Gå til innhold

Fjernkontrollen som kan styre alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Harmony Ultimate har bakgrunnsbelyste taster, men de fleste vil nok i hovedsak benytte seg av den konfigurerbare berøringsskjermen på 2,4 tommer.

[citation needed]

 

Du skal slite med å få meg til å tro noe annet enn at ALLE bruker begge deler.

 

Videre skal du slite med å få meg til å tro at det finnes en eneste bruker som ender opp med å bruke touch-skjermen til å justere volum når det finnes et langt mer brukervennlig alternativ rett under, som gir tactile feedback, som kan lokaliseres med fingeren uten å se på fjernkontrollen og som i tillegg virker med en gang du laster inn en enhet/aktivitet, i stedet for alternativet som er å lage seg skjermtaster for volum som uansett ikke vil være tilgjengelig når man viser andre deler av menysystemet på skjermen.

 

Ellers er jeg trist over at Logitech gir seg før jeg har funnet noe godt alternativ.

Endret av tommyb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at Logitech skal slutte med disse produktene, og så lanseres en iOS og Android mulighet ??

 

Skal de ikke fortsette med den iOS + Android muligheten heller?

Og hvem gidder å satse penger på noe som Logitech ikke skal fortsette å utvikle på?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg gidder; jeg gjorde tabben å ikke kjøpe en Harmony 555 før de gikk av markedet; og har til dags dato ikke funnet en bedre erstatter.

 

Min gamle 525 måtte jo dø før eller senere, og da var skjegget fullt av postkasse. Kjøpte en Harmony One - men touchskjermen og det dårlige/oppladbare batteriet trakk ned brukeropplevelsen såpass at jeg gikk to-tre produktklasser ned og kjøpte en gammel Harmony 515 dyrt på Ebay. Harmony'en ligger nede i kjelleren i ei eske sammen med gamle USB-gadgets og annet ubrukelig stæsj.

 

Inntil jeg finner et alternativ til Logitech Harmony vil jeg heller safe og kjøpe noe jeg ikke trenger enn å en dag måtte over på en universalfjernkontroll som bruker gammeldagse koder, eller det vrælet man kan laste ned til mobiltelefonene.

 

Men risikoen er jo helt klart at Logitech dropper serverene sine, og da står man der med en helt ubrukelig fjernkontroll... Always Online er like bedritent om det er snakk om fjernkontroll-programmering som om det er snakk om konsoller.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så iOS / Android biten blir som Logitech Harmony Link som har vært ute i statene en stund? Bare det at her i Europa blir vi pent nødt til å kjøpe den sammen med en Harmony fjernkontroll som sikkert presser prislappen fra 500-600 kr opp i 1'500kr++ prisklassen.

 

 

Alt jeg ønsker meg er en Harmony Link lignende enhet, som gjør at jeg kan kommunisere via blåtann, eller over WiFi til en enhet som deretter konverterer dette over til IrDA signaler mot TV, konsoller, receiver osv.. kombinert med en oversiktlig og solid programvare til iOS / Android og vips så holder det med mobiltelefon + eventuelt nettbrett som fjernkontroll.

 

Har lenge vurdert å importere Harmony Link fra USA, men de har jo integrert et EPG system som du ikke kan skru av som utelukkende er linket opp mot eksklusive tilbydere i USA (dette er vell sikkert hovedgrunnen til at den kun selges i statene vil jeg tro) og jeg er ikke interessert i at 60% av det som vises på en eventuelt iPad er et EPG system som ikke viser noe som helst ved bruk i Norge. Og når jeg også hører skrekkhistorier om hvordan Logitech brukte flere måneder på å få applikasjonen støttet i iOS 6.0 så blir jeg heller ikke spesielt overbevist, hvertfall ikke nå som hele Harmony staben skal selges.

Lenke til kommentar

Jeg gidder; jeg gjorde tabben å ikke kjøpe en Harmony 555 før de gikk av markedet; og har til dags dato ikke funnet en bedre erstatter.

 

Min gamle 525 måtte jo dø før eller senere, og da var skjegget fullt av postkasse. Kjøpte en Harmony One - men touchskjermen og det dårlige/oppladbare batteriet trakk ned brukeropplevelsen såpass at jeg gikk to-tre produktklasser ned og kjøpte en gammel Harmony 515 dyrt på Ebay. Harmony'en ligger nede i kjelleren i ei eske sammen med gamle USB-gadgets og annet ubrukelig stæsj.

 

Inntil jeg finner et alternativ til Logitech Harmony vil jeg heller safe og kjøpe noe jeg ikke trenger enn å en dag måtte over på en universalfjernkontroll som bruker gammeldagse koder, eller det vrælet man kan laste ned til mobiltelefonene.

 

Men risikoen er jo helt klart at Logitech dropper serverene sine, og da står man der med en helt ubrukelig fjernkontroll... Always Online er like bedritent om det er snakk om fjernkontroll-programmering som om det er snakk om konsoller.

 

 

Bruker selv en Harmony One i dag, liker denne svært godt men det er noen ting som trekker ned:

 

- Bruk av "glossy" plastikk på fjernkontroller burde vært forbudt. Blir fettmerker og annet ræl på null, komma, null samtidig som det ikke føles behagelig i fingrene i det hele tatt.

 

- Batteriet slites fort ut, og min må lades litt vell ofte nå.. Burde vært mulig å putte inn et litt større og bedre batteri tatt i betraktning hvor stor fjernkontrollen tross alt er.

 

- Touchskjermen er generelt lite responsiv, så selv om det er kjekt å kunne programmere egne "aktiviteter" som vises på touchskjermen så får det en bismak når selve touchskjermen fungerer såpass labert.

 

- Tiden fra du trykker på en aktivitet på fjernkontrollen til ting faktisk skjer er sjokkerende treg om du spør meg, jeg kan trykke min aktivitet for "Apple TV" hvor da fjernkontrollen sender et signal til TV om at den skal skru seg på og velge input 1, AV-receiver skrur seg på og velger input DVR og HDMI-switch skrur seg på og velger input 4 og Apple TV skrur seg på. Det burde jo være en relativt rask, enkel og ikke minst effektiv sak å få til.

 

Utfordringen er bare at fjernkontrollen veldig ofte bruker i overkant lang tid, det kan ta flere sekunder før det kommer noe reaksjonen på enhetene den skal skru på i det hele tatt, og enkelte ganger tar det da såpass lang tid fra HDMI Switch har skrudd seg på, til Apple TV får skrudd seg på at HDMI Switchen faktisk har valgt å automatisk bytte input til noe annet som faktisk viser seg å være påskrudd. Og disse Logitech Harmony fjernkontrollene er temmelig håpløse så fort som ting ikke går helt som de skal, da må du stortsett skru av alle enheter å ta det forfra igjen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd "det vrælet man kan laste ned til mobiltelefonene". Men, hva hindrer dem å forbedre mobil-app'ene på sikt?

 

Noen kan lage bedre mobil-apper, det spesifikke vrælet jeg lastet ned var u-forbedret, og de mest populære appene. Appene fra Samsung og Pioneer var heller ikke ålreite, men universal-vrælet var i en egen klasse av vræl. Universal-vrælet er en samling av tilfeldig valgte koder som er lastet opp av en hvilken som helst bruker under en tilfeldig valgt kategori med en tilfeldig valgt staving av produktnavnet, slik at man ved å lete på forskjellige plasser i kategoritreet fant et dusin forskjellige oppsett for samme apparatet hvorav ingen av dem inneholdt en vesentlig del av tastene fra fjernkontrollen man forsøker emulere. Dette ville vært forbedret vesentlig med bare en minimal forståelse på struktur.

 

Jeg kan skjønne at Samsung og Pioneer ikke har noen interesse av å lage så gode apper at de må slite med å lage neste års modell's app bedre, men å forstå og akseptere er to forskjellige ting.

 

Logitech's fjernkontroller er greie, men det som skiller seg ut er at man har en oversiktlig og konfigurerbar applikasjon med en svær og komplett database over fjernkontroller. Jeg har aldri forstått hvorfor ikke Philips etteraper dette, men fortsatt driver på med de der tallkodene fra forrige årtusen.

 

Når vi nå har fastslått at noen kan lage bedre mobilapps på sikt, så vil en fjernkontroll du må starte opp, og lade flere timer om dagen, aldri være et fullgodt alternativ til en du skifter batteri på en gang annet hvert år og alltid virker med en gang. En fjernkontroll der du kan skifte kanaler eller stille volum uten å se på den, vil alltid være bedre enn en med skjermsparer, lock screen hvor man må bytte fra Facebook-appen før man får slått av hylende, bloddryppende zombier når 3-åringen kommer inn i stua klokka elleve om kvelden. For å ikke se bort fra det faktum at man da må programmere ikke en felles fjernkontroll for hele familien, men man må vri fra frua hennes meldingssenter-enhet slik at man kan fikse endringene. Og når hverken herr eller fru Smarttelefoneier er hjemme, hvordan skal ungene DA få styrt elektronikken?

 

Nei, en universal fjernkontroll er et helt spesifikt produktsegment som er spesialisert for helt konkrete brukstilfeller, og en mobiltelefon har ikke de samme egenskapene og vil aldri få de samme egenskapene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Harmony Link er egentlig ikke så mye å skryte av.

 

Harmony fjernkontrollene som baserer seg på myharmony.com er fortsatt for dårlige. De siste gode fjernkontrollene var de litt eldre.

 

Den eldre programvaren og databasen var overlegen med tanke på funksjoner og muligheter.

 

Men, jeg forstår hvorfor de avvikles og det er pga flere og flere produsenter vil til slutt gå bort fra IR og over til radiobølger (wifi).

 

Det er også blitt mye vanskeligere å implementere funksjonene til de nye fjernkontrollene som følger med dagens smart produkter.

Det er også mange produsenter som velger/bruker IR språk som er vanskelig å benytte med harmony kontrollene.

 

Det er rett og slett for mye jobb i forhold til fortjeneste å fortsette med Harmony. Samt at produktene (selv med myharmony.com) er for avansert for ganske mange.

Endret av zoqiet
Lenke til kommentar

Utfordringen er bare at fjernkontrollen veldig ofte bruker i overkant lang tid, det kan ta flere sekunder før det kommer noe reaksjonen på enhetene den skal skru på i det hele tatt, og enkelte ganger tar det da såpass lang tid fra HDMI Switch har skrudd seg på, til Apple TV får skrudd seg på at HDMI Switchen faktisk har valgt å automatisk bytte input til noe annet som faktisk viser seg å være påskrudd. Og disse Logitech Harmony fjernkontrollene er temmelig håpløse så fort som ting ikke går helt som de skal, da må du stortsett skru av alle enheter å ta det forfra igjen.

 

"Flere sekunder" kommer du nok ikke bort fra med denne type fjernkontroll-teknologi, men de gode nyhetene - som sikkert ikke er en nyhet for deg - er jo at i programvaren kan man stille inn avstanden mellom de forskjellige signalene som sendes. I ditt tilfelle kan det hende at du kan kutte ned mellom noen av signalene for å spare litt tid. Du kan også justere rekkefølgen enhetene skrus på, slik at den enheten som bruker lengst tid kan slås på først. Det virker jo som om det er Apple-TV'n din som er for treig så den burde skrus på før HDMI-switchen velger inngang. Samtidig høres det ut som at du faktisk trenger å sette opp ventetiden på ett av signalene slik at Apple-enheten er klar før HDMI-inputen settes.

 

Ellers synes jeg "help"-tasten funker helt udmerket hos meg, og jeg trenger aldri skru av apparater og begynne på nytt. Det eneste problemet med den er at madammen ikke klarer å svare på "Is the PVR on?" eller "Is the Pioneer Receiver on?".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

jeg har harmony 555 ( den mend gul skrift på skjermen)

 

Med noen få untak så er jeg veldig fornøyd med den.

det er enekelte mulighter jeg savner samt progrmeringen kunne ha vær gjort på en ende bedre måte , spesielt justeringer av tiden på signalene .

 

Det finnes andre systemer me de er enten 10 ganger for dyre og alt for tekniske eller disse systemene med talkoder som slet ikke virker.

 

hvis man skal erstatte mange fjernkontroller med denne så trenger man strengt tatt ikke noe database , men man må da overføre hver enste komado fra de gamle fjrenkontrollene.

Noe som kan være tidkrevende

 

skal vi begynne med å protestre mot nedleggelsen Harmony allerede ?

 

Den nye frister , men er den bedre en 555 ?

Hvor mange av dere er det som har prøvd den nye?

 

Egentlig så synes jeg at alle Harmony modellene er like , det er bare designet som endres hele tiden

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har harmony 555 ( den mend gul skrift på skjermen)

 

Med noen få untak så er jeg veldig fornøyd med den.

det er enekelte mulighter jeg savner samt progrmeringen kunne ha vær gjort på en ende bedre måte , spesielt justeringer av tiden på signalene .

 

Det finnes andre systemer me de er enten 10 ganger for dyre og alt for tekniske eller disse systemene med talkoder som slet ikke virker.

 

hvis man skal erstatte mange fjernkontroller med denne så trenger man strengt tatt ikke noe database , men man må da overføre hver enste komado fra de gamle fjrenkontrollene.

Noe som kan være tidkrevende

 

skal vi begynne med å protestre mot nedleggelsen Harmony allerede ?

 

Den nye frister , men er den bedre en 555 ?

Hvor mange av dere er det som har prøvd den nye?

 

Egentlig så synes jeg at alle Harmony modellene er like , det er bare designet som endres hele tiden

 

H555 er en god modell. HOne og H900 er alternativer for "oppgradering", men det er kun mest design det går på. 500 serien til Logitech var generelt meget god.

 

H900 har en del ekstra forsinkelse i forhold til HOne, spesielt hvis du bruker den trådløse blasteren.

 

En Harmony fjernkontroll kan optimaliseres med tanke på forsinkelser. Hvis du kan få tak i rå IR koden kan du modifisere/kutte ned IR signalet som sendes til det som minimalt kreves for at apparatet skal forstå koden.

Hvis du lærer i RAW format fra orignal fjernkontroll kan du i enkelte tilfeller få support til å sende deg koden som du igjen kan modifisere og sende tilbake.

I tillegg til dette kan du endre på repeats (lavere) i Harmony software for å øke hastigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva F... er det med Logitech som har gjort det til vane å lansere nye "nesten" like men akkurat så mye bedre produkter at jeg blir frustrert rett etter jeg handler. Kjøpte Logitech Harmony One først. 1 måned etterpå kom One+ utgaven. Nå er det nøyaktig 2 uker siden jeg satt opp min nye Harmony Touch control så kommer denne med identisk utseende men selvfølgelig litt bedre. Grynt! Rent fjernstyringsmessig likte jeg faktisk Harmony One bedre. Bedre med flere taktile knapper etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier om råkode og modifisering høres veldig gresk ut for min del .

 

Nå har jeg justert lit på timingen mellom de forskjelige enhetene jeg bruker , men det virker som jeg må legge inn enda mer tid før DVD modus er klar på spilleren når den skal spille DVD plater

Spilleren har også en harddisk som bruker når den er i en anne modus .

Her var jeg ikke helt fornøyd enda hvordan det fungerer .

 

Det er verd å nevne å komme meg dit man justerer på timingen kunne ha vær lit lettere tilgjenglig , slik at man slipper alle trinnene før man komemr seg dit .

 

Et lite problem som har oppståt med min Hormony er at enkelte ganger henger den seg opp . det vi si at den forsette å sende signal , spesielt når jeg blar gjennom kanalen eller blar gjennon andre ting på tv dekoderen

Lenke til kommentar

Har selv en Harmony 555 (og det finnes et par tili familien) og har ikke vært borti noe som kan matche den, selv om jeg er helt enig i at konfigurasjon av tidsintervallene (strengt tatt hele programvaren) kunne vært bedre. Touch screen kan _aldri_ konkurrere med fysiske taster som man slipper å lete etter, som nevnt tidligere i tråden. Bruke telefonen? Ja ok, da må jeg altså åpne opp med koden, finne frem relevant app, og så trykke...? Seriøst? Det er jo minimum et sveip eller 2, og 5-6 trykk på en iphone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv en Harmony 555 (og det finnes et par tili familien) og har ikke vært borti noe som kan matche den, selv om jeg er helt enig i at konfigurasjon av tidsintervallene (strengt tatt hele programvaren) kunne vært bedre. Touch screen kan _aldri_ konkurrere med fysiske taster som man slipper å lete etter, som nevnt tidligere i tråden. Bruke telefonen? Ja ok, da må jeg altså åpne opp med koden, finne frem relevant app, og så trykke...? Seriøst? Det er jo minimum et sveip eller 2, og 5-6 trykk på en iphone.

 

Du vet , det er noen som absolut skal bruke telefonen til alt mulig .

Hvis man ikke har den mulighten så finner de opp en måte å gjøre det på

Hvor prktisk det er spiller ingen rolle for de er jo so fansy å kunne bruke den nye telfone til styre tven

 

Hvorfor har ingen tenk å gjøre det samme em pcen , altså bruke pecen til styre tven ?

 

Logitch gjør det nok av at det i dag finnes apper som kan styre enkelte tver.

 

strengt tat så er jeg ikke så sikker på 50 ikoner er nokk til å ha et ikon for hver funksjon.

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Harmony Ultimate har bakgrunnsbelyste taster, men de fleste vil nok i hovedsak benytte seg av den konfigurerbare berøringsskjermen på 2,4 tommer.
[citation needed]Du skal slite med å få meg til å tro noe annet enn at ALLE bruker begge deler.Videre skal du slite med å få meg til å tro at det finnes en eneste bruker som ender opp med å bruke touch-skjermen til å justere volum når det finnes et langt mer brukervennlig alternativ rett under, som gir tactile feedback, som kan lokaliseres med fingeren uten å se på fjernkontrollen og som i tillegg virker med en gang du laster inn en enhet/aktivitet, i stedet for alternativet som er å lage seg skjermtaster for volum som uansett ikke vil være tilgjengelig når man viser andre deler av menysystemet på skjermen.Ellers er jeg trist over at Logitech gir seg før jeg har funnet noe godt alternativ.

 

Litt komisk det der, at designere og tech-forståsegpåere som ikke trenger bruke produktene tror touch er så gjevt for alt mulig, særlig analoge justeringer. Jeg har akkurat betjent en kjip platetopp der jeg bruker 10 til 100 ggr så lang tid på å justere varme som jeg ville gjort med en gammeldags knott. Det er så dumt at det morer meg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva F... er det med Logitech som har gjort det til vane å lansere nye "nesten" like men akkurat så mye bedre produkter at jeg blir frustrert rett etter jeg handler. Kjøpte Logitech Harmony One først. 1 måned etterpå kom One+ utgaven. Nå er det nøyaktig 2 uker siden jeg satt opp min nye Harmony Touch control så kommer denne med identisk utseende men selvfølgelig litt bedre. Grynt! Rent fjernstyringsmessig likte jeg faktisk Harmony One bedre. Bedre med flere taktile knapper etter min mening.

 

Vær glad at du har One og ikke One+. Den egentlig eneste forskjellen mellom disse er at + bruker det nye programmerings programmet, og ikke det gamle. Men det er ikke problemet. Problemet er at av ene eller annen grunn så bruker One+ mye mer batteri enn One. Batteriet som følger med har mindre kapasitet, men leste om en som testet det større fra One i One +, og den brukte fortsatt mer batteri.

 

Personlig så byttet jeg fra One til Touch nå for ikke lenge siden, siden One var blitt nokså sliten. Og etter å brukt en del tid på å bli kjent med den nye programmerings programmet, så er det egentlig ingenting der jeg savner. Det tok litt tid før jeg ble konfortabel med det, men ikke noe problem nå lenger. Og jeg foretrekker Touch fremfor One, selv om batteritiden er alt for dårlig.

 

Så vidt jeg vet så er det ingen forskjell på Touchen normalt og den som er i denne pakken, bare at Link følger med.

 

Personlig kommer jeg ALDRI til å bruke en smarttelefon som fjernkontroll. Har en iPod Touch i dag som streaming spiller til soverommet, og irriterer meg grønn over lås skjermen jeg ikke blir kvitt, eneste mulighet er jailbrake.

 

Hvor irriterende er det ikke at hver gang man skal bytte kanal, så må man låse opp fjernkontrollen først. Og hvor irriterende er det ikke hvis telefonen ringer mens man spiller musikk eller ser film, og ikke kommer til for å kunne sette på pause før man svarer?

 

Heldigvis så finnes det alternativer til Logitech hvis Harmony ikke fortsetter. Men dessverre så er det nokså kompliserte å sette opp. Krever mye mer programmering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, Philips sine ser jo for eksempel generelt sett like bra ut som Logitech sine, etter det lille jeg har sett. Men det er dessverre bare utenpå. Hvis de kunne ha en produktdatabase og et brukervennlig grensesnitt som funker så bra som, eller helst enda bedre enn Logitech sin, hadde jeg lett hoppa over dit.

 

Edit: for alt jeg vet, har de begynt med det nå... Jeg vet i såfall ikke om det :B

 

Edit II: et raskt søk viste meg primært flere år gamle produkter, så det er mulig Philips allerede har forlatt markedet...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...