Gå til innhold

- Samsung Galaxy er enklere enn Apple iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det man må huske her er at den jevne forbruker sjeldent orker å lære seg, eller sette seg inn i nye ting hele tiden. Oddsen for at en person har vært borti en iPhone eller iPad og dermed kjenner hovedreglene i brukergrensesnittet er temmelig stor, oddsen for at en person kanskje til og med har eid / eier en iPhone eller iPad er også temmelig stor med tanke på at iPhone er den mest selgende mobiltelefonen, og iPad er det mest selgende nettbrettet på markedet.

 

Da vil det naturligvis være "enklere" å fortsettere videre med noe man skjenner til fra før av, kontra å hoppe over på noe nytt som man ikke har kjennskap til. Dette er vel en av hovedgrunnene til at folk generelt er såpass lunkne til Windows 8, og helst aldri ønsker å måtte forholde seg til noe annet enn Windows på bærbare maskiner.

 

 

Med Android så har du jo forskjellige launchere, og forskjellige gresesnitt å forholde deg til avhengig av hvilken produsent du går for også. Og selv om jeg kan tildels si meg enig at Android har blitt langt mer brukervennlig og selve designet på grensesnittet ikke nødvendigvis står noe særlig tilbake for det du finner i iOS så har iOS fremdeles en stor fordel av jernhånden til Apple som på mange måter tvinge utviklere til å holde det samme strømlinjeformede systemet igjennom hele, det er ikke som med Android hvor en applikasjon kan være helt fundamentalt annerledes satt opp med tanke på navigering kontra en annen.

 

Mange beskriver dette som kjedelig, men for mange forbrukere så blir dette lett gjenkjennelig og mer oversiktlig i bruk. En bruker kan jo også generelt føle seg tryggere på at iOS plutselig ikke skulle forandre så voldsomt på grensesnittet fra versjon til versjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At Siegel+Gale har kunder som Samsung, når de utførere en slik udnersøkelse og kaller det for god fisk, er jo latterlig. Brukerintervjuer er neste ubrukelig for å avdekke den faktiske brukbarheten til et produkt.

 

Folk er ikke selv klar over hvordan de bruker produktet sitt, og den eneste måten å analysere dette på er å faktisk sette seg ned å analysere en oppgave som gjøres direkte på telefonen.

Lenke til kommentar
De tusen, ofte overflødige, valgmulighetene konkurrentene gir er også muligheter til å gjøre feil.

 

Fint det.

 

Er så dritt lei av at alle fra Djuice til Rema og nå Amobil skal fortelle meg at valgmuligheter og mangfold er en negativ greie.

 

Og feil? Javel. Hvilke feil kan man gjøre som er direkte relatert til at Android tilbyr muligheter iOS ikke er i nærheten av?

Lenke til kommentar

At iOS er enklare i den forstand at det er simplare er greit nok, men at nokon i dag kan argumentere for iOS ved å seie at det er meir brukarvenleg forstår eg berre ikkje. Er det ikkje brukarvenleg å kunne tilpasse telefonen sin til eigne behov?

 

I mine auge er denne "sannheten" om at iOS er så brukarvenleg i forhold til Android berre ein artefakt frå fortida. Kan eg seie artefakt? Eg seier artefakt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At iOS er enklare i den forstand at det er simplare er greit nok, men at nokon i dag kan argumentere for iOS ved å seie at det er meir brukarvenleg forstår eg berre ikkje. Er det ikkje brukarvenleg å kunne tilpasse telefonen sin til eigne behov?

Nei det er ikke det nødvendigvis. Det kommer ann på telefonen din. De aller aller fleste Androidtelefoner brukes til daglig akkurat slik de så ut når de kom ut av esken. Da med stnadard klokkewidget og søk midt på skrivebordet. Folk flest har ikke bruk for, eller bruker, denne muligheten til å tilpasse.

 

Det mest brukervennlige, er å lage noe som funger 100% uten at du må endre på noe.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke det nødvendigvis. Det kommer ann på telefonen din. De aller aller fleste Androidtelefoner brukes til daglig akkurat slik de så ut når de kom ut av esken. Da med stnadard klokkewidget og søk midt på skrivebordet. Folk flest har ikke bruk for, eller bruker, denne muligheten til å tilpasse.

 

Det mest brukervennlige, er å lage noe som funger 100% uten at du må endre på noe.

Husk at tilpassing av telefonen går litt lengre utover det enn bare klokkewidgeter og kosmetisk utseende. Hver gang du laster ned en app tilpasser du telefonen din til å passe dine ønsker og behov.

Har ikke noen statistikk, men tviler på at flertallet av smartphonebrukere aldri har lastet ned en app, eller sett behovet. Da er det jo litt meningsløst å skaffe seg en smartphone i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg og mange med meg har hverken store lommer eller store svære hender. Og vi tar den med på skitur eller stranda uten stor sekk. Når vi jobber så må det større redskap til, likevel.

I iPhone så savner jeg mulighet for fast signatur i SMS. Og nå, når jeg har fått en attraktiv telefon for andre, så hadde det vært kjekt med annen låsing enn PIN.

Lenke til kommentar

Det mest brukervennlige, er å lage noe som funger 100% uten at du må endre på noe.

 

Det kan eg forsåvidt vere einig i, men det treng ikkje å bli mindre brukarvanleg av å kunne endre på ting om ein faktisk ynskjer det. At mange ikkje endrer på oppsettet på androidtelefonen sin tyder vel på at det nettopp fungerer godt ut av boksen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan eg forsåvidt vere einig i, men det treng ikkje å bli mindre brukarvanleg av å kunne endre på ting om ein faktisk ynskjer det. At mange ikkje endrer på oppsettet på androidtelefonen sin tyder vel på at det nettopp fungerer godt ut av boksen?

Enten fungerer det godt nok, eller så tilpasser brukeren seg. Og brukere er utrolig tilpassningsdyktige. Men det gir jo på ingen måte en optimal opplevelse. Default homescreen er på ingen måte et bra utgangspunkt, da det er ment som reklame og demonstrasjon av widgets i stor grad.

 

Poenget er at "tilpassning" ikke er en unskyldning for god design. Mange apper gjør dette. I steden for å ta ett valg, A eller B, så legger de valget til som setting. Dette er dårlig desgin, og dårlig brukervennlighet. En designer har mye mer kompetanse for å avgjøre hvliken bruk som er bedre for deg, enn det du selv har. Resultatet er da at brukeren velger A av gammel vane, fordi det er slik han er vant med, eller fordi han ikke vil/kan tilpasse den, men at B i realiteten er bedre.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Hvem er mest hendig å bære med seg uten stor veske eller sekk?
Er du en hobbit? Neida, men regner med at du tenker på phablets nå og ikke vanlige størrelser. Velg størrelse selv = brukervennlig ;) Vekten er den samme på f.eks iP5 og vanlige flaggskip med Android installert.

 

Er jeg en hobbit så er du en fjåttis! Trodde at de som produserte telefoner lyttet til saklige kommentarer. Synd for disse som produserer med WP og Android i motsetning til Apple at de har lyttet til de som tror nettbrettstørrelse er mest funksjonell.

Lenke til kommentar

Er jeg en hobbit så er du en fjåttis! Trodde at de som produserte telefoner lyttet til saklige kommentarer. Synd for disse som produserer med WP og Android i motsetning til Apple at de har lyttet til de som tror nettbrettstørrelse er mest funksjonell.

Er jo forståelig at man drar assosiasjoner mot Hobbitter når du hevder at du trenger "sekker eller store vesker" for å få med deg en vanlig telefon!
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...