Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Søppelselskap hyrer inn person til å snoke i søppelboksene til folk - er dette lovlig?


tommyb

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på denne saken:

 

http://www.an.no/nyheter/article6597628.ece

 

Saken er altså at renovasjonsselskapet Iris Salten hyrer inn en person som skal gå og snoke i folks søppelbokser for å se om de kildesorterer riktig. I verste fall skal han vissnok kunne nekte søppeltømming hos deg.

 

Kan dette være lov? Det er to ting jeg tenker på. Det første er å kunne stoppe den kommunale tjenesten søppeltømming, mer eller mindre basert på trynefaktor. Men det mer prinsipielle går på å faktisk snoke i søppelbøtta til folk dersom den står 1) utenfor tomten, 2) inne på tomten, i avstand til søppelbilens gripearm, eller 3) inne på tomten, og ikke klargjort til henting. På tross av hva politikerne "våre" tror, mener, ønsker og jobber for så er det endel ting i lovverket som skal beskytte privatlivet til folk.

 

Hvordan er det med dette? Er det lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Mulig nr. 2 der er et juridisk standpunkt, men forklaringen din skurrer. Det er definitivt kleint i forhold til privatvern, spesielt dersom de er inne på privat område. Husker f.eks. endel saker om journalister/"ukeblader" som snoker i søpla til kjendiser.

 

 

 

Her er et klipp fra en vg-debatt:

 

Jeg husker en sak fra media for noen år siden, der Tromsø kommune innførte kildesortering. De sendte ut "søppel-detektiver" som snoket i folks søppel for å se om de gjorde dette korrekt, og truet syndere med bøter.

Såvidt jeg husker, måtte de slutte med dette, da man anså søppelet som privat eiendom inntil det var helt fremme på fyllingen/resirkuleringsanlegget.

 

http://vgd.no/samfun...-soeppel-lovlig

 

Ikke desto mindre er det godt mulig du har helt rett, juridisk sett.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...