Gå til innhold

Oppkjørings ruter.


MrHumbugh

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde oppkjøring for ikke så alt for lenge siden, å det gikk ikke helt som forventet. Men etter en del gnaging på hva som gikk galt etc, har jeg også lurt på visse ting i etter kant.

 

1: Er det sensor som velger hvilken rute jeg skal kjøre, eller er det tilfeldig valgt av en pc/etc?

 

2: Hvilke ting har jeg egentlig KRAV på å vite før jeg setter meg inn i bilen/ før jeg begyner å kjøre?

 

3: Burde jeg ha med kjørelærer i bilen eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Sensor velger ikke hvilken rute du skal kjøre, det blir trukket helt tilfeldig rett før du skal kjøre opp.

 

2. Du har vel ikke krav på å vite så mye, bortsett fra hvor du skal kjøre under oppkjøringen.

 

3. Noen sensor kan ta seg nær av at du har med kjørelæreren din i baksetet. Det er individuelt.

Lenke til kommentar

Okei, tusen takk for svar :) Sensor fortalte meg nemlig ingen ting om hvor vi skulle før vi satte oss inn. han fortalte det så hvidt etter vi hadde kjørt en stund.

Sensor vil ikke fortelle deg hvor du skal kjøre før dere har startet med oppkjøringen. Så vil han lede deg gjennom ruten som har blitt trukket.
Lenke til kommentar

Husk også at sensoren kan finne på å "lure" deg, f.eks om sensor sier "kjør inn der" og peker på en vei der det står et innkjøring forbudt skilt så kjører du selvsagt ikke der. Sensoren jeg hadde prøvde på det, og da vart det bare å svare høflig "Ok, men der er det ikke lov å kjøre inn, så vi finner en annen vei inn :) " Fikk da svaret: "Kjempebra, nei vi trenger ikke dra inn dit, bare kjør videre".

 

Dette var et av mange eksempel, men det viktigeste er å kjøre sikkert og trygt slik at du ikke er til fare for deg selv og andre. All vikeplikt for både biler og fotgjengere er viktig å holde! Og når du kjører må du også tenke på at du ikke skal være en propp i trafikken, du må passe på å holde fartsgrensene og ikke kjøre for slapt.

Lenke til kommentar

Vært borti nesten akkurat det samme som deg SuperBlackBird. "Ta første til høyre, inn på parkeringsplassen" Mens han pekte på en innkjørsel med innkjøring forbudt, og en parkeringsplass som hadde en innkjøring som var gjemt bort i en krok.

Husker jeg følte meg veldig usikker på hva jeg skulle gjøre når det var slike motstridende påstander (i det sekundet som føltes som en time i hode mitt). :p Gikk heldigvis bra for min del.

 

2: Hvilke ting har jeg egentlig KRAV på å vite før jeg setter meg inn i bilen/ før jeg begyner å kjøre?

Du har ikke krav på noe som helst. DU skal bevise en sensor om at du kan finne frem i trafikken, samt manøvrere et tungt kjøretøy.

Lenke til kommentar

Kan forøvrig også være greit å nevne at du ikkje får feil for å kjøre imot sensors veiledning.

Så dersom sensor seier at du skal ta andre avkjørsel til høgre og du tar andre avkjørsel til venstre så betyr det berre at sensor må veilede deg tilbake på den rette ruta igjen.

 

Du vil sjølvsagt stryke dersom du utnytter dette til å kjøyre samme kvartalet rundt heile tida (sensor må tross alt ha eit grunnlag til å bedømme din kjøyring).

 

Så det er viktig å ikkje henge seg for mykje opp i kva sensor seier, bruk heller tida på å passe på at det er lov å kjøyre der du kjøyrer.

 

Og for all del, ikkje vreng bilen rundt i høg hastigheit for å redde deg inn dersom du oppdager at du kjøyrer feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...