Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferie i oppsigelsestid, jobbekrav fra arbeidsgiver


Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en litt vanskelig situasjon i jobben min, og håper noen kan komme med innspill.

 

Saken er at jeg er innleid gjennom et konsulentfirma til et privateid konsern. Der har jeg nå jobbet i nesten to år. I min kontrakt har jeg oppsigelsestid på 30 dager. Jeg har funnet meg ny jobb, og har levert min oppsigelse til min arbeidsgiver (konsulentfirmaet).

 

Problemet er at jeg har fått innvilget ferie den siste uken i min oppsigelsestid. Dvs, jeg fikk innvilget den ferien FØR jeg sa opp, og før jeg fikk tilbud om denne jobben. Men det fører da til at jeg har tre uker å jobbe, en uke ferie og så ny jobb.

 

I dag sa en fra personalavdelingen i det firmaet jeg er innled til, hun mente hun kunne kreve at je måtte jobbe en uke til i nåværende firma, dvs. jobbe tre uker, ha en uke ferie, jobbe en uke til, og så slutte og gå over til den nye jobben.

 

Dette kan jeg ikke da jeg har oppstart i ny jobb rett etter ferieuken. Oppsigelsen levert jeg skriftlig for en uke siden, hvor jeg også spesifiserte når min siste arbeidsdag vil bli pga ferieuken. Dette bekreftet som i orden av min arbeidsgiver (konsulentfirmaet) skriftlig. Men nå er det altså en person i personsavdelingen der jeg er innleid som mener hun kan kreve at jeg jobber en ekstra uke pga ferieuken.

 

Er dette riktig?! Anonym poster: 23b9d4d8a00d26bcd1433f94ed9f13b4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personalansvarlig kan, kort sagt, ta seg en bolle. Ferie avbryter/forleng ikke oppsigelsestiden, det føleger implisitt av lovens ordning med at det er arbeidsgiver som fastsetter ferien, og kan endre denne, samt at man kan kreve å få avviklet ferie i oppsigelsestiden på visse nærmere gitte vilkår. Det ville da vært unaturlig at dette kan kreves, men bare slik at man "flytter" arbeidstiden i oppsigelsestiden.

 

Be personalansvarlig komme med rettslig grunnlag for et krav om at du skal jobbe lengre enn oppsigelsestiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS igjen.

 

Takk for svar! Det var egentlig det jeg også trodde, men var ikke sikker. Men det er vel ingen måte jeg kan vise at dette ikke står i lovverket? Jeg må da eventuelt, som Herr Brun sier, be personansvarlig fortelle meg hvor det står i lovverket at oppsigelsestiden forlenges med en uke pga ferie.

 

Angående selve ferieuken ble den avtalt før jeg sa opp. I følge ferieloven kan arbeidsgiver kun ta tilbake den ferien om det oppstår uforutsette hendelser som gjør at det vesentlig går utover bedriftens virksomhet Jeg er en liten gruppeleder (ikke avdelingsleder) for et lite team i et stort konsern, hvorvidt jeg har ferie den ene uken vil på ingen måte gå vesentlig utover bedriftens virksomhet på noen måte. Anonym poster: 23b9d4d8a00d26bcd1433f94ed9f13b4

Lenke til kommentar

TS her:

 

Som en liten oppdatering har jeg nå snakket med min linjeleder (direkte sjef). Hvis det er noen som skulle ha innsigelser på oppsigelsen, så måtte det være ham. Jeg forklarte situasjonen og hva personalansvarlig hadde sagt. Han hadde ingen problemer med situasjonen, han forholdt seg til den siste arbeidsdato jeg hadde sagt, og sa at han kom ikke til å insistere på at jeg jobbet den ekstra uken og skulle ta en prat med personalansvarlig på mandag.

 

Da er situasjonen slik at verken min reelle arbeidsgiver (konsulentfirmaet jeg faktisk er ansatt i) eller min direkte sjef som jeg rapporterer til i firmaet jeg er innleid i har problemer med dette, og at jeg jobber tre uker og har ferie siste uke i oppsigelsestiden. Det er kun hun personansvarlig som alene har startet dette og som lager problemer. Får håpe at det ikke blir så mye mer ut av det. Anonym poster: 23b9d4d8a00d26bcd1433f94ed9f13b4

Lenke til kommentar

TS her.

 

Jo takk, men jeg er bare redd personansvarlig ikke vil gi seg og lage en sak ut av det, og kreve at jeg skal jobbe den ekstra uken (som faktisk bare er fire dager, siden 17. mai er den uka). Jeg kan ikke tro at bedriften ønsker å ta det videre for en slik fillesak, men jeg stoler ikke helt på hva hun kan finne på ,må jeg innrømme. Anonym poster: 23b9d4d8a00d26bcd1433f94ed9f13b4

Lenke til kommentar

TS her.

 

Nei, jeg vet ikke helt hva slags konsekvenser det kan få for meg - om noen - om hun krever dette og jeg ikke møter opp. Jeg kommer ikke til å møte opp, fordi jeg har begynt i ny jobb. Men vet ikke hvordan hun tolker regelverket eller hva hun egentlig mener.

 

Nå skal min sjef snakke med henne på mandag, så får jeg ta det derfra. Synes det er stressende og slitsomt med slikt drama nå i oppsigelsestiden. :(Anonym poster: 23b9d4d8a00d26bcd1433f94ed9f13b4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...