Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Audi A6 1.8T 1999.


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en Audi A6 1.8T. Den har rullet ca 186.000 km, det er automatkasse og det er en bensiner. Lurer da på hvordan motoren er, hvordan girkassen er og om det er noe jeg burde være obs på når jeg går rundt bilen før kjøp eventuelt lytte etter når jeg prøvekjører den? Og hvordan forbruket er?

Endret av patonnnn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

186.000 da begynner man å nærme seg grenseland for en turbo, og det er dyrt å bytte. De pleier å ryke på ca 220.000, da er de moden for bytting.

Jeg ville også bekymret meg for girkassen, du må jo anstrenge deg for å sjekke om den girer som den skal, at den ikke slurer og slamrer, når det girer skal det f ex ikke rykke til i hele bilen. Det er relativt dyrt å overhale automatkasser.

 

Jeg hadde også vurdert å skaffe kabel + laste ned software på torrent, for å lese av VAG feilkoder. Koster nesten ingenting å kjøpe slik kabel på ebay, usb tilkobling til laptop.

 

Ellers er det vel det vanlige som gjelder ved bruktbil. Siden det er Audi ville jeg vært obs på slamring fra forstilling, da slike lenkarmer koster masse penger og det er liksom 4stk på hver side som koster 2000kr/stk.

Lenke til kommentar

Generelt: A6/A4/Passat fra rundt ~98 var belemret med en god del barnesykdommer (bl. a. forstilling, bærekuler.)

 

1.8T har også vært populær å chippe, mange av motorene er det dratt mye mer effekt og dreiemoment ut av enn motoren og drivverket i seg selv tåler (over tid.)

Lenke til kommentar

Som nevnt her, sjekkpunkter er Turbo og automatkasse. - Hvis den ikke har vært chippet så bør automatkassen være ok, men bør altså sjekkes. - Multilink-forstillingen er også noe som blir slitt, men det er ikke så dyrt som nevnt her. - Klarer du å bytte disse selv får du komplett sett for 3000/4000 og da har du "ny" forstilling.

 

-Jeg ville tatt den på en NAF-test.

Lenke til kommentar

Når ble registerremmen byttet sist? Blir fort noen kroner hvis du ikke skifter den (med tilbehør) selv.

 

Er bilen fulgt opp med dokumenterte servicer hele veien?

 

Unormal dekkslitasje? Tidligere skader på bilen?

 

Norsk eller importert bil?

 

Farge på motorolje?

Lenke til kommentar

1.8T er vel noe av det mer skuddsikre VAG har lagd i det siste. Bl.a hadde Passaten min fra 1997 (motorkode AEB) smidde råder og stempel fra Mahle, som er annerkjent også i aftermarketverden. Motoren var originalt god for 380hk uten å bytte noe innmat.

 

Om dette gjelder den du ser på, vet jeg ikke, men isåfall så er ikke chippen som øker effekten til 196hk/310nm så farlig som hvordan den har blitt kjørt.

 

Du har eldre folk som vil dra campingvogna litt bedre og stikker til BSR av den grunn, ikke for å leke råner på den lokale Rimien.

 

Og alltid et lite protip jeg bruker: Om du kjøper privat, sjekk navnet hans på Skattelister.no, der ser du alderen.

 

Under 25=Skepsis, Under 23=Vær veeldig forsiktig, Under 20=Drit i det, stor sjanse for at den er harvkjørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...