Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever depositum, og kanskje mer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat flyttet ut fra hybelen jeg bodde i. Etter å ha gått over mener utleier at det er en lukt i hybelen, som han mener stammer fra hunden min, som i det siste har urinert inne (tre ganger). Hunden var gammel og er nå avlivet (irrelevant, jeg vet).

 

Han har fått vasket ned og behandlet den med noe slags rensegreier, ozon eller noe?

 

Han sa at lukten enda var der, og at det kunne bli veldig dyrt for meg.

 

Jeg har allerede lån på 15.000 for å dekke depositumet, men kan han kreve mye mer enn depositumet igjen, om dette skulle stemme?

 

Det var en lekkasje på et avløpsrør i januar, som går i veggen ned til meg og så inn i rommet ved siden av, som jeg ikke disponerer, men noen takplater måtte bli byttet før det var innflyttbart igjen. Ergo mener jeg at lukten kan like godt stamme fra dette som fra hunden min. Belegget på gulvet er vel gjerne vinyl, så det er kun i skøytene at noe kunne trukket ned i gulvplatene.

 

Det han totalt sett mener, er at jeg kanskje må betale for nytt gulv i hybelen.

 

Tanker? Anonym poster: 3f0834ccb2b045ad83147df457a9ddc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis utleier ikke har nedlagt forbud mot husdyr i leiekontrakten så kan han heller ikke kreve erstatning for at det lukter noe fra husdyr ved utflytting. Hvis urin kan trenge igjennom vinylen så er det en feilaktig lagt vinyl og personen som gjorde håndarbeidet er ansvarlig.

 

§10-2 sier bla.a. at "Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre." Det at en hund urinerer inne er, etter mitt skjønn, ikke ualminnelig. Hvis ikke urinen har fått ligge lenge (dager) så skal det heller ikke kunne sette nevneverdig lukt.

 

Jeg tror heller at en lekasje i et avløpsrør vil være en mer sannsynlig årsakt til dårlig lukt, og defor ville jeg motsatt meg et hvert krav om reduksjon av depositum med mindre utleier utover enhver rimelig tvil kan godtgjøre at lukten _ikke_ stammer fra den nevnte lekasjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En sak som vipper litt begge veier, synes jeg, men kanskje mest i leietakers favør.

 

Et vinylgulv vil jo normalt være tett, og hvis det finnes en skjøt så skulle den være "sveiset", dvs tett den også.

 

Hadde man, dvs huseieren akseptert at hunden flyttet inn ?

 

Hvem hadde ansvaret for at et normalt tett gulv faktisk var lekk ?

 

I hvilken grad var det sannsynliggjort at lukten eventuelt stammet fra gulvet og ikke fra en tidligere lekasje fra et avløpsrør ? (Man må vel ikke sannsynliggjøre over enhver tvil, men man må sannsynliggjøre.)

 

En annen problemstilling er jo også hvor langt går egentlig et skadeansvar for leietaker, hvis leietaker skal holdes ansvarlig, og når vil det for eksempel være en forsikringssak.

 

Jeg kjenner selv til en konkret sak der leietaker glemte å skru av vannet eller noe slikt. I alle fall lakk det store mengder vann ut fra leietakers leilighet. I dette tilfellet så dekket huseierens forsikring.

 

Det er vel en del rundt "sakens faktum" altså hva som faktisk skjedde som kanskje ikke har kommet helt fram, og som kanskje ville komme fram i en evnetuell tvist, men mest av alt så ser det vel ut som om huseier har en litt dårlig sak og at leietaker vil få sitt depositum tilbake.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Et vinylgulv vil jo normalt være tett, og hvis det finnes en skjøt så skulle den være "sveiset", dvs tett den også.

 

Ikke alltid. Man sveiser våtromsvinyl i våtrom for at det skal gjøre nytte som membran, og bretter det opp langs veggene og sveiser hjørnene. På stue, soverom etc. er det ikke alltid man velger å sveise skjøtene på vinylgulv, man limer dem like gjerne kant i kant. Verken skjøter eller overgang mot vegg er vanntett. Man kan ikke ta for gitt at et vinylgulv er 100% vanntett.

 

Derimot vil jeg tro det er viktig i den aktuelle saken hva TS gjorde for å begrense skaden etter hundens uhell. Tørket han opp straks - i så fall er det ikke mye som trenger ned gjennom usveisede skjøter og ved vegglister, eller ga han b og ventet til det tørket av seg selv for han allikevel skulle vaske en annen dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Jo mer man kan argumentere for at leietagers bruk av hypelen hadde karkater av "normal bruk" og at skaden skyldtes en "normal bruk" eller at den skyldtes noe annet for eksempel kloakklekasjen, desto sterkere vil leietakers sak stå.

 

Hvis leietager skal gjøres ansvarlig så må det være mulig å identifisere kritikkverdige forhold ved leitagers bruk av hybelen. Videre så må det også være en sannsynlighetsovervekt for at "skaden" skyldes leietagers kritikkverdige bruk av hybelen og ikke noe annet.

 

Leietakers ansvar kan under ingen omstendighet strekke seg lengre enn å bringe hybelen tilbake til opprinnelig stand, for eskempel ved å "åpne gulvbelegget", vaske med klor og legge det på plass.

Lenke til kommentar

Utleier krever hele depositumet, har fått spesifisert regning som dokumentasjon.

 

Jeg tror ikke jeg orker å gå til forliksrådet med dette. Han påstår blankt at jeg kommer til å tape, men jeg er ikke så sikker. Men jeg har skolegang å tenke på, at jeg har et lån på 15k får bare så være. Det får stå til jeg er ferdig å studere.

 

Hunden gjorde fra seg inne tre ganger, en gang før nyttår, to ganger etter. Jeg var tilstede når han gjorde det (han viste ikke tegn til å ville ut, og hadde vært ute ved ene tilfellet et par timer tidligere), og tørket opp med en gang.

 

Problemet er at om jeg taper i forliksrådet, så blir det å koste meg tett opp mot 20.000, da snakker vi salg av TV og PC, kanskje tilogmed bil, for å få råd til å betale det. Da er det liksågreit å gi opp... Anonym poster: 3f0834ccb2b045ad83147df457a9ddc2

Lenke til kommentar

Hold an. At han påstår du kommer til å tape, bør du ta med en klype salt.

 

Husleielovens normalordning er at leietager er erstatningsansvarlig for (1) skade voldt ved mislighold og (2) for skade voldt ved uforsiktighet/uaktsomhet. Se § 5-8 med henvisninger.

 

Slik du fremstiller saken virker det som om uaktsomhet mangler. Du kan ikke bebreides. Ei heller ser jeg at du har brutt noen særlige leietagerplikter overfor utleier (- forutsatt at du hadde lov til å ha hunden der).

 

Nå ser jeg at § 10-2 om tilbakelevering synes å si at du er ansvarlig for utbedringskostnader - uten at uaktsomhet er gjort til noen betingelse. Jeg er ikke sikker, men det ville være lite logisk om en utleier skal være avskåret fra å få erstatning underveis i leieforholdet fordi uaktsomhet mangler, men kan kreve erstatning like fullt når leieforholdet opphører. Da er jo lovens krav om uaktsomhet meningsløst.

 

Kan du kontakte Jussbuss/Jussformidlingen e.l.? Eller leieboerforeningen?

 

Ang. sakskostnader hvis du taper saken: Mener du at du risikerer å betale 20 000 i tillegg til de 15 000?

 

Det er ikke rare sakskostnader utleier kan kreve:

  • Forliksrådets behandlingsgebyr: kr 860
  • Kostnader til utleiers advokat/rettshjelper: Inntil kr 3 440
  • Utleiers utgifter til reise til forliksrådet (bor han i samme kommune er dette kanskje ingenting)
  • Reiseutgifter for evt. advokat: Inntil kr 430.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Utleier krever hele depositumet, har fått spesifisert regning som dokumentasjon.

 

Jeg tror ikke jeg orker å gå til forliksrådet med dette. Han påstår blankt at jeg kommer til å tape, men jeg er ikke så sikker. Men jeg har skolegang å tenke på, at jeg har et lån på 15k får bare så være. Det får stå til jeg er ferdig å studere.

 

Hunden gjorde fra seg inne tre ganger, en gang før nyttår, to ganger etter. Jeg var tilstede når han gjorde det (han viste ikke tegn til å ville ut, og hadde vært ute ved ene tilfellet et par timer tidligere), og tørket opp med en gang.

 

Problemet er at om jeg taper i forliksrådet, så blir det å koste meg tett opp mot 20.000, da snakker vi salg av TV og PC, kanskje tilogmed bil, for å få råd til å betale det. Da er det liksågreit å gi opp... Anonym poster: 3f0834ccb2b045ad83147df457a9ddc2

 

Lukten stammer garantert ikke fra hunden! Det er rett og slett pisspreik fra huseier, som vil prøve å dekke utgiftene med det røret, på din bekostning.

 

Vi har hatt katter hjemme siden jeg var 5 år, og de har opp igjennom årene gjort fra seg inne utallige ganger. Dette kunne ligge på gulvet i flere timer (om natten, eller mens vi var på jobb/skole, og pus var inne) Vi hadde en periode ett fast rom (bad) der vi hadde mat og kattedo, og det rommet var brukt til dette i hvertfall 10 år. Det hadde vinyl på guvet, og vegger etter våtromsnormen fra 85.

 

Og selv etter 10 år, så tok det ikke mer enn en grundig vask før badet var 100% brukbart igjen, uten sjenrende lukt.

Lenke til kommentar

Totaltprisen er på 17.800, depositumet er på 13.500. Han sier at de kan se bort fra de resterende 4.300 om jeg gir dem tilgang til hele depositumet innen mandag.

 

Så jeg må ut med 4.300 ekstra som jeg ikke har, i tillegg til diverse andre ting som forliksråd osv.

 

Det blir 5.000 ekstra i tillegg til depositumet, det er penger jeg ikke har, og hadde jeg hatt dem, har jeg 1.000 andre ting som krever min umiddelbare oppmerksomhet. Anonym poster: 3f0834ccb2b045ad83147df457a9ddc2

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg kuttet kontakten med utleier og sendt han et brev hvor du skriver dato for når nøkkel ble overlevert. Så stikker du til banken hvor depositumet står og krever beløpet utbetalt. Dermed er det banken som skal ta kontakt med utleier og han må ta saken til forlik innen en måned.

Lenke til kommentar

Kall meg feig, men hva om? Jeg har ingenting håndfast å vise til, og en advokat kunne finne på å si at dette var mislighold eller uaktsomhet.

 

Jeg har langt fra noen slam-dunk sak her, det vet jeg.

 

En ting er stress, men jeg har gått og tenkt på dette gjennom hele påskeferien, jeg har ikke sovet skikkelig siden jeg avliva hunden, det var vel i februar en gang.

 

Jeg vil bare bli ferdig med det, egentlig. Og folk her inne er ikke sikre nok til at jeg tør ta risken. Samtidig, så tror jeg ikke jeg har tid til å få sjekka opp alt av fakta før jeg må velge å betale eller ikke. Og da er det for sent til å velge, da er det gjort. Anonym poster: 3f0834ccb2b045ad83147df457a9ddc2

Lenke til kommentar

La oss si du har skyld, 18000kr er sykt mye for å fjerne en lukt, synes du ikke? Det blir ikke akkurat råte i bjelkelag av 3 urineringer, som du sikkert tørket opp meste av. Han skal slite med å bevise at urinlukten satt så godt at "jeg like greit la på parkett, liksom".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...