Gå til innhold

Derfor vant denne enkle nettsiden designpris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig godt poeng fra Occi, jeg ville umiddelbart blitt veldig skeptisk hvis jeg besøkte denne eller en lignende side, og det er ikke i tvil om at det kun er snakk om enkle grep for å unngå dette.

 

Det at de setter brukeren og enkel bruk først er selvfølgelig kjempeflott, og det er mange som kan lære av det (nesten så jeg vil nevne Youtube her...).

Lenke til kommentar

Enkelt design gjør siden raskere og mindre drit som tar bort fokus fra det siden handler om.

 

Det kan være vanskelig å skille mellom spam sider og disse, grunnet at alt er tekst basert. Men dette er en side som man ikke tilfeldigvis er inne på. De som bruker siden, vet godt hva de har surfet seg inn på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt design gjør siden raskere og mindre drit som tar bort fokus fra det siden handler om. Det kan være vanskelig å skille mellom spam sider og disse, grunnet at alt er tekst basert. Men dette er en side som man ikke tilfeldigvis er inne på. De som bruker siden, vet godt hva de har surfet seg inn på.

 

Tror det er ivertfall 10 år siden sist jeg opplevde at ting lastet tregt på grunn av alle tingene de har lagt til på deres sider.

Lenke til kommentar

Det som faktisk er bra med "enkelt" design er at man øker kundemassen drastisk. Man får kunder med lesevansker, blinde og andre til lettere å forstå hva som er på sidene.

Men det er viktig å følge ATAG,WCAG,UAAG (accessibility guidelines) for å løse dette.

Nå vet jeg ikke om denne siden har fulgt disse retningslinjene, men Universell Utforming innenfor nettsider har heldigvis kommet på dagsplanen innen det offentlige, og lover begynner å komme på plass, nå må bare resten av verden også se at det faktisk er penger å tjene på å gjøre nettsider og også andre ting tilgjengelig. Barclays Bank er en av de store som virkelig satser på dette, da de ser at de får mange nye kunder ved å gjøre dette.

 

Forholder man seg til nevnte "guidelines" fra starten av blir det ikke mye dyrere å designe nettsider, samt man øker kundemassen...drastsk. Det er nemlig 80 millioner mennesker i Europa (15%) med ulike funksjonsnedsettelser.

 

Dette blir jo egentlig en vinn vinn situasjon; man gir mulighet til flere å kunne finne informasjon og produkter på internett, og bedriftene får økt salg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...