Gå til innhold

Netflix vil bytte ut dagens strømmeløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra om en åpen standard kan kjempe mot Silverlight. Synd det er langt igjen, som nrk og netflix nevner mangler HTML5 mye på en del viktige ting.

 

Og selv om folk hater Silverlight, er det ikke å komme i fra at det de siste årene har rett og slett eid alle andre løsninger mtp dynamisk skalering, live playback o.l.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Håper virkelig man klarer å holde DRM ute av HTML5. HTML5 skal være en åpen standard, og da kan man ikke hive inn noen form for DRM.

DefectiveByDesign.org

 

Hva tjener Netflix penger på? At folk abonnerer.

Hvorfor abonnerer folk? Fordi Netflix har et godt utvalg.

Hvorfor har Netflix et godt utvalg? Fordi filmselskapene tillater det.

Hvorfor tillater filmselvskapene det? Fordi de er trygge på at Netflix har god nok DRM.

 

Netflix er et firma, ikke en ideell organisasjon. Å tjene penger for å lønne de ansatte er hovedpunktet.

Men DRM er ikke en dum ting, i teorien. Steam er jo DRM, og jeg vet ikke om noen andre løsninger som er bedre enn Steam.

 

Så, uten DRM, hvordan skal Netflix kunne forsikre seg mot at andre ikke får tilgang?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Hva tjener Netflix penger på? At folk abonnerer.

Hvorfor abonnerer folk? Fordi Netflix har et godt utvalg.

Hvorfor har Netflix et godt utvalg? Fordi filmselskapene tillater det.

Hvorfor tillater filmselvskapene det? Fordi de er trygge på at Netflix har god nok DRM.

 

Netflix er et firma, ikke en ideell organisasjon. Å tjene penger for å lønne de ansatte er hovedpunktet.

Men DRM er ikke en dum ting, i teorien. Steam er jo DRM, og jeg vet ikke om noen andre løsninger som er bedre enn Steam.

 

Så, uten DRM, hvordan skal Netflix kunne forsikre seg mot at andre ikke får tilgang?

Nå er det ikke Netflix jeg snakker om, men W3C, den ideele organisasjonen bak HTML5. Det er viktig at HTML5 bevares som en åpen standard.

Musikkbransjen har greid å gå bort i fra DRM, så jeg ser ikke noe problem med at de andre mediabransjene også kan gjøre det.

Hindre tilgang? DRM er en såpass dårlig beskyttelse at dette ofte kun blir hodebry for lovlydige brukere. F.eks. at man ikke kan spille f.eks. SimCity uten å ha nettilgang. De fleste filmer og tv-serier legges allerede ut på piratnettsted, så her fungerer ikke hindring av tilgang heller.

Endret av havarhen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den dagen jeg kan streame film/tv uten å tenke på hverken silverlight, flash eller annet som må være kompatibelt med den spesifike tilbyderen så blir det bra.

 

Det vil ikke dette endre noe på. Eneste er at du nå i stedet for å installere Silverlight må installere en DRM fra tilbyderen skal HTML-avspillingen virke. Da er man fortsatt avhengig av at den er skrevet mot plattformen en sitter på, noe som er hovedargumentet mot Silverlight i dag (ikke tilgjengelig på mange plattformer).

 

## quoting og svar på fjernet post redigert bort av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ikke Netflix jeg snakker om, men W3C, den ideele organisasjonen bak HTML5. Det er viktig at HTML5 bevares som en åpen standard.

Musikkbransjen har greid å gå bort i fra DRM, så jeg ser ikke noe problem med at de andre mediabransjene også kan gjøre det.

Hindre tilgang? DRM er en såpass dårlig beskyttelse at dette ofte kun blir hodebry for lovlydige brukere. F.eks. at man ikke kan spille f.eks. SimCity uten å ha nettilgang. De fleste filmer og tv-serier legges allerede ut på piratnettsted, så her fungerer ikke hindring av tilgang heller.

 

Nå må du passe på å skille snørr og bart :)

 

Musikkbransjen har kanskje gått bort fra DRM, men det er på musikk du kjøper. Når du leier en streamingtjeneste kjøper du ikke en film, du leier rettighetene til å se på den så lenge du betaler.

 

Så vidt jeg vet så kan du ikke laste ned musikk fra Spotify så spille den av på en annen spiller. Er ikke det DRM?

Og laster du ned et spill på Steam kan du ikke spille det så lenge du er Offline (med mindre du bruker Offline funksjonen, som i grunn er en lovlig metode å deaktivere DRM)

 

Det er stor forskjell på leie av tjenester og kjøp av et produkt. Jeg er helt enig at dersom du kjøper et produkt så er DRM helt på trynet, men når du leier et produkt så ser ikke jeg en annen løsning er DRM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke sånt man kaller false dichotomi? Det er jo ikke som om man kan komme med andre løsninger, som f.eks. en egen klient, slik Steam gjør det. Det er klart at det hadde vært ideelt å kunne kjøre alt helt problemfritt i nettleseren, men det spørs om det er verdt å sabotere en standard for å oppnå det. Blir interessant å se om W3C tillater dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke sånt man kaller false dichotomi? Det er jo ikke som om man kan komme med andre løsninger, som f.eks. en egen klient, slik Steam gjør det. Det er klart at det hadde vært ideelt å kunne kjøre alt helt problemfritt i nettleseren, men det spørs om det er verdt å sabotere en standard for å oppnå det. Blir interessant å se om W3C tillater dette.

 

Hvordan saboterer man HTML5 ved å legge inn støtte for DRM?

 

(Ikke at jeg er for DRM i HTML5; jeg synes Netflix fungerer bra som det gjør nå.)

Lenke til kommentar

Det vil ikke dette endre noe på. Eneste er at du nå i stedet for å installere Silverlight må installere en DRM fra tilbyderen skal HTML-avspillingen virke. Da er man fortsatt avhengig av at den er skrevet mot plattformen en sitter på, noe som er hovedargumentet mot Silverlight i dag (ikke tilgjengelig på mange plattformer).

Riktig, og derfor det jeg sier :) Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvordan saboterer man HTML5 ved å legge inn støtte for DRM?

 

(Ikke at jeg er for DRM i HTML5; jeg synes Netflix fungerer bra som det gjør nå.)

 

DRM innebærer en "hemmelighet", som isåfall vil bli en "ikke-åpen" del av en ellers åpen standard. Enda verre er det for åpen kildekode-implementasjoner (Firefox), som ikke kan støtte DRM. Det må isåfall bli via et proprietært tillegg.

Lenke til kommentar

Hvordan saboterer man HTML5 ved å legge inn støtte for DRM?

 

(Ikke at jeg er for DRM i HTML5; jeg synes Netflix fungerer bra som det gjør nå.)

 

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men slik jeg leser det vil man trenge programvare laget spesielt for en gitt nettleser på et gitt operativsystem. Dette virker fullstendig bakvendt i forholdet hva som er poenget med en standard til å begynne med.

 

...så kan man selvsagt følge opp med 'slippery slope'-argumentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...