Gå til innhold

[Løst] Lite forbrukslån. God ide?


tohmas911

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, forbrukslån er på generell basis en ganske idiotisk idé, da de effektive rentene ofte er ekstremt høye. Men om du er knallsikker på at du klarer å betjene lånet og er villig til å ta den ekstra kostnaden det er med forbrukslån går det jo ann. Selv om jeg helt personlig heller hadde valgt noe annet om det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså å betjene lånet er ikke noe problem. Jeg betaler det ned på 3 måneder vil jeg tro. Kanskje tidligere hvis jeg får inn noen ekstra penger. Blir det mye mer enn 10 000 jeg tar lån på? Ser det er etableringsgebyr på 950kr. Så kommer vel renter. Men på 3 måneder kan vel ikke det bli mye? Sittet i noen dager og tenkt og er ikke noen annen mulighet enn å la være og kjøpe sykkelen. Og det har jeg ikke mye lyst til :)

 

Et forslag: Lag deg et eget incentiv: Når du overtar sykkelen, sjekker du den (GRUNDIG), og du kjører de nødvendige (kilo-)meter for kontroll og justering. Så parkerer du sykkelen - og tar den ikke løs igjen før den er 100 % din!

 

Dermed har du gitt deg selv en j***** god grunn for å kvitte deg med lånet fluksens...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så lenge du har kontroll på økonomien, og du ikkje låner over evne så er det ikkje noke i vegen med å ta opp eit forbrukslån.

 

Det einaste du gjer er at du betaler ekstra mykje for å kunne få tingen du vil ha no.

Eg veit ikkje kor mykje konkurranse og priskrig det er på motorsykkler akkurat no (det er tross alt vår), men det er ikkje umogleg at det rett å slett lønner seg å slå til no med lånte penger dersom du har funnet eit godt kjøp.

 

Men vær obs på at du nok må påkoste litt småreperasjoner og diverse andre drifts utgifter. Så du må ha litt meir enn berre nok til å betjene lånet.

Lenke til kommentar

Kosekjøring ?

KOSEKJØRING ?

 

Mens du fremdeles betaler renter og gebyrer ?????

 

Jeg skal godta pendling til og fra jobb (dersom man altså ikke har billigere alternativer), men kosekjøring bedriver du pinadø ikke med lånte penger!

 

Altså forutsatt at du fremdeles har noe mellom øra...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tre måneder betaler du rundt 3-500 kroner i renter og gebyrer, forutsatt effektiv rente på 21 % og avhengig av hvor mye du betaler inn når. Men dette er ikke den reelle kostnaden ved forbrukslån. Den reelle kostnaden ved forbrukslån er at det er fristende å betale minstebeløpet.

 

Derfor er jeg enig med akroev: Du bør sette krav til deg selv om at sykkelen skal være din (altså nedbetalt) før du bruker den. Årsaken er at når du først har begynt å bruke den er det veldig lett å komme på alle de andre tingene man har lyst på (eller "trenger"). MC er ingen billig hobby, såvidt jeg vet.

 

Hvis du kan spare 6k i måneden komfortabelt, så bør du kunne klare 8-10k ved å stramme inn beltet.

Lenke til kommentar

Kommer ikke utgiftene dine til å hoppe veldig i været når du får deg motorsykkel? F.eks forsikringen er vel grisedyr? Er inntekten din sikker? Jeg hadde ikke tatt opp forbrukslån for å kjøpe noe som bare faller i verdi. Vent halvannen måned og kjøp sykkelen da.

 

Anyway, hvis du først er på vei inn i et potensiellt* gjeldshelvete, så burde du gå for kredittkort ettersom du da slipper etableringsgebyret på 950kr. Skandiabanken hadde billigst kredittkort sist jeg sjekket.

 

*Som kompisen min som kjøpte div stash på kreditt, mistet jobben og klarte ikke betjene lånene, realiserte ikke verdiene han hadde og lot det skure og gå til inkasso og sitter nå med gjeld opp etter ørene på varer som forlengst har mistet verdien sin. Tipper han kanskje lånte 50-100k og har betalt ned 3-400k over mange mange mange år.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke gå i bank. Liker ikke de folka i min lokale bank og har vært der før. Syns og det er mye styr for har holdt på og gjøre lignende før. Likte bedre disse nettsidene der man bare kan gjøre alt over nett.

 

Betyr dette at du allerede har andre lån, og at du er redd banken skal gi deg pes for det ?

Lenke til kommentar
Altså jeg kommer til å velge nedbetaling over 1 år. Men jeg kommer fortsatt til å legge inn så mye jeg klarer hver måned.

 

og der skjedde det. da kan du like gjerne regne kostnaden for hele året med en gang. Du kommer ikke til å legge til ekstra, det er surt å bruke penger på en glede du allerede har hatt. Du er tydeligvis impulsiv når du ikke skjønner at det kommer flere sykler på markedet i vår, helt sikkert flere til god pris, eller kanskje enda bedre også? Men nei, du må ha NÅ. Det er jo der det ligger. Og neste måned er det noe annet fint du bare må ha NÅ, noe til sykkelen helt sikkert. Det er derfor utstedere av forbrukslån tjener rått, pga mennesketypene som tar lånene. Vi impulsive som ønsker instant gratification. Tro meg, er sånn selv. Helt til jeg bestemt meg for å slutte med det tullet og kun bruke penger jeg faktisk har. Sett tilbake virker alt annet egentlig ganske flaut, hvem bruker penger man ikke har liksom? Vel, utenom bolig da, takket være nivået på norske boligpriser.

 

Men uansett, Bank Norwegian oppgir snittrente (effektiv) på 17,8% på forbrukslån, på et år blir det 11780 kroner, altså taper du 1780 kroner på impulsiviteten din. Penger du kunne brukt til noe annet fornuftig. Det verste er hvor lett det er å fortsette å bruke forbrukslån som quickfix for å slippe å bekjempe impulsiviteten. Man oppdager jo hvor enkelt det er, og neste gang du bare MÅ ha en ny kul tv f.eks så er jo avbetaling en nærliggende ting å se for seg, fordi den var på tilbud akkurat da, og det vil jo "lønne seg".

 

Mulig jeg er uklar, men poenget er at du bør spare 2 måneder ekstra, da har du 12000 kr til å kjøpe for. Så må du vente til neste gode kjøp kommer din vei. Ikke start med forbrukslånstull!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...