Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk skriftlig tentamen vg1


Anbefalte innlegg

Hei

Skal ha tentamen til uka, temaet er verdier i engelskspråklige land.

 

Fått disse punktene:

Which values that may be typical of Britain and the USA

 

which values that may be typical of other English-speaking societies

 

which values Norway may have in common with Britain and the USA and which values Norway does not share with these countries

 

 

fikk også vedlagt to tekster: http://simonburton-j...E%20232012.html

den andre var et utdrag fra The Values Americans Live By av L Robert Kohls.

 

Noen som skal ha eller har hatt lignende oppgave? Tar mer enn gjerne imot råd her enten om emne eller generelle tips..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det mye å ta tak i!

Har du vært i Storbritannia, USA eller et annet engelskspråklig land? Dette har kanskje isåfall gitt deg et lite innblikk i kulturen, og du la kanskje merke til forskjeller mot det du er vandt med her i Norge? Hva var viktig der, hva syntes du var rart?

Som i den vedlagte teksten i linken; hva betyr kongehuset i Storbritannia? Er det noen forskjeller mellom Storbritannia og Australia (som tross alt også har Elizabeth II som overhode)? Og USA; hva kan f.eks sies om våpenkulturen? Hvilke verdier speiler den?

 

Lag deg en oversikt over engelskspråklige land. Søk i Google, f.eks med ordene values, Britain og/eller quotes. Skriv ned/kopier og pass på at du får med deg link, i tilfellet dette er noe du kan bruke i tentamenen. God kildebruk er alltid et pluss!

 

Beklager hvis dette svaret kom forsent. Når skal du ha tentamen? Hvis ønskelig kan jeg konferere litt med en veldig samfunnsengasjert, britisk kompis, men det kan jeg dessverre ikke gjøre før i morgen.

Endret av Samara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, har snakket med min britiske kompis, og han kom med flere punkter som han mener speiler britiske verdier :)

 

De første bygger på regler i samfunnet. Ingen er over lovene, selv ikke regjeringen. Bill of Rights (1689) kan være grei å trekke frem her. De britiske institusjonene (organene) burde også nevnes. Dessuten er det viktig å få frem suvereniteten til de kongelige, Lordene og de andre som innehar en form for opphøyelse i samfunnet. Hvorvidt man er enig i dette kan jo diskuteres (Storbritannia er ikke fri for folk som er anti-monarki de heller), men faktum er likevel, som jeg skrev i mitt første innlegg her, at disse har en gitt status og suverenitet i samfunnet som viser seg "innhogd" i en de aller, aller fleste briter. Folkefesten Diamond Jubilee beviser det. Men er denne lille suverenitetsklassen lik vår likevel?

 

Det er heller ikke til å stikke under en stol at Storbritannia er en flerkulturell stat. Jeg vet ikke hva andelen invandrere er i London, men den er vesentlig. Igjen ift lovene; alle er like, og til et visst punkt så skal det være en gjensidig respekt for andres religion, meninger osv.

Jeg tror også det kan være nyttig å peke på klasseskillene og -gruppene vi finner (i mye større grad enn her) i Storbritannia. Hvorfor er det sånn tror du?

 

De skal ha frihet (f.eks ytringsfrihet), så lenge det ikke går utover noen andre. Storbritannia var faktisk en av de første landene til å anerkjenne frihet i kjøp og salg (og håndhevelse av disse), og dette løftet dem til en slags høyde i landsutvikling.

 

Likeså er det viktig at familien er stabile, og at barn lærer å ta med seg det fundamentet av regler, plikter, kultur og historie. Sivilsamfunnet er avhengig av nettopp dette.

 

Han trakk også frem 11/9, og sa at det ikke bare var et angrep på USA, men et angrep på alle som tror på frihet, rettsikkerhet og rettferdighet.

 

Det er ikke vanskelig å se at både Norge og Storbritannia er vestlige land :) Men det er likevel noen vesentlige forskjeller.

Jeg håper dette var til litt hjelp, om ikke annet noe til å få hodet til å spinne litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var til stor hjelp, føler jeg har best kontroll på Storbritannia nå ifht de andre engelskspråklige landene så håper på en oppgave der jeg kan bruke det. Var vanskeligere enn jeg trodde å finne informasjon kjapt på Google..

Tusen takk for hjelpen da :)

Lenke til kommentar

Slet fryktelig med oppgavene i starten og kom vel ikke i gang før etter halvannen time. Ble til at jeg skrev om pakistansk innvandring til England og hvilke verdiutfordringer de ville møte og hva pakistanerne og de innfødte kan gjøre for å forbedre situasjonen. Fikk 5 fordi det var veldig godt skrevet. Minus pga lærer mente det jeg skrev var for lite underbygget av fakta. Synes oppgavene var vanskelige i forhold til researchgrunnlaget vi hadde fått...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...