Gå til innhold

Søker folk til et web-prosjekt for sosiale gamere!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en kompis holder på med et prosjekt som vi har jobbet med nå i en stund. Prosjektet er en nettside, eller et nettsted hvor vi vil samle sammen sosiale gamere fra hele verden og lage en koselig og intern gruppe som vil bidra med diverse underholdning i form av livestreaming, lets play's, walkthrough's osv. Målet er at vi skal samle et stort publikum som vil bruke vårt nettsted til å "finne" all denne underholdningen og bli inkludert via et forum og diverse aktiviteter der publikum kan delta, og på denne måten skape en bedre relasjon mellom publikum og medlemmene. Vi vil også gjøre vårt beste for å promotere og reklamere for våre medlemmers "arbeid".

 

Ligger mye mer i det, men dette er hovedgrunnlaget i ideen. Vet at ideen kanskje kan virke litt vel optimistisk, men det er verdt et forsøk! Trenger tross alt ikke å bli kjempepopulært. Så lenge vi ser aktivitet på nettsiden og har noen medlemmer, så er iallefall vi fornøyde!

 

Foreløpig ligger det kun en liten "Coming Soon" landingsside ute, der vi prøver å rekruttere og tiltrekke oss så mange som mulig mens vi jobber med den fullstendige nettsiden.

 

Til den fullstendige nettsiden trenger vi hjelp. For øyeblikket er det jeg som tar meg av all kodingen og nesten alt designet, mens vennen min tar seg av skrivingen, ideer/konsept osv... Jeg er selv langt ifra ekspert på webdesign/koding og trenger hjelp av noen som er villige til å samarbeide/hjelpe til av egen vilje.

 

Interessert i å hjelpe til på en eller annen måte, eller lurer du på noe? Send oss en mail til [email protected] og skriv litt om deg selv og hva du kunne tenke deg å hjelpe til med. Ikke vær redd for å ta kontakt!

 

Sjekk ut den midlertidige landingssiden her: www.broadbandhorse.com

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bruke phpBB? Installere, konfigurere, style, modde og tweake det er gjort på en dag.

Tja, har satt meg inn i Wordpress og bbPress nå og fått opp et fungerende forum, så det er ikke "problemet" lengre :) Problemet nå er å designe selve nettsiden...

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg og en kompis holder på med et prosjekt som vi har jobbet med nå i en stund. Prosjektet er en nettside, eller et nettsted hvor vi vil samle sammen sosiale gamere fra hele verden og lage en koselig og intern gruppe som vil bidra med diverse underholdning i form av livestreaming, lets play's, walkthrough's osv. Målet er at vi skal samle et stort publikum som vil bruke vårt nettsted til å "finne" all denne underholdningen og bli inkludert via et forum og diverse aktiviteter der publikum kan delta, og på denne måten skape en bedre relasjon mellom publikum og medlemmene.

 

Jeg har uthevet tekst som viser at jeg tviler på at WP / bbPress er riktig løsning.

 

Vi vil også gjøre vårt beste for å promotere og reklamere for våre medlemmers "arbeid".

Til den fullstendige nettsiden trenger vi hjelp. For øyeblikket er det jeg som tar meg av all kodingen og nesten alt designet, mens vennen min tar seg av skrivingen, ideer/konsept osv... Jeg er selv langt ifra ekspert på webdesign/koding og trenger hjelp av noen som er villige til å samarbeide/hjelpe til av egen vilje.

 

Du kan lage avanserte nettsteder uten å kunne kode.

 

 

Hva med å bruke phpBB? Installere, konfigurere, style, modde og tweake det er gjort på en dag.

 

Det er gjort på et par timer.

 

Tja, har satt meg inn i Wordpress og bbPress nå og fått opp et fungerende forum, så det er ikke "problemet" lengre :) Problemet nå er å designe selve nettsiden...

 

Er WP og bbPress skreddersydd til å lage et sosialt nettverk? Til det ville jeg valgt i prioritert rekkeføge:

  1. Drupal.
  2. Elgg
  3. phpBB

eller en kombinasjon som for eksempel en bro mellom drupal og phpBB om forumløsningen i drupal blir for svak.

Lenke til kommentar

Jeg har uthevet tekst som viser at jeg tviler på at WP / bbPress er riktig løsning.

Hvorfor?

 

Er WP og bbPress skreddersydd til å lage et sosialt nettverk?

Glemte å nevne at jeg også bruker buddyPress som er til for å skape et (bedre) sosialt nettverk. Og så bruker jo blant annet Wordpress bbPress til forumet deres som har ganske mange brukere. Hvorfor ville du heller valgt Drupal / phpBB?

 

Takk for utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor ville du heller valgt Drupal / phpBB?

 

Mest profesjonelt etter mitt syn:

  1. Det hvite hus og UIB bruker drupal. Drupal har egne blog og forum moduler. Klikkes på plass.
  2. Versjon 8 som ventes i løpet av året utvikles for å kunne sees på mobile platformer.
  3. Har eget "kvasi database språk". Plattformen er database agnostisk. Du kan lage egen databasedriver.
  4. Bruker du drush bli oppgradering nesten like raskt som å flytte filer på harddisken.
  5. Bruker du PostgreSQL vil du kunne programmere lagrede prosedyrere samt triggere i C.
  6. Ofte er det langt raskere å gjøre ting i databasen enn i applikasjonsprogrammer. (Se eksemplet i punkt 3). Kombinert med lagrede prosedyrer er det vanskelig å gjøre ting raskere og mer effektivt.
  7. Drupal er vel egnet til multi site installasjon fra en felles kode base.
  8. Du skriver om et stort globalt sosialt nettverk. Du skal ikke ha mange tusen brukere før du trenger lastbalansering over flere servere. Har en ide om at drupal takler dette bedre enn de fleste andre CMS systemer. Se Professional PHP 6 kapittel 23.
  9. Sist men ikke minst, har eget norsk miljø.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Dette er i mange tilfeller helt riktig, men databasen kan også lett bli en flaskehals, oftest pga. IO, og i motsetning til en applikasjon er ikke en database nødvendigvis trivielt å clustre for å løse problemet. Det kan altså være ytelsesmessig lurt å stappe mye funksjonalitet i databasen, men det er ikke sikkert det er så lurt mht. skalering.

 

 

Et annet spørsmål er om man egentlig ønsker å bygge det som skal være en dynamisk nettside på toppen av en masse C-kode og et "proprietært" postgresql-api...

 

Du skriver jo at Drupal har et abstraksjonslag over databasen, alle fordelene med dette forsvinner vel når man setter igang med lagrede prosedyrer, for ikke å snakke om C?

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du skriver jo at Drupal har et abstraksjonslag over databasen, alle fordelene med dette forsvinner vel når man setter igang med lagrede prosedyrer, for ikke å snakke om C?

 

Riktig, men det forhindrer vel ikke at man kombinerer noe generelt og noe spesielt? Det er ikke snakk om enten eller, men både og. Hvor mye som eventuelt skal gjøres i databasen og hvor mye som skal gjøres i applikasjonsprogrammet er et optimaliserings og ikke et maksimeringsproblem.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Riktig, men det forhindrer vel ikke at man kombinerer noe generelt og noe spesielt?

 

Det blir en avveiing - fordeler mot ulemper. Ytelsesfordelen du får må veies opp mot eventuelle skaleringsproblemer og ulempene ved å ha kode som bypasser abstraksjonsnivået. Desto mer slik kode desto større ulempe når det gjelder vedlikehold og når det gjelder portabilitet.

 

I mange tilfeller koker det ned til at du får en ytelsesgevinst du lett kunne oppnådd med en engangsinvestering i litt billig hardware, til en økt vedlikeholdskostnad - over hele systemets levetid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg vet ikke hvor mye SQL du kan? Ta eksempelet nevnt i punkt 3. i denne

 

http://www.oopschool....php?f=60&t=297

 

tråden. Ville du kunne gjøre det problemet raskere i applikasjonsprogrammet? Jeg mener at han som har laget det eksemplet - Rudy Limeback - er relatert til Oracle på en eller annen måte. Han burde dermed vite hva han snakker om. Jeg kan (har brukt for mange år siden er mer presist) litt transact SQL.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye SQL du kan?

Nei, og det er ikke spørsmålet heller, det handler mer om arkitektur.

 

Jeg kan bare gjenta meg selv; det er ikke tvil om at ting kan gjøres meget effektivt i databasen, i sql eller et hvilket som helst annet språk databasen støtter, men det skalerer ikke nødvendigvis, og det kommer til en pris; portabilitet og vedlikeholdskostnader. (Men hvis man først skal gifte seg så heller med Postgresql enn med MySql og få Oracle-svigermor på kjøpet ...)

 

Hvaslag poeng du ønsker å få fram med pkt 3. i referansen din er litt vanskelig å se. Jeg argumenterer ikke generelt mot å kjøre sql-spørringer mot en database, bare for å presisere det.

 

Ps: Ang Rudys eventuelle relasjon til Oracle ... if all you've got is a hammer ... osv. Dennis Richie ville sikkert også synes at C er et utmerket prosedyrespråk for databaser ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har ikke så mye mer å si og tid å bruke på dette:

  1. De fleste (alle?) moderne nettsteder er databasedrevne.
  2. Datadrevne beslutninger foretar effektive spørringer mot databasen.
  3. Drupal har et effektivt "databasespråk". Det er lett å utføre egne skreddersydde spørringer mot databasen.
  4. Det sikrer fleksibilitet som lett kan bli for stivt i andre CMS systemer.
  5. Og som tidligere nevnt, man kan skrive sin egen database driver.

"Take it or leave it".

Lenke til kommentar

Vær så snill å ikke diskuter SQL og annet "off-topic" ting her! Trenger ikke hjelp til å velge CMS! Er på jakt etter folk som vil bli med på å lage/designe/teste nettsiden...

 

Går uansett for Wordpress med bbPress og Buddypress som jeg allerede har fått til å fungere. Dette er av diverse grunner, blant annet fordi det er en CMS jeg kan litt fra før av, og den har desidert størst antall brukere og derfor også flere tilgjengelige plugins, tutorials osv.

 

www.webnethosting.net/wordpress-vs-joomla-vs-drupal-cms-popularity-war/

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...