Gå til innhold

Hjelp til hardware valg til server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags kontorapplikasjoner - mailserver f.eks. For til DNS-server (har du egentlig bruk for det), AD og filserver trenger man ikke særlig med kraft. Jeg kjører selv deler av dette på en mIXT med en AMD E-450 cpu, og det holder greitt til mitt bruk.

 

Det er Microsoft Office 2010, og Mamut fakturaprogram som i hovedsak blir brukt. Serveren skal ha ca 10-15 brukere, så trenger ikke noe kraftig sak :)

 

Tror ikke den AMD saken hadde hatt nok kraft :p

Lenke til kommentar

For Office 2010 er det vel eneste Exchange og AD som må på server. Regner med at fakturaprogrammet er Mamut One Faktura. Og da må dere nok kjøre på en Windows Small Business Server 2008, 2008 R2 eller 2011. Windows Server 2012 Essentials har ikke Exchange.

 

For Windows Small Business Server 2011 Standard er kravene

  • 2 GHz Quad Core
  • Minst 8 GiB minne - 16 GiB klart anbefalt.
  • Minst 120 GB diskplass.

Så der har dere et utgangspunkt.

 

Personlig ville jeg ikke bygd serveren - jeg ville kjøpt en ferdig boks med garanti/support fra Dell, Nextron eller HP. I tillegg skaffet gode backupløsninger med mer. Raid bør man også ha. Det mange glemmer er at nedetid på en slik maskin koster betydelig, i deres tilfelle fort 4 - 5 000 kr pr time. Så du bør regne en 20 000 for en server som er god nok og en par tusen for en god supportavtale. Nextron er dyktige, dog ikke de billigste.

 

Man bør også vurdere bedriftsabonnement på Office 365, da slipper dere unna egen server - kostnadene her ligger på ca 90 kr pr bruker/mnd, men jeg vet at Mamut har gode tilbud/løsninger knyttet til dette sammen med Mamut One. Da vil dere også ha tilgang til Web Apps, mobile apper, konferanser osv.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke bygd serveren - jeg ville kjøpt en ferdig boks med garanti/support fra Dell, Nextron eller HP.

Enig med Bolson, det er vanskelig å se gode grunner for å bygge egen server. Enig ting er for morro hjemme, men er det en del ansatte som er avhengig av full oppetid ville jeg mye heller anbefale noe ferdig med garanti. Forøvrig stort sett enig med resten Bolson skriver også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...