Gå til innhold

hva syntes du om at reptiler er ulovlig, og det drepes friske dyr?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg lurer meg på hvor mange av dere her inne, da sikter jeg gjerne etter dyre elskere, vet om at det pågår nå en kamp for å få reptiler lovlig her i landet?

 

Nå som reglene er slik de er, så blir reptilene som blir konfiskert avlivet, dette til tross for at det er friske og velholdte dyr.. Jeg har inntrykk over at det er fordommer som kicker inn på meningene om reptiler.. Det er vel kanskje naturlig å forbinde slanger med noe farlig?

 

Jeg åpner denne tråden i håp om å spre kunnskap om disse vakre dyrene, Så kanskje dere kan stille meg noen spørsmål relatert til disse dyrene, så kanskje jeg klarer å vise dere det fine med denne hobbyen og gi dere litt forståelse for hva vi faktisk holder på med? :)

 

For å pressisere, den listen over dyr som vi i hobbyen prøver å få igjennom, er en liten knippe med dyr som ikke er farlig for mennesker, dyr eller norsk natur:)

post-304887-0-84475000-1366292877_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes godt det kan være lovlig i større grad, men nesten alle reptiler krever jo utrolig mye. Det er derfor viktig at ikke hvem som helst kan labbe inn på en dyrebutikk og kjøpe dem, må være en slags "sertifikat" løsning elns hvis det skal bli lovlig synes jeg.

 

Ja, de krever mye, men det er også mange andre dyr i Norge som krever mye:) de dyrene som er på positivlisten nå, er dyr som er lettest å holde i privat eie:) så lenge man leser seg litt opp på dyret først, er det ikke problemer å ha et:)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt høl i hue. Det klages over dyreplageri, men dette er dyr hvis liv i stor grad går ut på å sitte stille og stirre ut i luften, og som altså vil kunne trives mye bedre i fangenskap enn mange av de dyrene vi allerede holder.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt høl i hue. Det klages over dyreplageri, men dette er dyr hvis liv i stor grad går ut på å sitte stille og stirre ut i luften, og som altså vil kunne trives mye bedre i fangenskap enn mange av de dyrene vi allerede holder.

 

Ja, om et reptil finner et sted hvor det er stor tilgang til mat, så vil det slå seg til ro der:) så det er ikke så avhengig av å løpe rundt, sånn egentlig:) selfølgelig er det reptiler som trenger stor plass og gjerne vil løpe rundt, men de på positivlisten krever ikke det:)

 

her er underskrift kampanje vi holder på med for tiden om noen vil skrive under? :)

 

dere skriver ikke under på at dere liker reptiler, men dere skriver under på at det er "høl i hue" at en gruppe med dyr skal være ulovlig når det ikke finnes argumenter for dette..

 

ja til en positivliste av reptiler, og ja til en generell strengere dyrelov! :)

 

https://www.change.org/petitions/landbruks-og-matdepartementet-send-lovforslaget-om-eie-av-eksotiske-dyr-til-h%C3%B8ring

Endret av tony87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dyrevelferdsloven ble innstrammet tilbake i 2007.

Flere av dyrene vi allerede har lovlig i dag oppfyller ikke disse kravene.

Til tross for de strenge velferdskravene, så oppfyller reptilene på positivlisten disse.

Så dette har på en måte allerede skjedd, bare at det blir ikke håndhevet.

Lenke til kommentar
Dyrevelferdsloven ble innstrammet tilbake i 2007. Flere av dyrene vi allerede har lovlig i dag oppfyller ikke disse kravene. Til tross for de strenge velferdskravene, så oppfyller reptilene på positivlisten disse. Så dette har på en måte allerede skjedd, bare at det blir ikke håndhevet.

 

der sa du det:) er det jeg mener med avslaget vi fikk på positivlisten også. begrunnelsen for at reptiler ikke skal bli lov er uten grunnlag, men om man bytter ordet "reptiler" ut med "papegøyer" eller "akvariefisk" f.eks, så gir det faktisk mye mer mening! likevel er reptiler ulovlig, mens papegøyer og akvariefisk er lovlig.

Lenke til kommentar

Nå, dette ble da en innmari kjedelig tråd, når alle er enige! Det må vi få ordna på! :tease:

 

(Forresten så mener jeg trådtittelen både er misvisende i forhold til det som viste seg å være trådens egentlige budskap, og ikke minst inneholder den en (foreløpig) udokumentert og spekulativ påstand som utvilsomt er ment å skulle farge leserens holdninger.)

 

Vel, for meg er ikke dette så vanskelig. De fleste av disse dyrene hører ikke hjemme i stua til folk. Da er det ingen grunn til å tvinge dem dit.

Lenke til kommentar

Nå, dette ble da en innmari kjedelig tråd, når alle er enige! Det må vi få ordna på! :tease:

 

(Forresten så mener jeg trådtittelen både er misvisende i forhold til det som viste seg å være trådens egentlige budskap, og ikke minst inneholder den en (foreløpig) udokumentert og spekulativ påstand som utvilsomt er ment å skulle farge leserens holdninger.)

 

Vel, for meg er ikke dette så vanskelig. De fleste av disse dyrene hører ikke hjemme i stua til folk. Da er det ingen grunn til å tvinge dem dit.

 

ja, må få litt andre meninger inn i tråden, så det er lettere for meg å spre budskap:)

 

da må du bare spørre hva du vil jeg skal dokumentere? så skal jeg gjerne gjøre det så langt det er mulig:)

 

for å svare på ditt "grunnlag". hvorfor passer ikke en liten øgle i en stue, da? jeg tenker meg at du kanskje tenker på temperatur da eller? akvarie fisk. f.eks er jo også veldig følsom for temperatur?

eller er det i bur du tenker? så er det jo rotter, hamster, fugler.. ja i det hele tatt en hel hau med dyr allerede i Norge?:)

 

Om man skal sammenligne øvrige bur dyr i Norge med et reptil, så er dette et veldig veldig energi sparende dyr. Om en slange f.eks får ligge å kose seg under et varmelys, og få servert mat er dette en overlykkelig slange! utstyret som er tilgjengelig i dag gjør også at vi meget lett kan styre temperatur, fuktighet og lys. Så det er uproblematisk å ha et reptil i dag:) Jeg tenker da utelukkende på dyrene på positivlisten! Ikke andre arter:)

Lenke til kommentar

Nå, dette ble da en innmari kjedelig tråd, når alle er enige! Det må vi få ordna på! :tease:

 

(Forresten så mener jeg trådtittelen både er misvisende i forhold til det som viste seg å være trådens egentlige budskap, og ikke minst inneholder den en (foreløpig) udokumentert og spekulativ påstand som utvilsomt er ment å skulle farge leserens holdninger.)

 

Vel, for meg er ikke dette så vanskelig. De fleste av disse dyrene hører ikke hjemme i stua til folk. Da er det ingen grunn til å tvinge dem dit.

må si meg enig til at mange av disse dyrene ikke burde holdes som kjæledyr.

 

men små firfirsler, øgler, slanger, skilpadder, padder og frosker burde ikke bli avlivet kun fordi de ikke er 'lovlige'.

 

MEN... giftige slanger, STORE kvelerslanger, alligator, krokodiller, giftige øgler/slanger/padder/frosker. ol som er potensielt dødelige hvis de biter og norske sykehus ikke har motgift til... DE burde bli avlivet.

Lenke til kommentar

må si meg enig til at mange av disse dyrene ikke burde holdes som kjæledyr.

 

men små firfirsler, øgler, slanger, skilpadder, padder og frosker burde ikke bli avlivet kun fordi de ikke er 'lovlige'.

 

MEN... giftige slanger, STORE kvelerslanger, alligator, krokodiller, giftige øgler/slanger/padder/frosker. ol som er potensielt dødelige hvis de biter og norske sykehus ikke har motgift til... DE burde bli avlivet.

 

men hvorfor bør de ikke få holdes i private hjem da? :)

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er truede dyrearter ser jeg ikke noen grunn til ikke å tillate disse artene. Tror virkelig politikerne at arter som ikke overlever frost skal ta over faunaen vår? :)

 

Det jeg ikke liker er slangeeiere og eiere av enkelte fiskeartert som mater med alt mulig av levende dyr de får sine hender på og står og fapper mens de nyter lidelsene som utspiller seg foran dem.

 

Er en del slike videoer på Youtube også som ligner mest på snuff. Uforståelig at de ikke fjerner dem med tanke på at dyremishandling faktisk er ulovlig der i gården også.

Lenke til kommentar

nei, det er de virkelig ikke:) de er mindre dødelig enn en katt, igrunn:) på positivlisten over reptiler som det er snakk om, er det ingen dyr som er farlige i det hele tatt:)

ta en tur innom animal planet nestegang du ser på tv... du finner sikkert noen reptiler der som LETT kan drepe en fullvoksen mann.

Lenke til kommentar

Av samme grunn som at folk ikke får ha eksplosiver hjemme. Det er mange kløner der ute og selv den dyktigste dyreeier eller sprengstoffsekspert kan ha en dårlig dag ;)

 

sammenligningen med reptiler og eksplosiver var ny, faktisk! :)

Men, det henger ikke på greip da:) forstår om du tenker det om du er redd for at det er farlige dyr på positivlisten:) men det er det altså ikke i det hele tatt:) bare ufarlige dyr. like farlig som en vanlig norsk katt:) med mindre det er en villkatt da. Da vil jeg påstå at katten gjør vesentlig mer skade enn et reptil fra positivlisten:)

Lenke til kommentar

da må du bare spørre hva du vil jeg skal dokumentere?

"det drepes friske dyr".

 

for å svare på ditt "grunnlag". hvorfor passer ikke en liten øgle i en stue, da? jeg tenker meg at du kanskje tenker på temperatur da eller? akvarie fisk. f.eks er jo også veldig følsom for temperatur?

eller er det i bur du tenker? så er det jo rotter, hamster, fugler.. ja i det hele tatt en hel hau med dyr allerede i Norge? :)

 

Om man skal sammenligne øvrige bur dyr i Norge med et reptil, så er dette et veldig veldig energi sparende dyr. Om en slange f.eks får ligge å kose seg under et varmelys, og få servert mat er dette en overlykkelig slange! utstyret som er tilgjengelig i dag gjør også at vi meget lett kan styre temperatur, fuktighet og lys. Så det er uproblematisk å ha et reptil i dag:) Jeg tenker da utelukkende på dyrene på positivlisten! Ikke andre arter:)

En øgle passer dårlig i en stue omtrent av samme grunn som at en rev eller ei gaupe passer dårlig hjemme i stua mi - de hører ikke hjemme der, de hører hjemme i sitt naturlige miljø, i naturen.

Det er per definisjon snakk om ville dyr, ikke sant? Som skal tas ut av sitt rette miljø og plasseres i en kunstig og svært begrenset erstatning? Dette er noe av det som gjør blant annet pelsbransjens så kontroversiell, at de holde mer eller mindre ville dyr i ekstrem frihetsberøvelse. Hvorfor er det bedre eller annerledes med reptiler?

 

Og så er det nå en gang slik at svært få eller ingen dyr passer særlig godt innestengt i små bur mesteparten eller hele livet sitt, enten det er snakk om ei øgle eller en hamster. Og at man mishandler andre dyr i stor skala, til og med lovlig, er jo i seg selv et halvdårlig argument for å tillate enda større omfang av problemet.

 

Jeg ser gjerne forskninga som sier at en slange blir overlykkelig av å ligge under ei varmelampe hele livet.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

ta en tur innom animal planet nestegang du ser på tv... du finner sikkert noen reptiler der som LETT kan drepe en fullvoksen mann.

 

ja visst! er ganske mange reptiler som kan ta livet av en mann:) og gjerne menn også! men, nå er det snakk om en positivliste da. der er det få dyr på den listen. mener å huske det er 22 arter. og ingen av de dyrene er dødelige. De farlige reptilene kommer aldri til å bli lov. Reptiler som kan skade norsk natur, kommer heller ikke til å bli lov. Er ufattelig strenge krav for å kunne komme på positivlisten:)

Lenke til kommentar

"det drepes friske dyr".

 

 

En øgle passer dårlig i en stue omtrent av samme grunn som at en rev eller ei gaupe passer dårlig hjemme i stua mi - de hører ikke hjemme der, de hører hjemme i sitt naturlige miljø, i naturen.

 

Og så er det nå en gang slik at svært få eller ingen dyr passer særlig godt innestengt i små bur mesteparten eller hele livet sitt, enten det er snakk om ei øgle eller en hamster. Og at man mishandler andre dyr i stor skala, til og med lovlig, er jo i seg selv et halvdårlig argument for å tillate enda større omfang av problemet.

 

Jeg ser gjerne forskninga som sier at en slange blir overlykkelig av å ligge under ei varmelampe hele livet.

 

vel, nå trodde jeg at det at reptiler risikerer å bli drept, Var ganske kjent:)

Det forsøkes så langt det går å omplassere reptiler til parker i Norge som har lov å holde slike dyr, men mesteparten må nok bøte med livet.

her er en nyhets artikkel om emne. Håper den bekrefter det jeg sier? :)

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article5200454.ece

 

En slange vil ha en hule på "kald" side av terrariet og en hule på den siden som er ekstra varm. siden de er vekselvarme så er den avhengig av å bevege seg mellom den varme og kalde siden for å regulere sin egen temperatur.

i vill tilstand så holder en slange seg iro for det meste av livet. Dette er fordi det krever mye energi å flytte på seg, hvilket en slange ikke vil bruke for mye energi på. I vill tilstand vet aldri en slange når neste målitd er, så gjennom evolusjonen har slanger lært å spare på kreftene så mye som mulig. Selv om de har vært avlet i Norge i generasjoner, så er selvsagt disse instinktene fortsatt godt til stede.

av erfaring, så vet jeg at slanger liker best å ligge i hulene sine, og komme fram å titte av og til.

noen reptiler krever mye mer plass selvfølgelig, som svart mamba f.eks. men, disse dyrene er heller ikke på positivlisten:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...