Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fremtidig leietaker = Hva bør man sjekke ved hybelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først en avklaring, er det hybel du skal se på, eller en liten leilighet? En hybel er kun et rom (eks soverom) i en vanlig leilighet, eller i en enebolig. Da må du bruke bad, kjøkken, o.l. med de andre i boenheten (leiligheten).

 

Men generelt så går dette vel på sunn fornuft og i et presset boligmarked, kan det være vanskelig å klage likevell. Men jeg ville sjekket alle vannkraner, wc, åpningsbare vinduer, dører og "fastmonterte" ovner. Er det feil på noen av nevnte punkter, eller andre "ting" du kommer over, vil det være en fordel om du klarer å få utleier til å fikse probleme før innflytting. Det nestbeste er at dette blir oppført i leiekontraketen og en tidsfrist for når alt skal være i orden.

 

Kan også være en ide å sjekke med kommunen (Teknisk etat/Plan- og bygningsetat, o.l., div. navn), om leiligheten er lovlig. Hvis ikke kan du risikere å bli kastet ut, hvis kommunen av en eller annen grunn kommer på kontroll. Og da står du uten leilighet.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det eneste tipset jeg kan gi er at eventuelle skader i boenheten kan være lurt å få notert i leiekontrakt så du slipper en diskusjon om dette når du flytter. 

 

Sjekk fks. at alt elektrisk er iorden. Hvis du ødelegger ting må du erstatte, men ikke normale sltasjeskader. Boligen skal ha to rømningsveier (brann) og hvis den andre er et vindu høyt over bakken skal du ha branntau. Husk også brannslukningsapparat og brannvarsler.

 

PS: Jeg ville tatt en personlighetstest på utleier:P

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Det eneste tipset jeg kan gi er at eventuelle skader i boenheten kan være lurt å få notert i leiekontrakt så du slipper en diskusjon om dette når du flytter. 

 

Sjekk fks. at alt elektrisk er iorden. Hvis du ødelegger ting må du erstatte, men ikke normale sltasjeskader.

 

PS: Jeg ville tatt en personlighetstest på utleier:P

Regner med at trådstarter har funnet seg en utleier på 3 år. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...