Gå til innhold

Snart vil bærbare alltid kunne være på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de klarer å nå 100mW i standby (ikke på) og batteriet er på 60 Wh så vil standbytiden bli 25 døgn (ikke for alltid).

 

Har det ikke vært slik lenge? Jeg hadde ihvertfall en thinkpad som kunne stå i standby i 34 dager tidligere (var med en core duo prosessor)

 

Og i dag og med en billig HPbedriftsbærbar så slår jeg den aldri av, men tror den går i hibernate så det tar omtrent 5-10s før den er klar til å bruke.

Lenke til kommentar
Hvis de klarer å nå 100mW i standby (ikke på) og batteriet er på 60 Wh så vil standbytiden bli 25 døgn (ikke for alltid).
Har det ikke vært slik lenge? Jeg hadde ihvertfall en thinkpad som kunne stå i standby i 34 dager tidligere (var med en core duo prosessor)Og i dag og med en billig HPbedriftsbærbar så slår jeg den aldri av, men tror den går i hibernate så det tar omtrent 5-10s før den er klar til å bruke.

 

Mener det fins ulike standby moduser også? dvale modus og .. hvile modus trur forskjellen er mindre strøm forbruk på den eine?

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Dvalemodus skriver all data til harddisken. Bruker ingen strøm, men bruker lengre(lang) tid på gå inn og ut av.

 

I hvilemodus står data fortsatt i minnet og det brukes konstant ca. 1,5V for å holde det der. Tar kortere tid å gå inn/ut av.

Jeg mener å huske at det var en opsjon i centrino systemet til en mer strømvennlig versjon av hvilemodusen. Antar at det kostet noe ekstra å ha med siden man sjelden fant den i billigmaskiner slik at det stort sett bare var de litt dyrere maskinene som hadde lang stanby(hvile)tid på batteri.

 

Jeg sjekket forøvrig min HP bærbare og fant ut at den er satt opp med slik hvilemodus og så slår den over til dvalemodus når det er lite strøm igjen. Noe som høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar

Skjønn ikke hva som er så galt med å slå av maskin. Med et modern OS så er jo PCen oppe nesten instant uansett. Vil heller at PCen bruker ingen strøm når jeg ikke bruke den og kjøre på batterie. Bruke forsåvitt også å slå av strømmen via liste med bryter til en del PCer jeg har om natta.

Endret av norgi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis de klarer å nå 100mW i standby (ikke på) og batteriet er på 60 Wh så vil standbytiden bli 25 døgn (ikke for alltid).
Har det ikke vært slik lenge? Jeg hadde ihvertfall en thinkpad som kunne stå i standby i 34 dager tidligere (var med en core duo prosessor)Og i dag og med en billig HPbedriftsbærbar så slår jeg den aldri av, men tror den går i hibernate så det tar omtrent 5-10s før den er klar til å bruke.

 

Med standby mener de ikke hvilemodus, men at maskinen står på uten å bli brukt.

Lenke til kommentar

Med standby mener de ikke hvilemodus, men at maskinen står på uten å bli brukt.

 

Er sikkert fint det, men spiller det noen rolle?

Bare maskinene er raskt i bruk så kan den slå seg av så mye den vil for min del. Så spørsmålet er vel litt om det spiller noen praktisk rolle

Lenke til kommentar

nesten ikke bruke strøm og ikke bruke strøm er 2 forskellige ting. Så kan ikke alltid være på, med andre ord, vist du har lite strøm så hjelper denne teknologien ikke så veldig mye.

 

Jeg ser på dette som waste of money men et riktig og etterlengtet steg på rett vei.

Veldig greit å slippe å sulle med å slå av PCen hele tiden, min står i standby mesteparten av tiden, så standby er viktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bærbaren min står på i flere døgn på idle og batteri. Hvorfor trenger jeg mer enn det? Og det er en spill bærbar med i7 cpu og gtx670 kort.

 

Nei jeg betaler ikke mer for en bærbar for at den skal kunne stå IDLE i 3 mnd uten strømkontakt. Det er en grunn til at du fikk med deg strømkontakten :)

Lenke til kommentar

Dere glemmer at Windows 8 & bærbar kan være eller ha tablet aktige programmer. Den ska da fungere mere eller mindre som en smartmobil hvor man skrur av skjermen med ett trykk på powerknappen.En ny standby powerstate er da ibruk , denne har navnet "always-on , always-connected". Prosessoren kan ta imot og gi notifiseringer om mail, beskjeder , innkommende skype/lync anrop , vekke systemet osv.

 

Er det bruk for en sånn ny Power/standby mode. Ja - vil jeg si. I ultrabærbare hybrid/convertible og rene win8 tableter med X86 og full versjon win8.

 

 

Edit:

Hele artikkelen er jo feil vinklet.

Det "ER" standby state always-on/always-connected to wifi AP det snakkes om fra Intel her. Står jo pokker meg under bildene også.

 

Kan lese mere om dette ved å følge denne lenken:

http://software.intel.com/en-us/articles/windows-8-store-app-connected-standby-whitepaper

How it works

Connected Standby is primarily designed for very low power consumption and achieving the battery targets. It is part of the Microsoft certification, and devices need to conform to the requirement set by Microsoft for Connected Standby. Devices enter Connected Standby when the “on” button is pushed or after idle timeout. Based on current testing, the power is < 100 mW1 .This is the requirement set by Microsoft. Instant On is about < 300ms1 from button press to display on. Overall, the platform is mostly asleep; only select apps execute occasionally. Figure 1 shown below represents the state representation in form of a flowchart, designed to illustrate the system transitions. Figure 2 shown below shows the more detailed view of the transitions and the events associated with each transition.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...