Gå til innhold

[Løst] gammel pc, er det håp for oppgradering? :p


Anbefalte innlegg

Specs:

 

Motherboard: ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3

RAM: Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Graphics: Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5

HDD: Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5"

 

Kan jo også nevne at pc'n brukes hovedsaklig til surfing og gaming.

 

Takker for svar.

 

Edit:

 

Vil f. eks. en av disse løfte ytelsen betraktelig?

 

ASUS GeForce GTX 650Ti 2GB PhysX CUDA

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777171

 

ASUS Radeon HD 7850 2GB GDDR5

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759345

Endret av Woopfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU'en kan han fint bruke en stund til. Phenom II Quadcore overklokkes enkelt til 3,8-4,0ghz, og vil fint holde koken en stund til i spill.

 

Hadde det vært en dual-core derimot...

 

Men som du ser her, så er det liten vits å oppgradere fra 5870 til 7850. Da må du oppgradere til noe bedre, for at det skal være noe vits.

 

44623.png

 

http://www.anandtech...hern-islands/11

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Vet ikke om hva som passer til det , er ukjent med AMD generelt men husk og ikke bare tenk på skjermkort du må jo ha en cpu og ram som ikke lager "Flaskehals" på systemet.

 

Hva vil du si er flaskehalsen hvis jeg går for 7850 kortet?

 

Jeg tror det skal gå bra å bruke en X4 til neste oppgradering. Et 7850 ville jeg gått for.

 

Så du mener riggen holder en runde til hvis jeg går for skjermkort oppgradering? :)

Lenke til kommentar
CPU'en kan han fint bruke en stund til. Phenom II Quadcore overklokkes enkelt til 3,8-4,0ghz, og vil fint holde koken en stund til i spill. Hadde det vært en dual-core derimot... Men som du ser her, så er det liten vits å oppgradere fra 5870 til 7850. Da må du oppgradere til noe bedre, for at det skal være noe vits. 44623.pnghttp://www.anandtech...hern-islands/11

 

Ja, det var veldig beskrivende grafer.. Har du noen forslag på noe som ikke blir altfor high-end, men som vil "booste" systemet nevneverdig?

Lenke til kommentar

Ja, det var veldig beskrivende grafer.. Har du noen forslag på noe som ikke blir altfor high-end, men som vil "booste" systemet nevneverdig?

 

Overklokk cpu'en din(visst du ikke alleredet har gjort det). Disse når ofte 3,8ghz uten problemer.

 

Spar til du har råd til ett 7970 :) Når du har ett såpass bra kort som du har, så er det ingen vits å koste på noe dårligere en 7950/7970.

Lenke til kommentar

jeg hoppet fra 6870 til et 7950 og jeg merket mye forskjell i fps og annen ytelse. Men du burde som nevnt over ikke kjøpe noe dårligere ,

 

Vanskelig og si for meg hva som er flaskehals og ikke for det kan være mye , selvom cpu`en er god nok kan den fortsatt være sliten og gammel, Selvom ram brikkene er raske nok kan det hende de ikke yter det de sier, Vanskelig og oppgradere 1 og 1 del og merke mye forskjell en hva du for eks ville gjort med kliss ny cpu,gpu,ram og muligens hovedkort.

Lenke til kommentar

Overklokk cpu'en din(visst du ikke alleredet har gjort det). Disse når ofte 3,8ghz uten problemer.

 

Spar til du har råd til ett 7970 :) Når du har ett såpass bra kort som du har, så er det ingen vits å koste på noe dårligere en 7950/7970.

 

Har ikke overclocket, men bruker heller ikke stock vifta, så skal ikke være en umulighet å skvise ut no mer der.. Men mener du skjermkortet jeg har er bottlenecken per dags dato? Jeg prøver egentlig bare å utsette å bytte ut hele skiten :p Har dere noen anbefalinger på testprogrammer så jeg får sett om hardwaren leverer det det skal?

Lenke til kommentar

Nei skjermkortet du har nå fungerer fint med det oppsette du kjører og enda kan du sette inn et kraftigere kort men jeg har hørt om folk som plutslig kjøper kort til 2,500 kroner på et gammelt oppsett og ikke kan fatte og begripe hvorfor de ikke har 1 milion fps.

 

noen folk tenker fps = grafikk kort og ikke noe annet , folk glemmer hovedkort og kjøper det billigste siden det er jo bare en plate osv . Ville bare forsikre meg om at du hadde nogenlunde peiling på hva flaskehals var for noe, For det og sprute ut tusenvis av kroner på 1 ny del til dataen og forvente mye mer effekt er noe som ikke kommer til og skje. Men som sagt så burde du kjøpe et 7950 kort eller bedre for det kan du jo også bruke når du evt bytter ut de andre delene og det vil fortsatt være bra.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Nei skjermkortet du har nå fungerer fint med det oppsette du kjører og enda kan du sette inn et kraftigere kort men jeg har hørt om folk som plutslig kjøper kort til 2,500 kroner på et gammelt oppsett og ikke kan fatte og begripe hvorfor de ikke har 1 milion fps.

 

noen folk tenker fps = grafikk kort og ikke noe annet , folk glemmer hovedkort og kjøper det billigste siden det er jo bare en plate osv . Ville bare forsikre meg om at du hadde nogenlunde peiling på hva flaskehals var for noe, For det og sprute ut tusenvis av kroner på 1 ny del til dataen og forvente mye mer effekt er noe som ikke kommer til og skje. Men som sagt så burde du kjøpe et 7950 kort eller bedre for det kan du jo også bruke når du evt bytter ut de andre delene og det vil fortsatt være bra.

 

Hehe, jeg ser poenget ditt, derfor jeg ville forhøre meg litt med mennesker som kan mer enn meg!

 

Men du tror riggen vil få en merkbar ytelsesbedring med et skjermkort i den klassen?

Lenke til kommentar

Hehe, jeg ser poenget ditt, derfor jeg ville forhøre meg litt med mennesker som kan mer enn meg!

 

Men du tror riggen vil få en merkbar ytelsesbedring med et skjermkort i den klassen?

 

Det er vanskelig og si men jeg vil ikke love deg noen super økelse i ytelse med og bytte ut 1 del. Bedre vil det bli uten tvil ! Men det og forvente mye forskjell på 1 del er litt dumt for da kan man bli skuffa. Men du vil få bedre fps og du vill få en ytelse men om de andre delene er slitene og gamle ( selvom specsa på papiret er bra er det ikke sikkert den yter det samme ) så kan det ha en flaskehals effekt men et 7950 kort + vil du få bedre data uten tvil + at du har nytt skjermkort og trenger ikke tenke på det under neste oppgradering.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig og si men jeg vil ikke love deg noen super økelse i ytelse med og bytte ut 1 del. Bedre vil det bli uten tvil ! Men det og forvente mye forskjell på 1 del er litt dumt for da kan man bli skuffa. Men du vil få bedre fps og du vill få en ytelse men om de andre delene er slitene og gamle ( selvom specsa på papiret er bra er det ikke sikkert den yter det samme ) så kan det ha en flaskehals effekt men et 7950 kort + vil du få bedre data uten tvil + at du har nytt skjermkort og trenger ikke tenke på det under neste oppgradering.

 

Okay. Jeg kan jo legge til at de fleste spill "auto-detecter" mye høyere innstillinger enn hva jeg synes er tålelig å spille med (høy AA og alt det der). Så det kan være at pc'n er rett og slett for sliten/evt noe som er semi defekt?

 

Men som du sier, da har jeg jo et fint skjermkort til neste gang jeg bygger en pc.

Lenke til kommentar

Okay. Jeg kan jo legge til at de fleste spill "auto-detecter" mye høyere innstillinger enn hva jeg synes er tålelig å spille med (høy AA og alt det der). Så det kan være at pc'n er rett og slett for sliten/evt noe som er semi defekt?

 

Men som du sier, da har jeg jo et fint skjermkort til neste gang jeg bygger en pc.

 

Nei, det er tull det Eriksendrul skriver.

 

En CPU\RAM blir ikke tregere med tiden, den yter like godt nå som når den var ny. Det er ikke snakk om en forbrenningsmotor dette her.

 

Altså, det er ikke noe som heter sliten pc i den grad dere prater om. Enten fungerer den, eller så fungerer den ikke.

 

Hovedkortet ditt har 790FX chipset, noe som var det beste til AMD når den var ny. Altså "flaskehalsen" som dere prater om her er ikke der. Det du vil hente mest på er å bytte skjermkortet(MEN til noe som er nevneverdig bedre en det du har, f.eks 7950/7970).

 

Så kan du som sagt overklokke CPU'en til 3,8 ghz uten problemer(ofte på stock volt også).

 

Og igjen, når du da ønsker å oppgradere resten. Så kan skjermkortet enkelt flyttes med videre til ditt nye oppsett.

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke jeg hatt problemer med mitt gamle oppsett, hvor det dukket opp minusgrader på cpu hvis jeg prøvde å overklokke den, eller hadde turbo aktivert, hadde jeg faktisk fortsatt hatt 1156 socket med i5 750. Kjørte BF3 multiplayer med cpu på flat 2.66ghz med ett 7970 kort. Det som var mest irriterende var at jeg fikk ordnet det problemet etter jeg hadde kjøpt Ivy oppgradering. Det som er nå, er at jeg sitter med ett fult brukbart 1156 system som støver bort, (blir veldig sjeldent brukt). Har litt av den følelsen at det var litt bortkastet penger jeg brukte på Ivy, selv om den er bedre selvfølgelig.

 

Ville lagt penger i skjermkort og litt mer ram hadde det vært meg.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Nei, det er tull det Eriksendrul skriver.

 

En CPU\RAM blir ikke tregere med tiden, den yter like godt nå som når den var ny. Det er ikke snakk om en forbrenningsmotor dette her.

 

Altså, det er ikke noe som heter sliten pc i den grad dere prater om. Enten fungerer den, eller så fungerer den ikke.

 

Hovedkortet ditt har 790FX chipset, noe som var det beste til AMD når den var ny. Altså "flaskehalsen" som dere prater om her er ikke der. Det du vil hente mest på er å bytte skjermkortet(MEN til noe som er nevneverdig bedre en det du har, f.eks 7950/7970).

 

Så kan du som sagt overklokke CPU'en til 3,8 ghz uten problemer(ofte på stock volt også).

 

Og igjen, når du da ønsker å oppgradere resten. Så kan skjermkortet enkelt flyttes med videre til ditt nye oppsett.

 

Og på hvilken bakgrunn er dette tull ? Jeg hadde en i5 cpu som jeg byttet ut med samme type og ytelsen ble bedre. det var uten formatering og uten og endre noe annet en og bytte ut cpu med akkurat den samme modellen bare ny. Noe særlig mer konkret bevis en det har hvertfall ikke jeg hatt før. Det er ikke alle datakomponenter som yter 100 % helt fram til de "dør"

Lenke til kommentar

Og på hvilken bakgrunn er dette tull ? Jeg hadde en i5 cpu som jeg byttet ut med samme type og ytelsen ble bedre. det var uten formatering og uten og endre noe annet en og bytte ut cpu med akkurat den samme modellen bare ny. Noe særlig mer konkret bevis en det har hvertfall ikke jeg hatt før. Det er ikke alle datakomponenter som yter 100 % helt fram til de "dør"

 

Nei det er tull, visst du vet hvordan slik elektronikk fungerer. Det er ingen mekanisk slitasje på en CPU.

 

At du opplevde det, kan være tilfeldigheter med programvaren.

Lenke til kommentar

Nei det er tull, visst du vet hvordan slik elektronikk fungerer. Det er ingen mekanisk slitasje på en CPU.

 

At du opplevde det, kan være tilfeldigheter med programvaren.

 

Er delevis enig med dere begge, det kan være forskjeller på samme prossesorer, dere har vel hørt om folk som kjøper ''cherry picked'' cpu?

Men det er ingen vits å kjøpe en cherry picked cpu, om du ikke driver med overclocking.

 

Det er tull at den blir dårligere over tid.

 

Men det er forskjeller på cpuer.

Endret av Valiient
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...