Gå til innhold

Selge Oly 12-60 til fordel for Pana 12-35?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lurt litt på å selge mitt Olympus 12-60mm F2.8-4.0 til fordel for Panasonic 12-35mm F2.8.

 

Sistnevnte er jo legendarisk skarp til å være et zoom objektiv, og har en helt ekstremt rask autofokus. I tillegg er det mindre og lettere. Men Olympus 12-60mm er et meget godt objektiv det også, og jeg liker den litt feite størrelsen. Godt å holde i og har et stort brennviddeomfang

 

Siden det er svakheter og styrker ved begge så sitter jeg litt på vippen.

 

Hva tenker dere? Trenger litt tanker fra andre så jeg kan se litt mer åpent på det.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har lurt litt på å selge mitt Olympus 12-60mm F2.8-4.0 til fordel for Panasonic 12-35mm F2.8.

 

Sistnevnte er jo legendarisk skarp til å være et zoom objektiv, og har en helt ekstremt rask autofokus. I tillegg er det mindre og lettere. Men Olympus 12-60mm er et meget godt objektiv det også, og jeg liker den litt feite størrelsen. Godt å holde i og har et stort brennviddeomfang

 

Siden det er svakheter og styrker ved begge så sitter jeg litt på vippen.

 

Hva tenker dere? Trenger litt tanker fra andre så jeg kan se litt mer åpent på det.

12-60'n (24-120 i FF) er mitt desidert mest brukte objektiv og ville ikke ha byttet det mot 12-35. Kvaliteten er jo også helt topp.

Jeg droppet også Nikon 24-70 FF til fordel for 24-120 med VR og er glad for den ekstra brennvidden.

Så spørs det jo om den ekstra lysstyrken er avgjørende for deg??

Lenke til kommentar

Ja okei. Kommer til å beholde det en stund til da mtp Olympus sin beryktede 12-40 F2.8 som tomsi sier.

 

Er veldig fornøyd med 12-60mm, kjempebra objektiv og knallskarpt på alle blenderåpninger. Er bare så kjipt med den trege autofokusen, kan ikke brukes til noe som helst sport. Men til alt annet er det helt topp.

 

Får se hva jeg gjør i fremtiden. Vet at en så treg autofokus ikke er aktuelt for meg i lengden. Jeg fryder meg over bruken av GF3 og 14mm F2.5, og det gjør jeg ikke med mitt GH3 og 12-60 selv om sistnevnte selvfølgelig blir brukt i 95% av tilfellene. Og slik skal det ikke være på noe som koster nærmere 20 lapper tilsammen.

 

Med mindre olympus kommer med en adapter som støtter fasefokusering på mft da. For da hadde jeg blitt storfornøyd.

 

Men hva er det egentlig som gjør autofokusen treg? Det er jo kameraet som sier om motoren skal vri på fokushjulet, hvorfor velger kameraet å trinnfokusere istedenfor å gli raskt og smooth til alt er i fokus?

 

Har aldri forstått dette.

Lenke til kommentar

Men hva er det egentlig som gjør autofokusen treg? Det er jo kameraet som sier om motoren skal vri på fokushjulet, hvorfor velger kameraet å trinnfokusere istedenfor å gli raskt og smooth til alt er i fokus?

 

Har aldri forstått dette.

Grunnen er enkel. Et fasedetektert AF system "vet" hvor mye motivet er ute av fokus, og om det er front eller bakfokusert. Da er det bare å flytte fokusdelen til riktig plass og man er i mål. Noen systemer (f.eks. Pentax) tar så en måling til og finjusterer eventuellt feil.

 

Kontrastbasert AF vet ikke om man er front eller bak-fokusert, ei heller hvor langt unna man er. Så da må man først flytte fokus litt, for å finne ut om man er front eller bak-fokusert, så kan man flytte fokus steg for steg til man er i mål.

 

Men stopp en hal, sier du sikkert da. For 12-35mm fokuserer jo som et olja lyn. Det stemmer. Men det er fordi 12-35mm-en har en motor og en oppbygning som passer til CDAF. 12-60mm er derimot laget for PDAF; og de tekniske løsningene egner seg dårlig CDAF.

Lenke til kommentar
Grunnen er enkel. Et fasedetektert AF system "vet" hvor mye motivet er ute av fokus, og om det er front eller bakfokusert. Da er det bare å flytte fokusdelen til riktig plass og man er i mål. Noen systemer (f.eks. Pentax) tar så en måling til og finjusterer eventuellt feil. Kontrastbasert AF vet ikke om man er front eller bak-fokusert, ei heller hvor langt unna man er. Så da må man først flytte fokus litt, for å finne ut om man er front eller bak-fokusert, så kan man flytte fokus steg for steg til man er i mål. Men stopp en hal, sier du sikkert da. For 12-35mm fokuserer jo som et olja lyn. Det stemmer. Men det er fordi 12-35mm-en har en motor og en oppbygning som passer til CDAF. 12-60mm er derimot laget for PDAF; og de tekniske løsningene egner seg dårlig CDAF.

 

Men sier du at vanlige mft objektiver fokuserer trinn for trinn? For meg virker det som om de er silkemyke og helt trinnløse i fokuseringen. Stemmer ikke dette?

 

Og kunne ikke algoritmen vært så enkel som at når rundinger og bokeh blir mindre så kjører man kontinuerlig i den retningen frem til det begynner å bli større igjen?

 

Det er lissom det jeg mener, hvorfor kjøre fokus trinn for trinn istedenfor sømløst? Kameraet ser jo uansett om bokehn blir større eller mindre og om kanter blir skarpere eller sløvere. Hvorfor da kjøre trinn for trinn istedenfor å snike seg mykt mot fokus?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Fasedetekterende autofokus er så man på forhånd kan beregne hvor langt man skal fokusere for å få det skarpt - så lager man optikk med fokusmotor som kjapt kan flytte seg presist et visst stykke, før man for sikkerhets skyld måler igjen - og så har man perfekt fokus på en to-tre iterasjoner. Så er motoren gearet for å kjapt flytte seg presise avstander mellom hver gang man måler.

Kontrastdetekterende autofokus er så man beveger seg mykt og konstant og måler underveis - og derfor blir det rykk og napp om man prøver å bruke en motor og et system laget for fasedetekterende autofokus på denne måten.

 

Four thirds-objektiver er laget for fasedetekterende autofokus, laget for å kunne fokusere i rykk og napp med så kjappe rykk og napp som mulig - derfor fungerer det dårlig når man skal prøve seg fram med mange rykk og napp i forskjellige retninger uten å vite på forhånd hvor langt rykket skal være. Algoritmen er å prøve seg fram i forskjellige retninger som du beskriver, men motorikken er fremdeles ikke laget for dette i four thirds-objektiver.

 

Dette kan du også tydelig se når du prøver å fokusere via liveview på "vanlige" speilreflekser - CDAF med et PDAF-objektiv er ikke det kjappeste.. :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei jeg skjønner.

 

Jævla synd da, for en GH3, eller EM5 for den saks skyld ville jo vært en kanon kombo sammen med 12-60 dersom autofokus funket skikkelig bra. For jeg ser jo at den af motoren er helt vill. Går fra ene enden til den andre på et blunk. Er nesten så kameraet vrir seg av g-kreftene hehe. Men men, får bare bite litt i det sure eplet i håp om at oly lager en adapter med fokuspunkter som kan brukes med ft optikk :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det stemmer, det som Trondster sier - jeg blandet sakene litt. Med µ-4/3 objektivene, så måler man mans motoren flytter seg.

 

Det som er negativt, er at PDAF designede objektiver er såpass anderledes i konstruksjon, er at de aldri kan bli bra på CDAF. Så da må man inn med en adapter, eller fungerende PDAF på sensoren.

Lenke til kommentar

Det er jo et triks man kan prøve for å få 12-60 til å oppføre seg på mFT. Velg bare et fokuspunkt (gjerne det midterste) da går det mye fortere. Funker godt på E-M5.

 

Velge et fokuspunkt?

 

Går det an å velge flere da? ;)

 

Er ikke fokuspunkter på mft, siden det er cdaf trykker man bare rett på skjermen der man ønsker fokus, med mindre man bruker ansiktsgjenkjenning lortet :p

 

Så ja, bruker kun ett "fokuspunkt" :) Men det er fortsatt veldig tregt sammenlignet med alle mine andre objektiver. Og det er det som er så kjipt, at min hovedobjektiv ikke kan brukes til annet enn rolige situasjoner.

Lenke til kommentar

Har faktisk være inne på tanken Trondster :)

 

Men disse ft kameraene er så svinaktig dyre i forhold til hva man får mener nå jeg da.

Byggekvalitet osv er ikke så viktig sålenge de gjør det mulig for meg å bruke 12-60mm til litt sport-bilder da det er kun dette området jeg i så fall hadde brukt ft kamera til.

 

Hva er å anbefale til en grei pris som egner seg til sport av ft kameraer, noen som vet?

 

EDIT: Kjøper GJERNE brukt hus, så tenker ikke på nypriser :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hva er å anbefale til en grei pris som egner seg til sport av ft kameraer, noen som vet?

 

EDIT: Kjøper GJERNE brukt hus, så tenker ikke på nypriser :)

E-3, E-30 og E-5 er vel de som er best egnet til sport. De har et bedre fokussystem enn de øvrigesom er optimalisert for SWD-objektivene. Flesteparten av panoreringsbildene du finner her har jeg tatt med E-30 og 50-200 (uten SWD)

 

Er du interessert i et E-30, kan du sende meg en PM..

Lenke til kommentar

Så merkelig det der med Olympus.

 

Av det jeg kan se er det nesten ikke forskjeller på E-3, E-5 og E-30 når det kommer til både fargedybde, ISO ytelse og dynamisk rekkevidde. De skyter alle 5 bilder i sekundet og alle 3 har 11 fokuspunkter.

 

Hva er egentlig forskjellen da? :)

 

Og ja, PM sendt ang ditt E-30 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...