Gå til innhold

Hvordan få ut innhold av gammel bærbar?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en bærbar PC fra rundt 2003, som ble sist brukt i 2009 - tror jeg. Til slutt gikk det ikke an å lade den mer, men jeg mener alt annet er i orden med den. En periode hadde jeg en universallader fra Clas Ohlsson som funket fint - disse har jeg ikke funnet i ettertid.

 

Hva kan jeg gjøre for å få ut bildene mine, og eventuell musikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke får satt strøm på maskinen slik at du kan starte den, så er vel det enkleste å ta ut harddisken fra den og så bruke en eller annen type overgang/adapter slik at harddisken kan kobles til en annen PC. Da er det en enkel sak å kopiere filer over til en annen disk.

 

Hva slags adapter du trenger avhenger av hva slags type harddisk det er.

(Noen finnes i form av en liten "eske" som harddisken monteres inn i. Esken har USB-interface, så det er enkelt å koble den til enhver PC.)

Lenke til kommentar

På selve boksen er det kontakter for IDE 2,5'', IDE 3,5'' og SATA. Man kobler disken til rette kontakten her. Så kobler man boksen til en USB-utgang på en annen PC. Den bør være en utgang med strøm. Om man ikke har det eller trenger mer strøm en USB gir (noe som kan være tilfelle for gamle 2,5'' IDE), så er det koblinger for dette også, enten ved å bruke 2 stk USB-porter eller det medfølgende strømadapteret. Det kan også gi strøm til 3,5'' SATA og 3,5'' IDE.

 

Har selv en slik liggende som jeg bruker på gamle disker når jeg må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...