Gå til innhold

Reklamasjon på kabinett?


Anbefalte innlegg

Kjøpte et Silverstone SG08 rett før jul, men den ene pluggen bak i kabinettet funket ikke, så jeg måtte dra strømkabelen rett fra strømforsyninga og ut gjennom siden for å få strøm til PSUen. Dermed kunne jeg ikke ha på sidepanelet. Har bare brukt det sånn siden da, er det for sent å sende kabinettet tilbake for å få pengene igjen? Vurderer å kjøpe et nytt kabinett og strømforsyning separat.

 

https://www.dropbox.com/s/bfvkx7crme48yiu/2013-01-05%2017.25.25.jpg

https://www.dropbox.com/s/4q877qihjpfgvut/2013-01-05%2017.24.30.jpg

 

Et par bilder. Håper dere forstår problemet, er så dårlig å forklare :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hadde nok hatt en mye bedre sak dersom du hadde tatt det med butikk med en gang du fikk det. Nå ser det jo unektelig ut som om den har blitt ødelagt underveis og du vil ha nytt. 4 måneder er ganske lang tid.

Det skjønner jeg jo, latskap fra min side. Bildene kan jeg jo bevise at jeg tok i jula med dato, eller så kan jeg si at jeg ikke fant det ut før nå nettopp når jeg skulle ha igjen panelet :p
Lenke til kommentar

Det skjønner jeg jo, latskap fra min side. Bildene kan jeg jo bevise at jeg tok i jula med dato, eller så kan jeg si at jeg ikke fant det ut før nå nettopp når jeg skulle ha igjen panelet :p

Dette er en reklamasjons sak og det er 2 år reklamasjonsrett iht. Norsk lov så dette skal ikke være noe problem. Det at det blir brudd i en kabel nå og da er helt vanlig så det skal ikke være noe problem å sende kabinettet inn og få nytt.

 

NOTE: Finner du produksjons feil (som du har) på en vare innenfor 2 år fra kjøpsdato skal du få det dekket.

Endret av xoura_himori
Lenke til kommentar

Dette er en reklamasjons sak og det er 2 år reklamasjonsrett iht. Norsk lov så dette skal ikke være noe problem. Det at det blir brudd i en kabel nå og da er helt vanlig så det skal ikke være noe problem å sende kabinettet inn og få nytt.

 

NOTE: Finner du produksjons feil (som du har) på en vare innenfor 2 år fra kjøpsdato skal du få det dekket.

Kan jeg velge å få pengene tilbake eller er det automatisk at jeg får tilsendt et nytt kabinett av samme type?
Lenke til kommentar

Kan jeg velge å få pengene tilbake eller er det automatisk at jeg får tilsendt et nytt kabinett av samme type?

I utgangspunktet reparerer/gir de deg nytt kabinett. Det kan hende du kan få gavekort eller bytte kabinett om du prater litt med dem. Men har ikke hørt om noen som har klart å få hevet kjøpet så lenge etter kjøpsdato.

Lenke til kommentar

Kan jeg velge å få pengene tilbake eller er det automatisk at jeg får tilsendt et nytt kabinett av samme type?

 

Det blir opp til butikken. Du har egentlig ikke krav på nytt en gang så lenge du ikke kan bevise at det var en feil som var der da du fikk kabinettet. Altså en doa (dead on arrival) Da må det meldes inn innen to uker etter motatt vare. Produsent har nå rett til og få reparere feilen, men hvor aktuelt det er spørs jo, da det sikkert koster mer enn ett nytt :)

Lenke til kommentar

Dette er en reklamasjons sak og det er 2 år reklamasjonsrett iht. Norsk lov så dette skal ikke være noe problem. Det at det blir brudd i en kabel nå og da er helt vanlig så det skal ikke være noe problem å sende kabinettet inn og få nytt.

 

NOTE: Finner du produksjons feil (som du har) på en vare innenfor 2 år fra kjøpsdato skal du få det dekket.

 

Du får lære deg forbrukerskjøpsloven. Reklamasjonrett på et kabinett er 5 år, da det er forventet å ha levetid på langt mer enn 2 år. Faktisk er det svært får varer som bare har 2 års reklamasjonsrett, og i PC-verdenene er det vel bare batterier på bærbare PC-er som har to års reklamasjonsrett. Selv om det står i loven at reklamasjonstid er 2 år, så står det i neste setning følgende.

Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Forbrukerkjøpsloven sier heller intet om fabrikasjonsfeil - den snakker om en mangel ved varen. Det kan være fabrikasjonsfeil, men det kan også være at det er brukt deler med for kort levetid (altså som ryker etter kortere tid enn man burde forventet at varen skulle fungere).

 

Har selv fått hevet kjøp 4 år etter varen ble kjøpt fordi butikken ikke kunne reparere eller gi meg erstatningsvare.

 

@paithlezz:

 

Du kan ikke velge om å få pengene tilbake eller automatisk få tilsendt nytt kabinett. Butikken har faktisk rett til først å reparere kabinettet (utbedre mangelen). Noe de faktisk kan gjøre to ganger for samme feil, men kommer den igjen tredje gangen har du rett til å heve kjøpet.

 

Du bør også sjekke om det er garanti på kabinettet som utvider rettighetene som forbrukerkjøpsloven gir.

 

Det er også viktig å være klar over en 6 måneders "regel" i forbrukerkjøpslovens § 18 annet ledd.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

Det betyr at en feil som viser seg innen 6 måneder etter at varen er kjøpt i utgangspuktet regnes å ha vært der ved kjøpet. Du er innenfor 6 måneder, så i realiteten må selger bevise at du har ødelagt kabinettet.

 

Eneste problemet er at du har vist om feilen i fire måneder uten å ha reklamert, men det bør ikke ha så stor betydning.

Lenke til kommentar

Du får lære deg forbrukerskjøpsloven. Reklamasjonrett på et kabinett er 5 år, da det er forventet å ha levetid på langt mer enn 2 år. Faktisk er det svært får varer som bare har 2 års reklamasjonsrett, og i PC-verdenene er det vel bare batterier på bærbare PC-er som har to års reklamasjonsrett. Selv om det står i loven at reklamasjonstid er 2 år, så står det i neste setning følgende.

 

 

Forbrukerkjøpsloven sier heller intet om fabrikasjonsfeil - den snakker om en mangel ved varen. Det kan være fabrikasjonsfeil, men det kan også være at det er brukt deler med for kort levetid (altså som ryker etter kortere tid enn man burde forventet at varen skulle fungere).

 

Har selv fått hevet kjøp 4 år etter varen ble kjøpt fordi butikken ikke kunne reparere eller gi meg erstatningsvare.

 

@paithlezz:

 

Du kan ikke velge om å få pengene tilbake eller automatisk få tilsendt nytt kabinett. Butikken har faktisk rett til først å reparere kabinettet (utbedre mangelen). Noe de faktisk kan gjøre to ganger for samme feil, men kommer den igjen tredje gangen har du rett til å heve kjøpet.

 

Du bør også sjekke om det er garanti på kabinettet som utvider rettighetene som forbrukerkjøpsloven gir.

 

Det er også viktig å være klar over en 6 måneders "regel" i forbrukerkjøpslovens § 18 annet ledd.

 

 

Det betyr at en feil som viser seg innen 6 måneder etter at varen er kjøpt i utgangspuktet regnes å ha vært der ved kjøpet. Du er innenfor 6 måneder, så i realiteten må selger bevise at du har ødelagt kabinettet.

 

Eneste problemet er at du har vist om feilen i fire måneder uten å ha reklamert, men det bør ikke ha så stor betydning.

Okei, takker for svar. Skal kontakte dustinhome i løpet av helgen og høre. Må bare se om jeg har noen venner som har et kabinett som tar mini-itx i mellomtiden :D
Lenke til kommentar

Du får lære deg forbrukerskjøpsloven. Reklamasjonrett på et kabinett er 5 år, da det er forventet å ha levetid på langt mer enn 2 år. Faktisk er det svært får varer som bare har 2 års reklamasjonsrett, og i PC-verdenene er det vel bare batterier på bærbare PC-er som har to års reklamasjonsrett. Selv om det står i loven at reklamasjonstid er 2 år, så står det i neste setning følgende.

 

PC-batterier har faktisk kun 1.5 år reklamasjonstid. I følge forbrukerkjøpsloven er det kun 2 eller 5 års reklamasjonstid som gjelder, men loven er tolket av forbrukertvisteutvalget, som har avgjort at batterier har forventet levetid på 1.5 år. Garanti direkte fra produsent er som oftest 6mnd eller ett år. Kilde: Jobber i serviceyrket

 

[...]Altså en doa (dead on arrival) Da må det meldes inn innen to uker etter motatt vare. Produsent har nå rett til og få reparere feilen, men hvor aktuelt det er spørs jo, da det sikkert koster mer enn ett nytt :)

DOA er en avtale mellom forhandler og produsent, og hvorvidt fristen er en uke, to uker, fire uker, eller om det ikke er noen DOA-avtale i det hele tatt varierer på forskjellige produkter, forskjellig produsenter og forskjellige forhandlere. Har f.eks komplett.no en DOA-avtale på 14 dager med Silverstone, så er det ikke sikkert at DustinHome har en DOA-avtale med dem i det hele tatt. At butikken har en DOA-avtale er på ingen måte synonymt med at du umiddelbart får et nytt produkt.

 

Folk flest tror de har krav på ditt og krav på datt, men i alle tilfeller har man krav på én ting; Hvis produktet har en produksjonsfeil/mangel som skyldes produsenten har forbrukeren krav på å få rettet dette innen rimelig tid. Tar det over en uke og det er et produkt forbrukeren er avhengig av som privatperson, har man rett på låneprodukt(er) som dekker bruksområdene. I alle tilfeller kan selger velge å reparere produktene, såfremt det ikke tar urimelig lang tid. I noen tilfeller velger selger/produsent å kreditere(ombytte/heve kjøp), når det ikke lønner seg å reparere produktet. Da kan fremdeles selger velge å sende produktet til verksted for å verifisere feil før kunde får nytt produkt.

Lenke til kommentar

PC-batterier har faktisk kun 1.5 år reklamasjonstid. I følge forbrukerkjøpsloven er det kun 2 eller 5 års reklamasjonstid som gjelder, men loven er tolket av forbrukertvisteutvalget, som har avgjort at batterier har forventet levetid på 1.5 år. Garanti direkte fra produsent er som oftest 6mnd eller ett år. Kilde: Jobber i serviceyrket

 

Da får du og oppdatere deg. Den saken man juridisk mener har mest betydning er en sak fra 2008 om batteri i en Dell-maskin. I denne saken kom Forbrukertvistutvalget fram til at et batteri burde leve i 2,5 år, dvs gjelder 2 år, kilder:

http://www.idg.no/pcworld/article108511.ece

http://www.hardware.no/artikler/to_aars_reklamasjonsrett_paa_batterier/49682

 

Det finnes dog noen vedtak i forbrukertvistutvalget som er i motstrid med dette og angir kortere tid. Det er også viktig å være klar over at i den refererte saken var batteriet dødt (ødelagt). I de andre sakene er det snakk om redusert kapasitet.

 

Loven gir heller ingen hjemmel for å si at ting har 1,5 års reklamasjonstid eller 3 år for den del. Det er 2 eller 5 år, ingen unntak. Men forbruksvarer (slitedeler) er ikke nødvendigvis omfattet av loven i det hele tatt (eller bare delvis). Derfor kan man godt si at et batteri som har 50 % kapasitet etter f.eks 18 mnd ikke omfattes, men et batteri som ikke tar lading i det hele etter 21 mnd er omfattet av reklamasjonsrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...