Gå til innhold

Portscanning fra lokal maskin på nettverket?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig innstallert privatefirewall 7.0 og oppdaget da overraskende mye aktivitet i firewall loggen. Det ser ut til at det er min medboers windows 7 pc som henvende seg til ulike porter omtrent 2 ganger i sekundet på maskinen min - minner om en slags portscanning.

 

Loggen ser ut som vedlegget og fortsetter uten stopp så lenge pc'en hans er på. Prøvde å boote den i sikkerhetsmodus (med og uten nettverk) og da var det ingen aktivitet.

 

Han har kjørt virussjekk av typen MSE og Spybot S&D og kjører nå også privatefirewall 7.0 uten å ha funnet noe.

 

Er det noen som har noen ideer om hva dette er og om det er noe vi bør gjøre noe med?

post-16641-0-67363800-1365540190_thumb.jpg

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlige rotårsak ser ut til å være "Dell stage remote", som gjør det enklere for Dell-maskiner å dele ting med andre. Måten den oppfører seg på er helt på tryne med broadcast av UDP-pakker i den frekvensen. Det beste du kan gjøre er å overbevise gutten til å fjene programmet. Det andre alternativet er å droppe alt som kommer inn på de to portene uten å logge det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest sannsynlige rotårsak ser ut til å være "Dell stage remote", som gjør det enklere for Dell-maskiner å dele ting med andre. Måten den oppfører seg på er helt på tryne med broadcast av UDP-pakker i den frekvensen. Det beste du kan gjøre er å overbevise gutten til å fjene programmet. Det andre alternativet er å droppe alt som kommer inn på de to portene uten å logge det.

Takk for raskt og korrekt svar. Fant du dette ved googling eller kjente du problemstillingen?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg forsøkte å google meg frem til svaret først uten hell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...