Gå til innhold

Facebook-venner kan bestille trykk av bildene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det strengt tatt den andre websiden som tilbyr dette, men dette er konsekvens av å dele bildene dine med andre - de kan gjøre ting med dem de ikke har tillatelse til å gjøre.

Edit: Dvs - jeg påstår ikke at artikkelen påstår noe annet - bare klargjør for eventuelle misforståelser senere i debatten.. ;)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på lovligheten av dette, hvis dette er juridisk holdbart kan en virkelig lure på hvor grensene går. Jeg er og usikker på om regelverket til facebook står over norsk lov. Facebook (og lignende) har en tendens til å over tid tilpasse regelverket til deres egen fordel, og man kan spørre seg om lovligheten av denne virksomheten, mange har opprinnelig godtatt et annet regelverk den gangen de opprettet en konto - spørsmålet da blir og om facebook kan kreve tilbakevirkende kraft til dag 1 på nye regler.

 

Hele facebook er en snuskete greie som gir f i personvern og jeg undrer meg stadig på at brukerne lar facebook få ture grenseløst på som selskapet selv vil. Man bør ikke bli så hypesosial at man går rundt med bind for øynene og stenger inne normal og sunn kritisk sans.

 

Dette siste stuntet her er på grensen til sykt, men er det noe noen kan tjene penger på er det visst ingen grenser lenger - og: den rettmessige eieren av bildene får antagelig null.

 

Tor

Lenke til kommentar

For de som gidder lese villkår før de sier ja til ting så er jo reglene til FB grei - du gir fra deg rettighetene når du laster opp, ingen som har truet noen med balltre akkurat.

 

Nei, du gir ikke fra deg noen rettigheter. Jeg vil ikke være uhøflig, men dette misforstår du. Hva Facebook gjør, er å beskytte seg mot mulige søksmål som ellers ville kunne reises fra fotografer som reagerer på at det bildet du laster opp på din Facebook-side spres potensielt til hele Facebook. Når ditt bilde blir "tagget" blir det kopiert og spredt i nettverket, og denne funksjonaliteten medfører ingen endringer i rettighetssituasjonen for fotografen. Hvis andre bruker ditt bilde som om det var vedkommendes eget, brytes opphavsretten - og vi står overfor et lovbrudd som kan utløse sivilrettslig erstatningsansvar. Opphavsretten er din, og fortsetter å være din. Facebook kan ikke hverken videreselge eller gi andre rett til å bruke bildene i strid med din opphavsrett - hvis de skulle gjøre det måtte de overta din opphavsrett. Og det gjør de ikke, den er fortsatt din og ulovlig bruk er og blir ulovlig.

 

I tillegg bør det være en skam for den som bruker andres bilder som sine egne - da fremstår man som så talentløs at man må bruke andres bilder.

 

Men poenget er at du ikke gir fra deg noen rettigheter på Facebook.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Festlig på websiden til Photos At My Door - de skriver:

By submitting User Contributed Content to the Application, you warrant that your User Contributed Content will not (i) violate any term or condition of this Agreement, (ii) violate the rights of third parties, including but not limited to intellectual property rights and rights of publicity and privacy, and (iii) violate any applicable law, statute, ordinance, regulation, or treaty.

Med andre ord - ved å laste opp bilder går du god for at du ikke krenker noen andres opphavsrett - mao at det er personen som laster opp som garanterer at de selv har rettigheter til å bruke disse bildene på denne måten.

 

Og til slutt:

If you believe that a user of the Application has infringed upon your copyright rights, you may provide WD Web with a notice of copyright infringement that complies with § 512 of the Digital Millennium Copyright Act. Upon receipt of a notice that complies with this section, WD Web will make a good faith attempt to notify the owner or uploader of the allegedly infringing content so that they can respond with a counter-notification.

Så - hvis du synes at noen som bruker denne tjenesten har brukt dine bilder uten lov, så kan du kontakte folket bak tjenesten, og så vil de prøve å få sagt fra til de som har brukt bildene om at de egentlig ikke fikk lov.

 

 

 

Synes ellers ikke det er så mye nytt i denne tjenesten - i utgangspunktet er det intet som hindrer de du deler bilder med på Facebook, Flickr, Smugmug, Akam bildekritikk, diskusjon.no og så videre å laste ned bildene og bestille kalendere, kopper, fotobøker eller hva det skulle være hos Japan Photo, Blurb eller hvem pokker. Det eneste nye her er at man kan gjøre det "enklere" og med færre museklikk.

 

 

Nei, dette er ikke noe Facebook gjør - det er et stunt fra en tredjeparts webside, som gjør dette med Facebook-integrasjon.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....

Dessverre kan jeg bare gi deg +1 en gang, du skulle ha fått 1mill. fra meg hvis det hadde vært mulig. Jeg har prøvd å fortelle dette til denne nedsnødde gjengen her inne så mange ganger, neida, de er fortsatt redde for Facebook og bildene sine :wallbash:

Jeg har ikke FB selv for øyeblikket, tar en pause... Vurderer om jeg skal ha en åpen konto og en lukket for kun familie og de nærmeste vennene mine. Dele bilder på FB ser jeg ingen problemer med, om noen vil ha bildet mitt på ett krus eller i en kalender så kan de forsyne seg. Jeg taper ikke penger, FB venner tjener ikke noe og det firmaet som leverer denne tjenesten får en liten fortjeneste slik som alle andre i denne bransjen. Holder det folk i arbeid på trykkerier etc. så hvorfor ikke.

Endret av kelux
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Facebook påberoper seg slett ikke noe eierskap over bildene som legges ut. Det er forunderlig at profesjonelle journalister har så lite kunnskap at de likevel påstår dette gang på gang på gang. I det minste burde folk som lever av å skrive, klare å forstå hva som faktisk står i en tekst.

 

Hva Facebook gjør, er å sikre seg mot søksmål fra brukere. Derfor poengterer de at hva du gjør når du legger ut bilder der, er å gi Facebook rett til å behandle dem slik intensjonen er i Facebooks eget nettverk. Dette omfatter blant annet "tagging" som i praksis er en eksemplarfremstilling som medfører at bildene dine dukker opp på mange andre sider i nettverket. Denne funksjonen er hva Facebook forbeholder seg retten til, men Facebook har ikke dermed gjort krav på å overta fotografens opphavsrett.

 

At du ikke kan kontrollere hva bildene dine blir brukt til av folk som laster dem ned, er en helt annen sak. Men Facebook gjør altså ikke krav på noen annen råderett over dine bilder enn å gjennomføre nettverksfunksjonaliteten som er nødvendig for å sikre at bildene spres i Facebook-nettverket. Facebook overtar ingen rettigheter over dine bilder. Opphavsretten er din uansett.

Tja, er du nå helt sikker på at det er så enkelt som du fremstiller det? Juridiske spissfindigheter kan være svært vanskelig å nøste opp selv for jurister, og vi legfolk har ofte null mulighet til å gå inn i materien (jeg har heller ikke facebook-konto). Det har vært mye snakk om facebook og diverse tvilsomme regler som underminerer personvern ol hele tiden.

 

Og et av problemene med systemet er at dersom en bruker selv sletter et bilde vil det fremdeles kunne finnes i systemet opptil en haug steder, og da med facebooks velsignelse.

 

Jeg er enig i at man har liten kontroll på hvor ens bilder kan ende når en først har lagt de ut på nettet - men i ugangspunktet har man lovverket, og ellers er det som med andre ting: det man ikke vet har man stort sett ikke vondt av. Rene bildenettsteder har ofte et renere regelverk skapt for å beskytte brukernes rettigheter mens selskap som facebook har seg selv som 1. - 100. prioritet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Med andre ord - ved å laste opp bilder går du god for at du ikke krenker noen andres opphavsrett - mao at det er personen som laster opp som garanterer at de selv har rettigheter til å bruke disse bildene på denne måten.

Det var det jeg og fant ut etter å ha lest kjapt gjennom vilkårene, men hvis jeg ikke i farten leste helt på trynet feil (noe som kan ha skjedd) så syntes jeg at jeg skimtet noe av at man samtidig gir selskapet bak rett til å bruke materialet, dvs i såfall i verste tilfelle bilder som er andres og brukt ulovlig.

 

Akams artikkel er her noe på villstrå med virkeligheten ser det ut til, villedende.

 

Tor

Lenke til kommentar

Akams artikkel er her noe på villstrå med virkeligheten ser det ut til, villedende.

Nei - det er eksakt det samme de sier i artikkelen: "Facebook-venner kan bestille trykk av bildene dine".

 

Facebook-vennene dine - altså vennene dine på Facebook - de kan gå inn på denne tjenesten og bestille bilder til seg selv via sidens Facebook-integrasjon. Artikkelen skriver ikke noe som helst om at Facebook gjør det, men at vennene dine på Facebook kan gjøre det. Og det er helt korrekt.

Les artikkelen igjen. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dessverre kan jeg bare gi deg +1 en gang, du skulle ha fått 1mill. fra meg hvis det hadde vært mulig. Jeg har prøvd å fortelle dette til denne nedsnødde gjengen her inne så mange ganger, neida, de er fortsatt redde for Facebook og bildene sine :wallbash:

Egentlig er jeg ikke redd for bildene mine, og har mange ganger over tid gitt folk som spør lov til å bruke de. Men jeg har og vært borti at de blir lastet ned uten å spørre og til og med herpet med - noe jeg synes ikke særlig om. Utgangspunktet mitt er at de som spør de får lov såfremt det er til privat bruk.

 

Når det gjelder facebook er jeg kritisk til flere deler, særlig deres tvilsomme regelverk og forhold til personvernet. Jeg er og kritisk til massedeling på en måte som gjør at det hele kan komme helt ut av kontroll, man kan vel heller ikke slette seg totalt og endelig i det systemet. Jeg synes og det er altfor mye overtramp av personvernet fra brukeres side av på facebook, og særlig massiv opplasting av bilder som kan sette andre personer i dårlig lys, enten nå eller senere. Grusomt mange på facebook har helt glemt at man har et lovverk som regulerer hva man kan offentliggjøre

 

Personlig ser jeg heller ikke hvordan jeg ville ha særlig noen slags nytte av facebook, min oppfatning er at det er for overfladisk og vel mye kvinnfolksladderaktig (uten tanke om å fornærme noen av den arten). Antagelig er jeg for gammel til å helt se verdien i facebook kontra andre muligheter hvor en har bedre kontroll selv.

 

Tor

Lenke til kommentar

Men - det skal sies - her mangler det en sikkerhetsinnstilling i Facebook - at jeg kan stille inn at jeg vil dele bilder med mine venner eller ikke, og til mine venners venner eller ikke - det er flotte greier. Men - jeg ønsker ikke å dele bildene mine med mine venners applikasjoner - det burde det være en valgmulighet for å nekte - så ville ikke denne applikasjonen vært et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei - det er eksakt det samme de sier i artikkelen: "Facebook-venner kan bestille trykk av bildene dine".

 

Jeg savner vel noen konkrete ord om lovligheten av dette, man får et slags inntrykk av at det er ok. F.eks burde journalisten lest hva som står i brukervilkårene omkring dette. At man har ingen kontroll med hva som skjer er en sak, men det burde stått at det er ulovlig uten samtykke.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det virker jo lovlig nok i og med at det er Facebook som har bruksrettighetene til bildene. De kan gi de bort til hvem som helst hvis de vil, ikke bare til vennene dine. Det finnes minst fire muligheter her:

 

1. Takke nei til brukervilkårene

2. Takke ja til brukervilkårene uten å dele bilder

3. Takke ja til brukervilkårene og bare dele lavoppløste bilder

4. Takke ja til brukervilkårene

Lenke til kommentar

Det virker jo lovlig nok i og med at det er Facebook som har bruksrettighetene til bildene. De kan gi de bort til hvem som helst hvis de vil, ikke bare til vennene dine. Det finnes minst fire muligheter her:

 

Her blir det litt upresist å si at Facebook har "bruksrettighetene" til bildene.

 

Facebook kan ikke "bruke" bildene dine på noen annen måte enn å sikre at bildene spres gjennom Facebooks nettfunksjoner slik intensjonen er. Enhver annen bruk vil være lovstridig i følge både norsk og internasjonal opphavsrett, og her gjelder det å være klar over hva slags "bruk" Facebook sikter til slik at vi unngår å lage oss svære forestillinger om at Facebook kan bruke våre bilder som de vil. Det kan de ikke, men når bildene er spredd i nettverket og kopieres til et ukjent men uforutsigbart antall andre Facebook-brukeres sider har vi på den annen side ingen garanti for at disse andre brukerne ikke gjør ting med bildene som du kanskje ikke ville ønsket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...