta den tilbake, selge den videre, uten og tilbakebetale meg noe som helst??

 

-Vegard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontrakt ble det heller ikke skrevet nei desverre, sms'er har jeg heller ikke da jeg måtte bytte telefon.

 

Jeg har papirer på at den ble sendt fra selger, til meg, der det står dato, sendt fra og til, og hva det er som blir sendt, samt utskrift av overføring av penger som er gjort.

 

Kan han bare rett og slett hente den tilbake, ikke betale meg noe som helst tilbake, så selge den videre?

Lenke til kommentar

Blir vel en sivilsak. Du påstår at du har betalt for ATV-en og vil ha beløpet tilbake. Skal han protestere på at beløpet er betalt for ATV-en må han sannsynliggjøre det i retten. Det vil bli vanskelig; hvorfor skulle du overføre tusenvis av kroner til en fremmed?

Kan være politiet kan bidra med noe, men det blir vel neppe tyveri så lenge sykkelen ikke er omregistrert. Mulig det blir underslag, men det får juristene ta seg av.

Lenke til kommentar

Jeg påstår at jeg har betalt en del av den opprinnelige summen for atv'en ja, jeg har også bankkonto utskrift som dokumenterer at pengene er gått fra min konto til selgers konto.

 

Tyveri er det jo ikke, siden den ikke var registert på meg, men en annen sak er jo at han hentet den uten og informere meg eller noen, og deretter nekter og betale meg tilbake de pengene jeg har betalt for den, samt han har solgt den videre, dvs fått penger for et og samme kjøretøy, 2 ganger..?!

Lenke til kommentar

Kjøpte for en liten stund siden en ATV sykkel som tilsynelatene skulle være i bra stand, et par mangler dette var bare bagateller opplyst av selger.

 

Denne ble kjøpt usett og sendt fra Nordland og sørover til meg.

Etterhvert viste det seg jo at den hadde en del mangler som ikke ble opplyst om, samt en motor som var delevis havarert.

 

For og gjøre historien kort, jeg betalte ca 60% på forskudd, eller når den ble sendt, etter at alle disse manglene ble avdekket og motoren måtte overhales så nektet jeg og ville betale selger noe mer for denne.

 

Det som har skjedd nå er at selger har hentet den tilbake, uten noe forsvarsel eller noe som helst.

Han sendte meg heller aldri papirer på omreg, siden han krevde mer penger, noe jeg nektet og betale, så den er registert på han enda.

 

Han har hentet den og visstnok solgt den til en kompis videre, dvs 'solgt' den 2 ganger eller hva jeg skal kalle det..

Kan han hente denne sånn helt uten videre, og han nekter også og betale meg noe som helst.

Det foreligger faktisk ingen kjøpe kontrakt, eneste dokumentasjonen jeg har er at jeg har overført et visst beløp med penger til han..

 

Har han faktisk lov og gjøre dette?

Altså ta den tilbake, selge den videre, uten og tilbakebetale meg noe som helst??

 

-Vegard.

 

Det var nok litt egenrådig av ham, vil jeg si.

 

Først: Glem det at ATV-en var registrert på selger. Det betyr fint lite for spørsmålet om han hadde rett til å hente kjøretøyet.

 

Dernest: At det står "ord mot ord" her, som en nevner over, er lite treffende. Du kan bevise at dere inngikk kjøpsavtale (muntlig), at du overtok kjøretøyet og at du betalte et vederlag (de 60 %). Ta vare på alt du har av dokumentasjon. Hvis du har kontakt med selger, la kontakten være på e-post/sms.

 

Du har kjøpt kjøretøyet og salget er gjennomført ved at du har overtatt det. Det kan så være at dere hadde en uenighet om mangler og de resterende 40 % av kjøpesummen. Denne uenigheten påvirker imidlertid ikke det forhold at det er du som har fått eiendomsretten til ATV-en, som selgeren følgelig er uberettiget fra å hente tilbake uansett om han hadde krav på de 40 % eller ikke.

 

Skulle han gjøre dette, måtte han ha betinget seg salgspant: Det innebærer at selgeren beholder retten til salgstingen så lenge vederlaget ikke er (fullt ut) betalt. Er ikke slik rett avtalt, og kjøpet er ganske ordinært, har han ingen større rett i ATV-en enn det jeg har.

 

Var jeg deg, ville jeg blitt mektig irritert over at han skaper slike problemer - på en ganske idiotisk måte - og tatt av silkehanskene.

 

Det du kan gjøre, er å kreve pengene dine tilbake og si deg fornøyd med det. Det er den defensive løsningen.

 

Et alternativ er å si at du hever kjøpet: Dels pga. manglene, dels pga. selgerens oppførsel. Også da skal du ha tilbake pengene dine. I tillegg kan du kreve erstatning: Hvis du kjøper en tilsvarende ATV fra tredjepart, og denne er dyrere, er det selger som skal betale differansen: Han hadde jo plikt til å levere en ATV av den kvalitet som dere avtalte (i mangel av noen avtale om dette: En ATV i "vanlig god stand")

 

I tillegg kan du høre med politiet og evt. anmelde for tyveri.

Lenke til kommentar

Selger nekter og tilbakebetale meg de pengene jeg har betalt han, han har i tillegg som sagt, solgt denne videre nå til broren eller hvem det nå enn var.

 

Det jeg har av dokumentasjon er konto utskrift som viser beløps overføring, samt fraktseddel fra NSB som viser at ATV'en er sendt fra selger til meg, denne har også sendings dato og mottaker dato.

Bankoverføringene har selvfølgelig også dato, fra hvem kontonr til hvem kontonr osv.

 

Det skal jo da bety at selger har godtatt salget, siden han frivillig har sendt denne til meg.

Det foreligger ingen kontrakt, uheldigvis, så om selger har rett og hente atv'en og selge den videre, for så nekte meg og tilbakebetale meg noe som helst, tror jeg ikke han har lov til?

 

Han har jo også unnlatt og underskrive salgspapirer, omregistering altså.

Dette skal jo gjøres senest 3 dager etter at ATV'en var overlevert nye 'eier', hva regenes med overlevert 'nye' eier, i forhold til hvor mye som er betalt osv?

 

Jeg må nok politi anmelde dette, vil ikke la 34000kr forsvinne helt ut av vinduet sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar

Politiet er klar over nå at han har hentet atv'en, det har han selv inrømmet ovenfor de, rakk ikke og snakke noe mer med poltiet før stengetid den dagen.

 

Jeg vil jo da ta kontakt med de igjen på mandag eller tirsdag, samt vise papirer på at den var betalt/delevis betalt også frakt papir som viser at han sendt den til meg.

Det er jo noe han har gjort frivillig.

 

Han nekter jo og betale tilbake noe som helst, og har jo solgt den til et annet familie medlem.

 

Har jeg noe håp om og få igjen noe av pengene mine tro, eller kan han virkelig bare stikke av både meg ATV'en og pengene mine?

Lenke til kommentar

Jeg må snakke med politiet til uken da, de er klar over at han har hentet atv'en og vet at jeg har 'kjøpt' den eller hva jeg skal kalle det, jeg kjenner tjenestemannen jeg snakker med og han er klar over saken.

 

Jeg kommer ikke til og kjøpe noen ny ATV med det første, jeg er egentlig nå bare mest intressert i og få mine penger tilbake, også siden han har solgt den videre til sin bror eller hvem det var.

 

Har lest litt rundt og saken bør være klinkende klar når han henter atv'en tilbake, for så selger den videre, at han ikke på noen måte har krav på og beholde de pengene jeg har betalt han, uansett grunn.

 

Det var jo hans valg og ta loven i 'egne' hender og hente denne tilbake, så da bør jo min sak egentlig være ganske rett frem og klar.

Lenke til kommentar

Han fikk noen andre til og hente den vet ikke om det var familie medlemmer eller hva det var, han var vel selv nordpå tror jeg.

Den ble hentet om kvelden/natten, ikke fra min gårdsplass men en annen sin.

Spørs hva du mener med foranledning?

Årsaken til at han hentet den var vel at han mente på sitt at han ville ha resten av pengene, uansett mangler osv, før han ville omregistere den på meg.

 

Grunnen til at han nekter og betale tilbake vet jeg ikke helt, han mente noe om at han mente det var gått så lang tid eller noe, og at han hadde tapt penger på den eller noe, så pengene skulle han beholde sa han.

Lenke til kommentar

Han har ingen grunnlag eller rett på å hevde salgspant nei, det står det ingen plass noe om.

 

Jeg trodde først at han faktisk hadde lov og hente atv'en siden han sto som registert eier da.

Men når jeg tenker meg om, så hadde det virkelig vært lov til det, så hadde en jo kunne tjent seg til mange millionær med og selge ting, ikke omregistere, hente tilbake så selge det videre da.

 

Så helt kort, er det jeg som er 'eier' eller har RETT på kjøretøyet når; Jeg kan dokumentere at xx% penger er overført, til selger, samt har papirer på at atv'en er sendt til meg nordfra og ned til meg, fra selger og til meg?

Selvom ikke full muntlig avtalt sum var betalt, og selger ikke har/nektet og omregistere den på meg?

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Så helt kort, er det jeg som er 'eier' eller har RETT på kjøretøyet når; Jeg kan dokumentere at xx% penger er overført, til selger, samt har papirer på at atv'en er sendt til meg nordfra og ned til meg, fra selger og til meg?

Selvom ikke full muntlig avtalt sum var betalt, og selger ikke har/nektet og omregistere den på meg?

 

Du kan helt klart bevise at dere har inngått en (muntlig) kjøpsavtale. Beviset for dette er - i tillegg til din egen forklaring - det faktum at du har overført penger og mottatt kjøretøyet.

 

Spørsmålet er om kjøpet kom så langt i gjennomføringen at du ikke fikk eiendomsretten. Da du faktisk har overtatt ATV-en, er svaret ja.

 

Skulle selger ha beholdt eiendomsretten inntil han fikk 100 % betaling, måtte dette være avtalt. (Det er det samme som salgspant, som er nevnt lenger oppe.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...