Gå til innhold

Oppdra en Shih Tzu


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en shih tzu på rundt 9 mnd. Hunden er kjempe snill, og er alltid blid og fornøyd. Han er heller aldrialdri aggresiv. Det er en han hund om det har noe og si

 

Han legger seg og sove i buret sitt om kveldene, og blir der til rundt 8-9 dagen etterpå. Han går på do ute, så sånt sett opfører han seg veldig bra. Han holder seg stort sett i ro når vi sier "bli" når vi f.eks skal åpne døren.

 

Men det er noen ting han gjør som er i ferd med og bli ett problem. Kommer han seg ut uten att vi har han i bånd så raser han av gårde, og eg må som regel løpe etter han til eg får tak i han. Prøver og rope på han, og lokke med go biter, men det hjelper ikke. Han er veldig glad i og være ute.

 

Når eg går tur med han så er det for han om og gjøre og slepe mest mulig. Skal ikke gå rolig. Bare løpe rundt ukontrollert.

 

Han bjeffet nesten aldri for noen månder siden, men det har blitt mer og mer i det sisste. Er ikke så mye, men føler det kan bli ett problem om han ikke tar seg sammen.

 

Han er jo bare en valp enda, og han energi som eg aldri har sett maken til.

 

Er dette valpe fakter, eller er det noe eg kan/bør gjøre noe med?

Endret av veluci
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen fare - dette er typisk ung hannhund ;) Men, det går ikke nødvendigvis over av seg selv. Har dere vært på kurs? Valpekurs eller liknende?

 

Har ikke vært på kurs med han nei, men har vurdert det :-) Vet liksom ikke om noe i nærheten (bor i bergens området).

 

For meg virker det som at 'problemet' ligger i selve båndet. Hunden assosierer ikke nødvendigvis båndet med noe negativt (tvert i mot vil jeg tro, det er jo gøy å gå tur!), men hunden opplever at det er en spenning rundt det.

 

Bruker forskjelligge typer bånd. Oftest bruker eg sånt bånd som fungerer som en yoyo. Men vurderer og begynne og bruke sånn vanlig bånd fast. Litt enklere og bestemme hvor langt han får gå da

Lenke til kommentar

For meg virker det som at 'problemet' ligger i selve båndet. Hunden assosierer ikke nødvendigvis båndet med noe negativt (tvert i mot vil jeg tro, det er jo gøy å gå tur!), men hunden opplever at det er en spenning rundt det.

Dette innlegget var veldig vanskelig å forstå noe særlig av for å være ærlig ..

 

 

TS: Her er alt du behøver. Meld deg på, det er nesten garantert verdt pengene. Et enkelt kurs i grunnleggende hverdagslydighet. Ta det før du kommer enda mer skeis ut med hunden din, og hos Fjellanger får du lære av flinke folk med oppdatert kunnskap om hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette innlegget var veldig vanskelig å forstå noe særlig av for å være ærlig ..

 

 

TS: Her er alt du behøver. Meld deg på, det er nesten garantert verdt pengene. Et enkelt kurs i grunnleggende hverdagslydighet. Ta det før du kommer enda mer skeis ut med hunden din, og hos Fjellanger får du lære av flinke folk med oppdatert kunnskap om hund.

 

Skulle gjerne gjort det, men jobber på havet, og er bare hjemme i 4 uker i slengen. Finnes det ikke litt mer intensive kurs???

Lenke til kommentar

Hvor er bikkja mens du er på havet da?

 

EDIT

Altså, jeg regner med noen passer hunden, og om du er borte i 2-4 (?) uker i slengen så er det vel noen som også trener og jobber med hunden den tiden. I motsatt fall bør du sørge for at det skjer, en så ung hund bør jobbes en del med i den tiden og opphold i hverdagslydighetstreninga på flere uker er ikke nødvendigvis veldig bra - og kanskje en av grunnene til at du har fått problemer nå?

 

Hvem du enn samarbeider med om denne hunden, bør også hjelpe deg med å få deg/dere på kurs for å lære mer om hverdagslydighet hos hunden og hvorden dette trenes inn på en skikkelig måte.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hvor er bikkja mens du er på havet da?

 

EDIT

Altså, jeg regner med noen passer hunden, og om du er borte i 2-4 (?) uker i slengen så er det vel noen som også trener og jobber med hunden den tiden. I motsatt fall bør du sørge for at det skjer, en så ung hund bør jobbes en del med i den tiden og opphold i hverdagslydighetstreninga på flere uker er ikke nødvendigvis veldig bra - og kanskje en av grunnene til at du har fått problemer nå?

 

Hvem du enn samarbeider med om denne hunden, bør også hjelpe deg med å få deg/dere på kurs for å lære mer om hverdagslydighet hos hunden og hvorden dette trenes inn på en skikkelig måte.

 

Har samboer. Ellers hadde eg aldri hatt hund!!

 

Får se hva eg kommer til og gjøre. Dama mener att hunden ikke trenger kurs, og att dette bare er valpe fakter. Men eg har lyst og sende han på kurs. Og da vil eg helst delta på kurset selv.

Lenke til kommentar

Tja, mye kan være valpefakter og de fleste hunder roer seg litt ned når de blir voksne, men ikke HELT uten trening ..

 

Anbefaler allikevel alltid folk å gå på kurs når de har valp. Uansett hvor mye man tror man kan om hund, så er det aldri en dårlig ide med litt nye impulser og input. Og ikke minst for sosialiseringens skyld ..

 

Men så er det også viktig å innse at det (nesten alltid) er eierne som trenger kurs, ikke hunden - for den gjør stort sett det den lærer å gjøre ;)

(Som i at den har lært at det lønner seg for den å dra i båndet på tur, at det er gøy å stikke av ute .. osv).

 

Men, ett konkret tips skal du få, og dette er noe som veldig mange "feiler" på, og det gjelder innkalling. Du skriver at du må løpe etter hunden når den stikker ut, og lokker og roper uten at det hjelper. Du skal huske da at det er en fordømt uhelbredelig opportunist du har å gjøre med, han vil ALLTID gjøre det han lærer at lønner seg - evt unngår det som straffer seg. Hverken mer eller mindre. De er ikke dumme skjønner du, og om han en gang eller tre har opplevd at det går an å stikke ut før dere får satt båndet på, noe som nesten garantert er en vanvittig festlig opplevelse for han - tenk å få springe løs, kose seg og snuse der han selv vil - så er dette noe han vil forsøke å gjøre igjen. Og om han da i tillegg opplever at etter han har gjort dette, kun blir satt bånd på og all moroa forsvinner når du får tak i han, så er det ikke annet enn forståelig at en lusen godbit nedprioriteres til fordel for tisseflekker, katter, glade naboer, hva som helst annet morsomt.

Poenget da er å gjøre DEG og samboeren til det mest attraktive i hele verden, dere må verdsettes over alle tisseflekker, katter, alt mulig, og det å komme inn til dere når dere roper må aldri bety at livet blir kjedelig (forestill deg det, å gå pent i bånd eller ligge inne kontra å løpe fritt rundt og kose seg..).

Dette er ikke nødvendigvis gjort over natta, og det må jobbes målrettet og konsekvent med, men en god start kan være å i en lang periode ikke rope på han før dere er helt sikre på at han faktisk er på vei til dere. Slik unngår dere blant annet at han lærer seg at det kan lønne seg å overhøre kallesignalet.

Et annet viktig punkt er å alltid prøve å være i forkant. Dere er i stand til å forhindre at han sniker seg ut løs, det er kun et spørsmål om innsats fra dere. Hvis det bare aldri blir et alternativ for valpen, hvis det alltid lønner seg å holde seg sammen med dere, vil han etter hvert også "glemme" behovet for å løpe ut på egen hånd.

 

Men alt dette ville dere lært om dere tok et kurs hos en flink instruktør ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...