Gå til innhold

MacBook Pro Retina eller MacBook Pro ?


Anbefalte innlegg

Elkjøp selger oppgradert MacBook Pro med trygghetsgaranti og forsikring til noe over 14.000,.- (om jeg ikke husker helt feil)

 

Selgeren anbefalte MacBook Pro Retina, da den hadde en harddisk som ikke roterte, samt bedre skjerm.

For denne, med samme trygghetsavtale og forsikring ble det 4500 kr mer å betale.

 

Har en ungdom som skal få seg mac i konfirmasjonsgave, og håper den skal vare lenge. Så hvilken bør vi gå for?

Stemmer det at harddisken som er "fast" (ikke roterende) er bedre og lever lenger? Er det verdt 4500 kr?

 

I tillegg må jeg kjøpe en cd-leser til MacBook Pro Retina fordi ungdommen trenger skolebøker som lydbøker og de legges inn vis cd.

Det er i tillegg 700 kr.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med hvilken pc som er best og som lønner seg å kjøpe. Selgeren anbefalte MacBook Pro Retina. Men så skal han selge også så...

 

Den vil bli brukt til skolearbeid, surfing på nett, musikk, bilderedigering, se på film, en sjelden gang lage videoer ..lite med pc-spilling her, kanskje noen enkle spill innimellom har jeg sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Macbook Pro Retina har følgende fordeler over Macbook Pro:

Lavere vekt

Mindre størrelse

Langt skarpere skjerm (det er fire ganger så mange piksler på skjermen som på en vanlig Pro)

SSD, men dette kan du også få på en vanlig MBP.

Til gjengjeld er den et mareritt å utføre service på ettersom den er bokstavelig talt satt sammen med lim, og veldig mye av maskinvaren kan rett og slett ikke byttes ut.

 

Trygghetsavtale og forsikring er generelt irrellevant, men mulig greit å ha avhengig av hvor uforsiktig konfirmanten er med sine eiendeler. Husk at vi har 5 års reklamasjonstid på alt av datamaskiner i Norge i tillegg til Apples egen garanti.

 

En SSD vil gjøre maskinen betydelig raskere, men det vil ikke øke levetiden noe særlig. En Macbook Pro kan bytte ut harddisken om den blir defekt, Retina-utgaven kan ikke dette.

Lenke til kommentar

Oppgradert Macbook Pro? Hva menes med oppgradert? En gammel en som de har satt nye deler i? Svadasalgsprat høres det ut som.

Sjekk prisene direkte fra Apple her: http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

MBPro Retina er et luksusprodukt, så om du har masse penger du vil skjemme bort konfirmanten med blir han/hun sikkert glad.

SSD er klart raskere en vanlig mekanisk harddisk, men det finnes MBpro med det også, eller du kan kjøpe en selv og bytte ut til halve prisen.

Disse ekstragarantiene er stort sett svindel og bedrag, men som det sies, er eieren veldig uforsiktig med eiendelene sine så ...bør du kanskje kjøpe en billigere maskin ;)

Lenke til kommentar

Trygghetsavtale og forsikring er generelt irrellevant, men mulig greit å ha avhengig av hvor uforsiktig konfirmanten er med sine eiendeler. Husk at vi har 5 års reklamasjonstid på alt av datamaskiner i Norge i tillegg til Apples egen garanti.

 

Selvsagt er forsikring og garanti 2 forskjellige ting så de bør egentlig ikke sammenlignes. Jeg vet om en som hadde en 15" retina, ble lagt en bok oppå og skapte bittelitt trykk på skjermen som førte til en feil i skjermbildet, ikke av store typen. Reperasjonen på å fikse skjermen kom på nesten 8000kr(!). Forsikring hadde dekket dette kostnadfritt.

 

Jeg sier ikke at man må ha forsikring, men Apple sine deler/reprasjon er shitdyrt hvis noe skjer som ikke er dekket av garantien, just sayin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Apple oppdaterer maskinvaren i starten av juni; siden det er snakk om en konfirmant så klarer h*n sikker å vente til da. Du får da antakeligvis også med et gavekort på omlag 600kr til bruk i itunes, backtoschool-promotion.

2: Bruk studentrabatten gjennom studenttorget.no (10%) og kjøp på apple.no

3: Kjøp standardutgaven uten oppgraderinger; det holder i lange baner for den bruken og du slipper ekstern dvd-stasjon.

4: Når du føler at maskinen (om to år kanskje) begynner å bli småtreg, så bestiller du heller en ssd og smekker inn mer ram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp privat, få fem års reklamasjon på fabrikasjonsfeil.

 

Skaff egen verdiforsikring på maskina, drit i avtalene fra Elkjøp. Du vil ikke ha noe med dem å gjøre etter salget uansett, reparasjon er best gjort hos sertifiserte verksteder som Humac og Eplehuset.

 

Og du tror Elkjøp reparerer varene sine selv? Og hva i all verden for deg til å tro at det er bedre gjort hos Humac eller Eplehuset? De er ikke noen mindre kranglefanter de for å si det mildt, lest mye dårlig om de opp igjennom årene. For det andre kan ikke Eplehuset eller Humac ta seg av reklamasjonsdelen, ikke det at jeg ville latt dem gjort det heller.

 

Sist men ikke minst, skal du først ha forsikring er den Elkjøp/Lefdal har veldig god, det er svært få forsikringer som kan måle seg med de på markedet.

Lenke til kommentar

1: Apple oppdaterer maskinvaren i starten av juni; siden det er snakk om en konfirmant så klarer h*n sikker å vente til da. Du får da antakeligvis også med et gavekort på omlag 600kr til bruk i itunes, backtoschool-promotion.

2: Bruk studentrabatten gjennom studenttorget.no (10%) og kjøp på apple.no

3: Kjøp standardutgaven uten oppgraderinger; det holder i lange baner for den bruken og du slipper ekstern dvd-stasjon.

4: Når du føler at maskinen (om to år kanskje) begynner å bli småtreg, så bestiller du heller en ssd og smekker inn mer ram.

Hvis han er konfirmant er han vell ikke ennå en student?
Lenke til kommentar

Selgeren anbefalte MacBook Pro Retina, da den hadde en harddisk som ikke roterte

Sytes det er litt gøy å se/høre når sånne butikk-folk dummer ting ned, men til saken:

 

En ssd (ikke-roterende harddisk :p) lever ikke nødvendigvis lenger, men i en bærbar pc så kan det hende ettersom at den tåler mer, miste i bakken, løfte fort osv. den er også mange ganger raskere.

 

Jeg ville hatt retinaen, siden skjermen er så heftig mye bedre og den er tynnere.

 

Å kjøpe med trygghetsavtale ifra elkjøp er noe an det lureste du kan gjøre hvis det fungerer på samme måte som med telefoner(en kompis jobber i tele-avdelingen), at uansett hva du gjør med den så kan de fikse det gratis.

Lenke til kommentar

Konfirmanten går i 9 trinn på ungdoms-skolen så får nok ikke noe studentrabatt.

 

Skjønner nå at jeg skal gå for MacBook Pro, Skjermen er noe dårligere og den er noen mm tykkere ..men her er det nå snakk om en 15 -åring..

 

Desverre aner jeg ikke hvordan man smekker inn mere ram , men skjønte hva ssd var etter siste innlegget ..

 

Trygghetsavtalen er at jeg kan levere inn maskinen hvis den er treg, virus ol og de ordner dette, samt at antivirus er med. (og jeg som hadde hørt at mac ikke trengte det ...)

 

Forsikringen er at hvis den blir ødelagt så får vi en ny mac, eller den blir reparert.

 

Om man kjøper den på elkjøp eller appel er vel hipp som happ eller?

 

 

Og såer jeg nå blitt i tvil om vi trenger trygghetsavtalen og forsikringen :/

Lenke til kommentar

Vel; de sjekker ikke etter studentbevis for å si det sånn. Med mindre du kommer over et knalltilbud (expert kjørte feks pro til 7700 for et par uker tilbake om jeg ikke husker feil), så vil det da bli billigere å kjøpe med studentrabatt + at du da antakeligvis får det gavekortet når de starter med den kampanjen igjen. De fleste har en eller annen kjenning som kan gjøre dette for seg, evt så tror jeg man også kan betale for å få det gjort på elkjøp.

Lenke til kommentar

Konfirmanten går i 9 trinn på ungdoms-skolen så får nok ikke noe studentrabatt.

 

Skjønner nå at jeg skal gå for MacBook Pro, Skjermen er noe dårligere og den er noen mm tykkere ..men her er det nå snakk om en 15 -åring..

 

Desverre aner jeg ikke hvordan man smekker inn mere ram , men skjønte hva ssd var etter siste innlegget ..

 

Trygghetsavtalen er at jeg kan levere inn maskinen hvis den er treg, virus ol og de ordner dette, samt at antivirus er med. (og jeg som hadde hørt at mac ikke trengte det ...)

 

Forsikringen er at hvis den blir ødelagt så får vi en ny mac, eller den blir reparert.

 

Om man kjøper den på elkjøp eller appel er vel hipp som happ eller?

 

 

Og såer jeg nå blitt i tvil om vi trenger trygghetsavtalen og forsikringen :/

trygghetsavtale får du bare på elkjøp og lefdal, og dette er en veldig bra forsikring som gjelder om du har mistet den i bakken, eller i vann eller sølt brus eller alt mulig. Så lenge du møter opp med den så kan skal de fikse den. Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Når du skriver at appel oppdaterer maskinvaren sin i begynnelsen av juni.

Er det i alle maskinene, og prisen forblir lik som den er nå?

Er det mye forskjell så det er verdt å vente?

 

Må du ikke skrive inn en studentkode`?

og hvordan er det å handle på en nettbutikk, appel.no

 

Når man har null peiling på data så er de greit egentlig å "levere pc" og få det ordnet ;)

Lenke til kommentar

Man konfirmerer seg vel fremdeles i mai, så en liten måned vil jeg nå tro at h*n klarer å vente. De pleier stortsett å koste det samme. Bittelitt raskere (10%) og litt bedre batteritid er vel det du kan forvente i tillegg til at du antakeligvis får en gratis oppgradering til OS X 10.9 (operativsystemet), om de følger samme sti som tidligere.

 

Du gjør selvfølgelig akkurat som du vil; jeg bare ytrer hva jeg ville gjort. Jeg synes slike forsikringer er tull, men jeg er også over gjennomsnittlig flink til å ta vare på tingene mine også.

 

Hva sier konfirmanten da? Gutt eller jente? Ytret et spesifikt ønske om mac? Hvilke spill tenker h*n evt å kjøre?

Lenke til kommentar

Konfirmanten, gutt, ønsker seg mac, derfor har jeg bestemt meg for å gi etter. Ellers synes jeg det er mye penger for en pc. Jeg håper virkelig den kan være like god gjennom hele videregående :)

 

Spill sier han at ikke vil bli brukt, for det går i playstation. Men jeg vet at han innimellom spiller noe fotballspill etc. som er på nett. Men det spilles mye på telefonen og ipad.

 

Konfirmantens pc er egentlig dårlig og synger på siste verset. Han trenger å få lagt inn skolebøkene som lydbok, og da hadde jeg tenkt å gi han ny pc på forskudd, (nå) slik at han fikk de på den, og ikke den gamle pc.

Pc bruker de også på skolen, så hadde vært greit å ha til tentamener ol. (men de er vel i slutten av mai/begynnelsen av juni) Den pc han har nå er virkelig ikke god, men han kan selvfølgelig låne min enn så lenge , hvis det er verdt å vente på :)

Lenke til kommentar

Og du tror Elkjøp reparerer varene sine selv? Og hva i all verden for deg til å tro at det er bedre gjort hos Humac eller Eplehuset? De er ikke noen mindre kranglefanter de for å si det mildt, lest mye dårlig om de opp igjennom årene. For det andre kan ikke Eplehuset eller Humac ta seg av reklamasjonsdelen, ikke det at jeg ville latt dem gjort det heller.

 

Både Humac og Eplehuset kan reklamere på vegne av kunde på alle Apple-maskiner, og kan utføre reparasjon på dem. :)

 

Elkjøp sender til InfoCare. Så... ja. For den som synes det er greit.

Lenke til kommentar

Hvem av disse velger man da ? hentet fra appel.no

 

 

13-tommer: 2,5 GHz

2,5 GHz tokjerners Intel Core i5

Turbo Boost opptil 3,1 GHz

4 GB 1600 MHz-hukommelse

500 GB harddisk (5400 o/min)1

Intel HD Graphics 4000

Innebygd batteri (7 timer)2

 

13-tommer: 2,9 GHz

2,9 GHz tokjerners Intel Core i7

Turbo Boost opptil 3,6 GHz

8 GB 1600 MHz-hukommelse

750 GB harddisk (5400 o/min)1

Intel HD Graphics 4000

Innebygd batteri (7 timer)2

 

Hva hvis det skjer noe med pc..må den sendes inn til appel.no eller kan den leveres i en appelbutikk?

Og som en skrev - koster det "skjorta"?

 

Prisene er noe lavere på "mac til utdanning" her enn ellers..

Lenke til kommentar

Ja, harddisken er "fast", eller, det er ikke en harddisk for det er de som snurrer. Det kalles SSD som er i retina macbook. Altså, til det den skal brukes til tror jeg ikke de 4500,- er verdt det. Hvis du kjøper den du først fikk tilbud på kan han selv bytte til mer RAM og/eller SSD når det blir bødvendig. Jeg vet med meg selv som skal konfirmeres snart, jeg hadde blidt like glad for den billigste macbook pro-en som den aller dyreste med retina. Det du i hovedsak betaler de 4500 kr for er skjermen, og det er bare ikke vedt det. Det han butikkmannen sikkert ikke sa til deg var at du får kjøpt macbook air til samme pris som macbook pro non retina, men, med stort sett samme hardware. Det eneste unntaker er en litt svakere prossor og litt færre porter.

 

Se det slik, både retina macbook pro og macbook air har: SSD, i5 prosessor, retina har 8 gb ram standard, og air kan ha det. Den eneste forskjelden er skjermen.

Lenke til kommentar

Hvem av disse velger man da ? hentet fra appel.no

 

 

13-tommer: 2,5 GHz

2,5 GHz tokjerners Intel Core i5

Turbo Boost opptil 3,1 GHz

4 GB 1600 MHz-hukommelse

500 GB harddisk (5400 o/min)1

Intel HD Graphics 4000

Innebygd batteri (7 timer)2

 

13-tommer: 2,9 GHz

2,9 GHz tokjerners Intel Core i7

Turbo Boost opptil 3,6 GHz

8 GB 1600 MHz-hukommelse

750 GB harddisk (5400 o/min)1

Intel HD Graphics 4000

Innebygd batteri (7 timer)2

 

Hva hvis det skjer noe med pc..må den sendes inn til appel.no eller kan den leveres i en appelbutikk?

Og som en skrev - koster det "skjorta"?

 

Prisene er noe lavere på "mac til utdanning" her enn ellers..

 

Velg den siste, den har best specst. Det sendes inn til appel.no, men priser vet jeg ikke.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...