Gå til innhold

[Løst] Jobbtelefon på selvangivelse


OV-103

Anbefalte innlegg

Jeg har fri jobbtelefon og må derfor skatte av det.

Men i tillegg så har jeg privattelefon (jeg går med begge i lomma til enhver tid).

 

Grunnen til dette er todelt.

- Jeg har ikke lyst å ha personlige meldinger på en telefon som jobben eier.

- I jobbsammenheng er det batteri kapasitet som er viktig, mens privat liker jeg å ha kraftig smarttelefon med mulighet for mye inkludert data i abonnementet.

 

Er det da en mulighet til å komme meg unna det at jeg må skatte av jobbtelefonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruke det samme oppsettet som du beskriver her. Jeg slapp å skatte av jobbtelefon, men da måtte jeg legge igjen telefonen på jobb. Da jeg var vakt, måtte jeg ta den med meg hjem, men dette går under annen rettningslinje.

Men i lengden ble det litt tungvindt å holde styr på 2 stk mobiler, så jeg gikk for å få en S3 fra bedriften, som jeg bruker til jobb og privat. Fungerer ganske greit. Minus med å betale skatt ja, men jeg har forsåvidt ingen andre utgifter på telefonen forutenom det.

Lenke til kommentar

Jeg kan nok ikke legge igjen telefonen på jobben, da jeg har kunder og kollegaer rundt om i hele verden.

 

For meg er det ikke noe problem å gå med to telefoner. Jeg har egentlig gjort det i 7 år, men det er først nå jeg begynte å tenke på om det var mulig å slippe å skatte av det siden jeg har en egen privat.

 

Jobbtelefonen min nå er en Nokia E72. Men ber jeg om ny nå så kan jeg bare velge mellom to blackberry modeller (grøss...), så det er heller ikke noe alternativ (håper nokia'n lever evig..).

Lenke til kommentar

For at fordelen skal være skattepliktig må du ha rettslig og faktisk adgang til å bruke mobiltelefonen utenfor din ordinære arbeidssituasjon, jfr. skattelovforskriften (FSFIN) 5-12-20.

 

Du har rettslig adgang til å benytte telefonen. Din faktiske adgang blir dermed et bevisspørsmål. Om beviskravet skriver Skatteetaten i Lignings-ABC:

 

Dersom en tjenestetelefon er tilgjengelig for arbeidstakeren utenfor ordinær arbeidssituasjon, må det i utgangspunktet antas at arbeidstaker benytter telefonen privat. Dersom det etter en konkret vurdering er tilstrekkelig sannsynliggjort at telefonen overhodet ikke er brukt privat, skal det ikke foretas fordelsbeskatning. Det må foreligge svært spesielle forhold for å anse det som sannsynliggjort at en arbeidstaker ikke benytter telefonen privat, når den er tilgjengelig på fritiden (utenfor ordinær arbeidssituasjon). Se FIN 9. oktober 2006 i Utv. 2006/1595.

 

For at slik ikke-bruk skal anses sannsynliggjort er det normalt en forutsetning at det foreligger en skriftlig avtale om ikke-bruk mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Videre må det være mulig for arbeidsgiver og skattemyndighetene å føre en effektiv kontroll av hvorvidt dette forbudet mot privat bruk faktisk blir etterlevd. Dette kan for eksempel gjennomføres ved at telefonen er sperret fra å nå andre enn klart tjenesterelaterte telefonnumre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skatter ikke av bruken, men av fordelen ved å ha jobbtelefon (elektrisk kommunikasjon, 333 kr. Innebærer også mobilt bredbånd etc). Så lenge du skatter av fordelen, kan du også bruke den så mye du vil uten å bli trukket for det

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...