Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ville plutselig ikke starte. Et klikk og el-lyd men ingen "kinning"...


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har en 91mod. Mazda 323F 1,8i som alltid har vært trofast.

 

Var på en kjøretur og kjøpte meg nytt våpenskap som fortsatt ligger bak i bilen. Kom til bilen i dag for å starte den og fikk ikke start.

 

Den "kinner" ikke når jeg vrir om tenningen. Bare en klikkelyd etterfulgt av en elektrisk lyd som pågår så lenge jeg har nøkkelen vridd om. Lyttet til motoren mens noen andre forsøkte å starte den også, hører bare lyd som om den sprøyter inn bensin.

 

Alle lamper lyser som normalt og batteriet er full-ladet, testet ved å skru på fulle lys mens jeg forsøkte starte den. Har sjekket at alle ledninger er på plass uten brudd.

 

Noen som vet hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som starteren hvis du er sikker at batteriet er fulladet. Slå på lyset og se om hornet virker. Hvis nei, trenger du nytt batteri. Hvis ja, kan du sjekke batteripolene at de er ren og godt skrudd fast. Sjekk plussledningen til batteriet og jording mellom understell og motoren. Sjekk den tynne ledningen som er festet med kabelsko til startmotoren.

Hvis alle disse er i orden, kan du prøve å kortslutte starteren med et skrujern og se om den virker....

Hvis ingenting skjer, kan du regne med at det er en starterfeil.

Lenke til kommentar

Skulle ut å starte min bil nå, å har akkurat samme symptomet som deg. Prøvde med hjelpestart og men det sa bare klikk.

 

Tenkte jeg skulle kakke litt på startmotoren i tilfelle den hadde kjilt seg. Da viste det seg at hele startmotoren er dekket av is!

Om du tilfeldigvis skulle befinne deg nord i landet så vil det nok ikke skade å skjekke dette med tanke på de ugjevne temperaturene for tiden :p

 

Edit: ser at du har skjekket alle ledninger, å da ville du vel oppdaget is isåfall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...