Gå til innhold

Spillkjempen Alienware satser på Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere produsenter som tilbyr linux forhånds installert er positivt, og bør senke terskelen for at flere tør prøve. Må nok flere store spill, med linux støtte, til før linux blir noen stor utfordrer på spill fronten. Men man må starte ett sted, så får vi vente å se hvordan det går.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns da virkelig det er litt tidlig og tilby en spill-PC med Ubuntu, spesielt siden det er så få spill som støttes

 

Realiteten er faktisk det motsatte. Når spillutviklere ser at OEM-produsenter lager spill-PCer med Ubuntu etc som OS vil de også se det som mer interessant å utvikle spill for Linux. Som igjen vil gjøre det mer interessant å lage flere maskiner med Ubuntu (eller annen Linuxdistro) preinstallert, som igjen kan øke spillerbasen, som igjen kan øke titler tilgjengelig osv. Om produsentene skulle vente til det var 1 000 - 1 500 spill tilgjengelig - og gjerne store titler, så hadde alt stått stille.

 

Dell har nok ingen særlige merkostnader med å tilby dette, selve maskinene kan jo like gjerne selges i Windows-versjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe som jeg synes er interessant, og potensielt litt komisk, er at ingen av disse Linux-dampmaskinene kommer med noen håndkontroller, og det åpenbare valget blir da Microsofts dings. Helt mystisk at ikke Valve har ordnet noe selv, men det er mulig omstillingen er vrien? Dvs., kan man gi ut en ny kontroller og få den til å funke prikkfritt med eksisterende titler uten å tråkke på patenttærne til Microsoft, eller tulle rundt med Xpadder eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Valve holder visstnok på å utvikle game-kontroller, så det kommer. De sparer den sikkert til lansering av sin egen Steam-box.

 

Super artikkel! Er det noe håp om å se denne tilbudt i Norge? En tusenlapp ned i pris (ser ut som norske priser er omlag ti-gangen) lar seg høre. Isåfall kan det godt hende den boksen havner på hytta, den funker jo bra til det meste. Ring Dell davel.

Lenke til kommentar

Syns da virkelig det er litt tidlig og tilby en spill-PC med Ubuntu, spesielt siden det er så få spill som støttes

Det er da på ingen måte nødvendig å ha alle spill tilgjengelig for å kunne bruke Linux som en dedikert spillemaskin! De fleste har et fåtall spill de bruker mye, så etterhvert som flere Valve-spill er portet så vil en god del spillere kunne gå for Linux på fulltid.

 

I tillegg finnes en rekke Windows-spill som fungerer plettfritt i Wine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som jeg synes er interessant, og potensielt litt komisk, er at ingen av disse Linux-dampmaskinene kommer med noen håndkontroller, og det åpenbare valget blir da Microsofts dings. Helt mystisk at ikke Valve har ordnet noe selv, men det er mulig omstillingen er vrien? Dvs., kan man gi ut en ny kontroller og få den til å funke prikkfritt med eksisterende titler uten å tråkke på patenttærne til Microsoft, eller tulle rundt med Xpadder eller noe slikt?

 

Vel, kontrollerne til PS3 fungerer flott under GNU/Linux både med kabel og trådløst. Jeg tror også kontrolleren til XBOX 360 virker, i hvert fall med kabel, men det har aldri vært aktuelt for meg å sjekke det. Det er riktignok ikke PnP å koble dem til, så det hadde jo gått an å håpe at Dell/Alienware gjorde jobben med å lage en pakke som installerer nødvendige drivere.

Lenke til kommentar

Vel, kontrollerne til PS3 fungerer flott under GNU/Linux både med kabel og trådløst. Jeg tror også kontrolleren til XBOX 360 virker, i hvert fall med kabel, men det har aldri vært aktuelt for meg å sjekke det. Det er riktignok ikke PnP å koble dem til, så det hadde jo gått an å håpe at Dell/Alienware gjorde jobben med å lage en pakke som installerer nødvendige drivere.

 

Selvfølgelig virker PS3 kontrollern i GNU/Linux. Operativsystemet til PS3 er basert på linux.

Lenke til kommentar

Vel, kontrollerne til PS3 fungerer flott under GNU/Linux både med kabel og trådløst. Jeg tror også kontrolleren til XBOX 360 virker, i hvert fall med kabel, men det har aldri vært aktuelt for meg å sjekke det. Det er riktignok ikke PnP å koble dem til, så det hadde jo gått an å håpe at Dell/Alienware gjorde jobben med å lage en pakke som installerer nødvendige drivere.

 

Aye, plug&play må på plass, og det er her det kunne vært nyttig med en annen leverandør enn Sony eller Microsoft, som begge har alt å tjene på å sabotere. Logitech kunne sikkert vært en interessant partner for Valve, men personlig har jeg aldri prøvd en av kontrollerne deres. Er det noen grunn (utover pris, ideologi, etc.) til å velge en slik fremfor en eksburk?

 

Selvfølgelig virker PS3 kontrollern i GNU/Linux. Operativsystemet til PS3 er basert på linux.

 

Det er da ingen selvfølge, man må fortsatt ha relevant programvare. Forøvrig er PS3-operativsystemet BSD, ikke Linux.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig virker PS3 kontrollern i GNU/Linux. Operativsystemet til PS3 er basert på linux.

Som Okapi poengterer er PS3 sitt OS basert på BSD. Uansett er det langt fra selvfølgelig at det ville virket om det var GNU/Linuxbasert, lukkede drivere er ikke nødvendigvis enkelt å tilpasse til en annen distribusjon.

Aye, plug&play må på plass, og det er her det kunne vært nyttig med en annen leverandør enn Sony eller Microsoft, som begge har alt å tjene på å sabotere. Logitech kunne sikkert vært en interessant partner for Valve, men personlig har jeg aldri prøvd en av kontrollerne deres. Er det noen grunn (utover pris, ideologi, etc.) til å velge en slik fremfor en eksburk?

Logitech eller kanskje Roccat hvis de har kapasitet nok (men de har de gjerne ikke). Roccat har vist en viss interesse for Linuxdrivere tidligere, jeg tror den sitter veldig langt inne hos Logitech. Det er nok også i dag et for lite marked for selskaper som Logitech, de vil nok heller hive seg på når markedsandelen er større. Ellers er det jo mange produsenter som kanskje har overførbar kompetanse fra musutvikling til håndkontrollere. Jeg tror idéen er mest interessant for selskaper som har noe å vinne på profileringen de vil få for å utvikle periferenheter til spilling under GNU/Linux.

 

Jeg tror nå jeg i første omgang ville laget en rett-frem pakke for installasjon av drivere til populære håndkontrollere som allerede er på markedet. Valve kan greit gjøre det og få den inn i pakkebrønnen. Det er også en smal sak for Dell å gjøre det samme.

 

Ellers: Hva er en eksburk?

Lenke til kommentar

Logitech eller kanskje Roccat hvis de har kapasitet nok (men de har de gjerne ikke). Roccat har vist en viss interesse for Linuxdrivere tidligere, jeg tror den sitter veldig langt inne hos Logitech. Det er nok også i dag et for lite marked for selskaper som Logitech, de vil nok heller hive seg på når markedsandelen er større. Ellers er det jo mange produsenter som kanskje har overførbar kompetanse fra musutvikling til håndkontrollere. Jeg tror idéen er mest interessant for selskaper som har noe å vinne på profileringen de vil få for å utvikle periferenheter til spilling under GNU/Linux.

 

Jeg tror nå jeg i første omgang ville laget en rett-frem pakke for installasjon av drivere til populære håndkontrollere som allerede er på markedet. Valve kan greit gjøre det og få den inn i pakkebrønnen. Det er også en smal sak for Dell å gjøre det samme.

 

Nå skal jeg trå litt forsiktig, for dette har jeg egentlig ikke peiling på, men er det ikke slik at Linux (og Windows) allerede har en implementert standard for håndkontrollere, men at Microsoft og andre ikke følger den, men heller lager sin egen, som krever egne drivere? Om ikke burde det iallefall være slik, på samme måte som vi ikke lenger trenger egne drivere for mus og tastatur (husker dog jeg måtte til med CD for å få en Logitech-mus til å fungere i Windows 98).

 

Ellers: Hva er en eksburk?

 

Som Crowly sier: Xbox. Beklager internsprog, tenker ikke nødvendigvis over sånn når jeg skriver her. :p

Lenke til kommentar

Aye, plug&play må på plass, og det er her det kunne vært nyttig med en annen leverandør enn Sony eller Microsoft, som begge har alt å tjene på å sabotere. Logitech kunne sikkert vært en interessant partner for Valve, men personlig har jeg aldri prøvd en av kontrollerne deres. Er det noen grunn (utover pris, ideologi, etc.) til å velge en slik fremfor en eksburk?

Eks = X

Burk (svensk) = Boks

 

Da er jeg med. Ja, jeg vil si at det er mange grunner, men de fleste kan oppsummeres med ordet frihet.

 

Først vil jeg nevne levetid. Kanskje du har lyst til å spille gamle klassikere lenger enn produsenten har lagt opp til? Kanskje du vil spille XBOX-spill på den nye XBOX 360-en din, eller PS3-spill på den nye PS4-en din? Da er du prisgitt at produsenten gidder å bry seg.

 

En konsollboks type XBOX 360 gjør akkurat det som produsenten bestemmer og du er helt prisgitt det produsenten bestemmer seg for. Et godt eksempel er muligheten for å installere gjeste-OS på PS3. Da Sony bestemte seg for å fjerne denne muligheten i fremtidige systemoppdateringer så hadde alle brukerne valget mellom å miste denne muligheten ved å oppdatere eller å miste muligheten til å spille alle nye og oppdaterte spill ved å la være å oppdatere. Dette er en funksjon som Sony selv brukte som salgsargument i konkurransen mot XBOX og som de senere valgte å sette strek over av "sikkerhetshensyn". Hvis du har en maskin med et OS du selv bestemmer over så kan du selv velge slike funksjoner. Det er kanskje ikke et veldig aktuelt eksempel for mange brukere, men det er veldig beskrivende problematikk og viser at du er helt prisgitt hva produsenten bestemmer.

 

Har du en slik boks så kan du lett velge selv hva annet du vil bruke den til. Kanskje du vil installere et mediasenter som spiller av 4K-filmer til den nye fete 4K-TVen din? Kanskje du kjøpte heftig maskinvare til akkurat det og vil bruke den samme maskinvaren til å spille Steam-spillene dine på i stedet for å kjøpe en PS4 eller XBOX whatnot i tillegg.

 

Kanskje du vil kopiere BluRay-filmene dine til disk for å pakke vekk alle de gammeldagse platene på loftet I stedet for å ha mange hyllemeter med film i den minimalistiske stuen din. I så fall må du ha et mediasenter som er villig til å spille av innhold som ikke er DRM-beskyttet, kommer PS4 og den nye XBOX-en til å ha det?

 

Kanskje du vil ha et spesielt mediasenter som du trives godt med og funker med akkurat den mobil-fjernkontroll-appen som passer deg, i stedet for det som produsenten har bestemt at skal brukes på deres boks.

 

Har du en slik boks så kan du også selv velge når/om du vil oppgradere maskinvare. Kanskje du har en XBOX-konsoll som er kjøpt til å håndtere 4K, men Microsoft ønsker å selge deg en ny unødvendig boks når du oppgraderer TVen til 8K? Du hadde kanskje god nok hardware, men trengte bare en liten programvareoppdatering for å få det til.

 

Når det kommer nye spill så kan du selv velge lavere eller høyere kvalitet som passer den maskinvaren du har kjøpt i stedet for å ha det som er standard i boksen.

 

Vi er ikke helt ukjent med idéen om at enkelte spill bare lages til PC, fordi konsoller ikke klarer å kjøre dem. Kanskje du vil spille slike spill i sofakroken, men de kommer kun til Steam fordi kjipe konsoller ikke klarer å kjøre dem. Trenger du nytt skjermkort til det, så kan du oppgradere selv.

 

Dette var en kort liste for å holde posten lesbar, men grunnene vil jeg påstå er mange. For meg er de ideologiske viktigst, men det betyr ikke at de ikke gjør seg gjeldende i praktiske årsaker for folk flest.

 

Nå skal jeg trå litt forsiktig, for dette har jeg egentlig ikke peiling på, men er det ikke slik at Linux (og Windows) allerede har en implementert standard for håndkontrollere, men at Microsoft og andre ikke følger den, men heller lager sin egen, som krever egne drivere? Om ikke burde det iallefall være slik, på samme måte som vi ikke lenger trenger egne drivere for mus og tastatur (husker dog jeg måtte til med CD for å få en Logitech-mus til å fungere i Windows 98).

 

Joda, det stemmer jo det, i hvert fall i prinsippet, men så er det dette med at produsenter elsker sine egne ekstraløsninger (og det gjør jo ofte vi forbrukere også). For eksempel inneholder tastaturstandardene alle standardknapper og standardfunksjoner, men ikke makroknapper og fancy bakgrunnslyslys som bytter farge etter hvilken makroprofil du har aktivert. For at dette skal virke så må man ha en spesifikk driver. En standard musdriver håndterer 2-3-4 knapper men kanskje ikke mer (jeg har ikke sjekket). Har du 24 makroknapper og tre scrollehjul på musen så må du nok ha en spesiell driver som håndterer dette.

 

På samme måte er det med håndkontrollere, men motivasjonen for Microsoft og Sony til å holde seg til noen som helst standard når de utvikler kontrollere som de selv tenker bare skal passe til deres egne produkter er nok liten. Det er nok i så fall deres egne utviklingskostnader de tenker på og ikke brukernes mulighet til å bruke dem med Steam på en GNU/Linux-maskin. Vi har ingen garanti for at kontrollerne til den neste konsollgenerasjonen vil virke med datamaskiner. Vi kan tro og håpe, men det mulige er alt fra at de virker 100% PnP til at ingen noensinne kommer til å få dem til å virke.

Lenke til kommentar

Når det gjelder første del av innlegget ditt tror jeg du misforsto meg. Hvorvidt man skal velge PC eller konsoll er en helt annen debatt, det jeg lurte på hva hvorvidt det er hensiktsmessig å velge en kontroller fra Thrustmaster eller Logitech fremfor Microsoft Xbox 360 Controller for Windows.

Lenke til kommentar

Når det gjelder første del av innlegget ditt tror jeg du misforsto meg. Hvorvidt man skal velge PC eller konsoll er en helt annen debatt, det jeg lurte på hva hvorvidt det er hensiktsmessig å velge en kontroller fra Thrustmaster eller Logitech fremfor Microsoft Xbox 360 Controller for Windows.

 

Ah!

 

Slik jeg forstod det var vel disse selskapene mer lansert i debatten som aktuelle samarbeidspartnere for Valve i forhold til å lage "offisielle" håndkontrollere til Steam, evt. Steambox.

 

Det er sikkert noen som legger sin elsk på noen av disse håndkontrollerne. Mange av de er en del billigere enn Microsoft og Sony sine. Jeg opplever dem mest som kjipere, men det er jo veldig subjektivt.

Endret av Azathoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...