Gå til innhold

Er demokrati bare et politisk skall?


Anbefalte innlegg

Er Norge virkelig et demokratisk land eller er det bare et skall for norsk politikk?

Jeg betaler gledelig 36% av lønna mi i skatt, men problemet er det øyeblikket staten snapper de pengene, så har jeg overhodet ingen kontroll på de brukes til. Om pengene går til konsulenter i alle statens etater, til handlegater i London eller til feilslåtte prosjekter, det vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at jeg overhodet ikke har kontroll på skatte pengene mine.

Og da tenker jo folk at man stemmer jo på det partiet man mener bruker penger fornuftig, men når et så lite parti som Senterpartiet med 4% av stemmene ender opp med å ha så mye makt. Så undergraver det jo litt av demokratiet.

Og skal ikke et demokratisk land få velge ut sine egne "ledere"? med all respekt for Jonas G. Støre, han er en flink mann. Men han har ikke noe som helst peiling på helse sektoren. Og det er bare en av mange ministre som ikke kan sitt fagfelt. En som er utdannet elektriker ville aldri fått jobb som kokk, men den reglen gjelder visstnok ikke regjeringen.

Kanskje det jeg som har misforstått demokrati, men er Norge et ekte demokratisk land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge er overhodet ikke et demokratisk land i ordets rette betydning, og den som mener noe annet er etter min mening et stort, naivt fjols.

Kan komme med et titalls argumenter på hvorfor, men jeg vet ikke om jeg orker å dra dem frem, da såpass mange brukere her skal være så fordømt politisk korrekte. De er slitsomme og tåpelige å diskutere med.

Lenke til kommentar

Norge er overhodet ikke et demokratisk land i ordets rette betydning, og den som mener noe annet er etter min mening et stort, naivt fjols.

Kan komme med et titalls argumenter på hvorfor, men jeg vet ikke om jeg orker å dra dem frem, da såpass mange brukere her skal være så fordømt politisk korrekte. De er slitsomme og tåpelige å diskutere med.

 

Har dem sluttet å slå deres kone?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var sikkert morsomt, men jeg skjønte egentlig ikke hva poenget ditt var?

 

Dersom du går inn i en diskusjon for å lede den mot at motdebattantene dine er idioter, tåpelige og slitsomme på en så åpen diskusjon som om Norge har et demokrati eller ikke, så tilføyer det litt mer kjennskap til din kunnskap om demokratiet en det faktisk gjør til debatten.

Lenke til kommentar

Dersom du går inn i en diskusjon for å lede den mot at motdebattantene dine er idioter, tåpelige og slitsomme på en så åpen diskusjon som om Norge har et demokrati eller ikke, så tilføyer det litt mer kjennskap til din kunnskap om demokratiet en det faktisk gjør til debatten.

 

"så tilføyer det litt mer kjennskap til din kunnskap om demokratiet en det faktisk gjør til debatten." Som om det overhodet har noenting med mine kunnskaper å gjøre.

Jeg har heller aldri sagt at noen er idioter.

Bare det faktum at sinnsykt mange lover og direktiver vedtas gjennom EU som vi stemte nei til to ganger, er mer enn nok bevis for meg. Si meg, er du blind?

 

For å si det rett ut: Bare fordi vi har det veldig fint for øyeblikket, og penger til alt vi måtte trenge, er det ikke gitt at vi har et ordentlig demokrati. Demokrati: Demos = folk, krati = makt. Slik jeg ser det ligger ikke makten hos folket når lover vedtas gjennom EU. Da Gro Harlem Brundtland sto i bresjen for å få oss inn i dette EØS makkverket, ble det lovet at denne reservasjonsretten var veldig reell og at denne kom til å bli tatt i bruk ofte.

Siden 1994, og inntil det ble stemt veto imot Postdirektivet kunne jeg gledelig og med fakta i min hånd si det at denne reservasjonsretten ALDRI hadde blitt tatt i bruk mot mange av de hodeløse direktivene som har blitt implementert her i landet.

Pr februar 2011 hadde det blitt vedtatt 1734 EU-direktiver her i landet, og folk snakker om demokrati?

 

Datalagringsdirektivet, (som av enkelte land har blitt avslått som grunnlovsstridige, blant annet fordi mange mer det bryter med enkelte menneskrettigheter) Matsminkedirektivet, (som tillot høyere verdier av giftstoffer det enda ikke finnes nok kunnskap om de helsemessige bivirkningene av) er bare NOEN av de skandaløse direktivene som har blitt vedtatt i landet her.

 

 

Og her er vel et par eksempler på skremselspropagandaen som har gjort at dette har kunnet fortsette:

http://www.nrk.no/ny...norge/1.7589717

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7644071

 

Reell reservasjonsrett? Gro Harlem Brundtland kom - for å si det rett ut - med en reell LØGN da hun kom med denne påstanden i 94.

Demokrati? Hvor vanskelig er det egentlig for folk å legge sammen 2 og 2 her?

Endret av FredrikUG92
  • Liker 4
Lenke til kommentar

EU vedtar ikke lover for oss. Vi vedtar dem selv. Reservasjonsretten er høyst reell, men medfører fort at vi må melde oss ut av EØS om vi ikke ønsker å innkorporere. Det er bare å stemme inn noen andre på Stortinget som ikke ønsker å være med i EØS, så får du det som du vil. Men siden de aller fleste innser at vi får betydelig mer igjen for EØS-samarbeidet enn vi taper, så er ikke det aktuelt.

 

Folket har mulighet til å velge dem de måtte ønsker, og velger kan velge å ikke gjenvelge dem dersom de er misfornøyde. Det er slik demokratiet fungerer i de aller fleste land. At folk er for dumme eller tafatte til å benytte seg av muligheten, men heller foretrekker å klage, er en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Folket har mulighet til å velge dem de måtte ønsker, og velger kan velge å ikke gjenvelge dem dersom de er misfornøyde.
Uttrykket "folket" er sterkt misvisende, "Folket" eksisterer ikke som en enhet, folket er KUN en abstrakt referanse til en samling individer som har ett eller annet til felles, i dette tilfellet de samme herskerne.Dette er en type "ønsketenkning" kjent som Anthropomorphism
Anthropomorphism, or personification, is attribution of human form or other characteristics to anything other than a human being.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anthropomorphism
Det er slik demokratiet fungerer i de aller fleste land. At folk er for dumme eller tafatte til å benytte seg av muligheten, men heller foretrekker å klage, er en annen sak.

"Folk", som individer, er i mindretall og har selvfølgelig tilnærmet INGEN "mulighet til å velge dem de måtte ønske".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...