Gå til innhold

statsvitenskap kombinert med ?


Anbefalte innlegg

jeg vet at det er driiiiiiiiiit mange som er ferdigutdannet som statsvitenskap uten å få jobb. for første så driter jeg i lønn og penger. jeg vil jobbe, og nå et resultat.

 

jeg kan sitte å diskutere politikk og analysere samfunnsproblemer i timevis..

jeg kan jo velge en utdanning i økonomi og administrasjon men jeg har aldri klart å like det

 

det andre er, det som kan bli en pluss for meg itilleg til karakterene.. er at jeg har bakgrunn i ett annet land, det hjelper meg å forstå bedre. og i tilleg til norsk kan jeg 4 andre språk.

og jeg har ikke tenkt å stoppe etter master.. jeg vil ta noe mer!! men hva tror dere kan passe etter master i statsvitenskap eller kansje etter bachelor i statvitenskap

tenkte på et årstudium i journalistisk men vet ikke om mulighetene etter det

Endret av summer-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er at du velger etter magefølelsen og går for noe du virkelig vil, ikke noe du tror er "smart".

det jeg virkelig vil er å på en måte være med på noe da.. jeg vil ikke sitte på samme stol i flere år på en kommune kontor. drømmen er å jobbe som diplomat i utlandet eller noe sånn da . jobbe innenn politikk, der man kan finne løsninger til å løse samfunnsproblemer på. sånn som udi for eksempel

Endret av summer-
Lenke til kommentar

det jeg virkelig vil er å på en måte være med på noe da.. jeg vil ikke sitte på samme stol i flere år på en kommune kontor. drømmen er å jobbe som diplomat i utlandet eller noe sånn da . jobbe innenn politikk, der man kan finne løsninger til å løse samfunnsproblemer på. sånn som udi for eksempel

 

Dette drømmer nær sagt alle som studerer statsvitenskap og lignende studier om. Konkurransen er derfor knallhard. For å klare dette må du nesten være en toppstudent samt utmerke seg utenom studiene på en eller annen måte, gjennom f.eks å inneha ulike verv.

Lenke til kommentar

jeg vet at det er driiiiiiiiiit mange som er ferdigutdannet som statsvitenskap uten å få jobb.

Hvordan vet du det? Siste kandidatundersøkelse jeg så viste at noe sånt som 90%+ var i relevant jobb et halvt år etter avsluttet studium.

 

Dette gjelder vel riktignok master-studenter, tror du kommer lengre med en master enn med bachelor pluss en eller annen årsenhet.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Siste kandidatundersøkelse jeg så viste at noe sånt som 90%+ var i relevant jobb et halvt år etter avsluttet studium.

 

Dette gjelder vel riktignok master-studenter, tror du kommer lengre med en master enn med bachelor pluss en eller annen årsenhet.

 

Tabell 4.2 i denne rapporten viser at det var rett i overkant av 20 % som ikke har relevant jobb av de som ble utdannet i perioden 2007-11.

Lenke til kommentar

Dette drømmer nær sagt alle som studerer statsvitenskap og lignende studier om. Konkurransen er derfor knallhard. For å klare dette må du nesten være en toppstudent samt utmerke seg utenom studiene på en eller annen måte, gjennom f.eks å inneha ulike verv.

 

jeg skjønner hva du mener, du mener jeg burde f.eks melde meg inni et parti?

en ting om partier er at for det første så er over 50 prosent tomt prat uten det vil funke i praktisk.. jeg finner noe som er jævle genialit hos noen og noe som er liksom '' hva faen '' hos noen andre.

jeg finner ikke en perfekt parti egentlig.. hva ville du anbefalt

Lenke til kommentar

jeg skjønner hva du mener, du mener jeg burde f.eks melde meg inni et parti?

en ting om partier er at for det første så er over 50 prosent tomt prat uten det vil funke i praktisk.. jeg finner noe som er jævle genialit hos noen og noe som er liksom '' hva faen '' hos noen andre.

jeg finner ikke en perfekt parti egentlig.. hva ville du anbefalt

 

Verv kan være innen studentpolitikk, noe som ikke er knyttet til noe parti. Det kan også være innen arbeid innenfor ulike studieorganisasjoner eller studentfestivaler, eks UKA eller ISFIT i Trondheim eller lignende arrangement, studentaviser, etc, etc. Det trenger ikke å ha noe med politiske partier å gjøre.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje samfunnsøkonomi kan være noe for deg. Ihvertfall hvis du liker matematikk. Da kan du analysere samfunnsproblemer, samtidig som det faktisk er et greit arbeidsmarked for samfunnsøkonomer. Dersom du søker deg inn på feks bachelor på UiO har du jo også en 40-gruppe der du kan velge å fordype deg i statsvitenskap.

Lenke til kommentar

Tabell 4.2 i denne rapporten viser at det var rett i overkant av 20 % som ikke har relevant jobb av de som ble utdannet i perioden 2007-11.

Nei, det gjør den ikke. Tabell 4.2 viser at 7,9% av de som ble utdannet i statsvitenskapelige fag er arbeidsledige (et halvt år etter uteksaminering). Figur 4.2 viser riktignok at noe i overkant av 20% av samfunnsvitere generelt ikke har relevant jobb et halvt år etter, men her er det grunn til å tro at sosiologer og samfunnsgeografer trekker dette tallet opp, mens statsvitere og samfunnsøkonomer trekker tallet ned.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at du velger etter magefølelsen og går for noe du virkelig vil, ikke noe du tror er "smart".

 

Til en viss grad. Det er kjedelig å gå arbeidsløs fordi man valgte en utdannelse som det absolutt ikke er behov for og så ende opp med å ta en smartere utdannelse likevel.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør den ikke. Tabell 4.2 viser at 7,9% av de som ble utdannet i statsvitenskapelige fag er arbeidsledige (et halvt år etter uteksaminering). Figur 4.2 viser riktignok at noe i overkant av 20% av samfunnsvitere generelt ikke har relevant jobb et halvt år etter, men her er det grunn til å tro at sosiologer og samfunnsgeografer trekker dette tallet opp, mens statsvitere og samfunnsøkonomer trekker tallet ned.

 

så du mener at etter en master i statsvitenskap er det stor sjanse for at man får en jobb.. og se følgelig spørs om hvor bra karakter jeg kommer til å ha, og ikke minst om jeg er like ambisiøs hele veien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...