Gå til innhold

Samsung har gjort meg gal. Hvilken modell skal man velge?


Anbefalte innlegg

Det startet veldig enkelt. Hadde mer eller mindre bestemt meg for UE40F8005

 

Men så begynte jeg å tenkte litt på prisen og begynte å vurdere UE40F7005.

 

Også starta kollegaer å mase at jeg måtte kjøpe en 55", så jeg dro på Elkjøp og fant en UE46ES8005TAB (i 55" til ca. 16 000).

 

Sliter nå veldig, spesielt etter at folka på Elkjøp mente at forskjellen på F8005 og ES8005 kun var prosessoren og at bildemessig så var det likt.

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Hva skal jeg velge? Ser primært på fotball og Blu-ray.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv UE46ES8005 og har lest om de nye F-modellene. Tror Elkjøp har rett når de sier at det bare er prosessoren som er forskjellig. Og det gjør bare Smart-Hub'en raskere. Bilde og kvalitet påvirkes ikke av denne oppgradering.

Samsung har(kommer) med de de kaller for Evolution Kit til 2012-modellene(E-modellene) som en monterer bak på tv'en. Den er dyr og er ikke verdt pengene etter mitt syn, bare for å få en raskere Smart-Hub. Den er helt ok allerede, bortsett fra web-browser som jeg uansett ikke bruker. For andre app'er som Netflix, HBONordic etc. er det problemfritt.

Lenke til kommentar

Sakset fra hw.no:

 

"De som måtte frykte at Samsung går seg vill i alt fokuset på smart-TV og glemmer selve bildekvaliteten, kan puste lettet ut. Det sørkoreanske selskapet har heldigvis selve bildet på agendaen, og lover en rekke forbedringer hos både LED-LCD- og plasmamodellene.

Én av LED-LCD-toppmodellene, ved navn F8005, tar for eksempel i bruk teknologien «Cinema Black», som blant annet skal sikre jevn fordeling av lyset på skjermen."

 

Dette er helt ukritisk sakset, og jeg har ikke sett noen hands-on tester som bekrefter noen forbedring.

Jeg tror uansett prisforskjellen er for stor ift bildekvaliteten. Selv synes jeg samsung sliter med lekkasje, så hvis dette virker så er det kanskje verdt pengene.

Lenke til kommentar

Sakset fra hw.no:

 

"De som måtte frykte at Samsung går seg vill i alt fokuset på smart-TV og glemmer selve bildekvaliteten, kan puste lettet ut. Det sørkoreanske selskapet har heldigvis selve bildet på agendaen, og lover en rekke forbedringer hos både LED-LCD- og plasmamodellene.

Én av LED-LCD-toppmodellene, ved navn F8005, tar for eksempel i bruk teknologien «Cinema Black», som blant annet skal sikre jevn fordeling av lyset på skjermen."

 

Dette er helt ukritisk sakset, og jeg har ikke sett noen hands-on tester som bekrefter noen forbedring.

Jeg tror uansett prisforskjellen er for stor ift bildekvaliteten. Selv synes jeg samsung sliter med lekkasje, så hvis dette virker så er det kanskje verdt pengene.

 

Ja det er derfor jeg skrev 'tror'. Og om det stemmer dette med "Cinema Black" , er det absolutt en fordel. Men synes prisforskjellen mellom E-modellene (2012) og F(2013) er vel høy.

 

Og bleeding/clouding har du rett i. Har selv fått skiftet fått panel på den jeg har fordi jeg ikke godtok at det skulle være slik. Ble betydelig bedre etter byttet.

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Toppseriene til Samsung er ikke noe å kimse av, men som nevnt tidligere kommer ultraflat design og stor kontrast med noen ulemper. Den største, etter min mening, er clouding. Dernest har du det typiske blåskjæret i dype sortfarger - men dette er noe ikke alle legger merke til. Dette kommer veldig godt til syne om du sammenligner kalibrerte instillinger mot standardinnstillinger. Men igjen, ikke noe ankepunkt akkurat, og den nye serien skal visstnok være godt forbedret på begge punkter. 2013-modellene ruller ut i butikkene om dagen, så ville tatt en kikk om jeg var deg.

 

I tillegg har du jo toppseriene til de andre store produsentene, som kan være verdt å titte på.

Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn til at du ønsket LCD-TV da?

 

Om det er lavere strømforbruk som er ønsket, eller at du har en stue med flombelysning, så høres det ikke ut som om det er LCD-skjerm du har lyst på...

Plasma er noe dypere og tyngre, men om det er bildekvaliteten, og da spesielt på Blu-Ray og sport så er plasma langt bedre.

F.eks denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1179990

Det er den TVen med det råeste panelet i verden, og er spesielt god på raske bevegelser og sortnivå. Ikke bare gir det bedre bildekvalitet, men den er også en del billigere.

 

Den finnes naturligvis også i større versjon, som f. eks 55" versjonen: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1179990

 

Om det beste blir overkill så får du ST versjonen, som fortsatt har helt kurrant bilde, og er fortsatt bedre enn U8005 i ren bildekvalitet:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1177819

 

LCD-skjermer er helt kurant til å fylle lommeboka til selgere, og best til PC-bruk, samt de fordeler som jeg har nevnt over, men er ikke optimale når det kommer til god bildekvalitet, da spesielt svartnivå og om det er mye bevegelser i bildet.

Lenke til kommentar

Samsung og alle andre TV-leverandører får ikke LED-TVene bedre enn de er i dag.

 

Om du ikke har hastverk, ville jeg ventet på line-upen til Sony. De hadde de beste LED-TVene i fjor,

og de skal ha forbedret det meste med TVene sine i år.

 

Samsung sine LED-TVer har siden D-serien slitt veldig med clouding og bleeding, du betaler mye for

designet sin skyld.

Lenke til kommentar

Har lest ganske mye om dette nå og jeg tror muligens det kommer til å bli UE55ES8005.

 

Hvor merkbart er dette med bleeding/clouding for en som ikke er en "videophile"?

 

Og hvilken annen TV ville dere anbefalt?

 

Bleeding/clouding er mest synlig i mørkt rom. jeg kom fra en Pioneer Kuro(plasma med megt godt sortnivå) til en ES8005 og så med en gang meget stor forskjell i dunkelt belyst rom. Lyse kanter og lyse flekker når tv'en viser mørke felter. Men du må være bevisst å se etter det. Min hadde som nevnt betydelig bleeding og clouding men panelet ble altså skiftet og er som en helt annen tv kvalitetsmessig.

Leste i forkant at alle toppmodeller i Samsung ble produsert i Korea. Det stemte tydeligvis ikke da min E8005 er produsert i Slovakia.

Du skriver at du har en stue med mange vinduer(lys).Da tror jeg du blir meget fornøyd med ES8005.

 

Det er vanskelig å anbefale annen modell. Det er så individuelt hva en ønsker seg av funksjoner, bildekavlitet, prisnivå etc. Men som nevnt tidligere i tråden bør du titte på de nye F-modellene og se om du mener bildekvaliteten forsvarer prisforskjellen. Ser du ikke stor forskjell, så mener jeg at prisforskjellen er så stor at den ikke forsvarer kjøp av F-modellen. Men det er din lommebok :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...