Gå til innhold

Er påbygg til generell studiekompetanse verdt det?


Anbefalte innlegg

Jeg gikk et år studiespesialisering, men sluttet midtveis i året fordi jeg så at jeg kom til å stryke. Året etter gikk jeg Matfag kun for å gå på skole. Jeg var jo uansett for ung til å få noe skikkleig arbeid. Bestod, å nå går jeg andre året på matfag, å har søkt påbygg neste år. Kun fordi jeg ikke har lyst til å jobbe med noe innen mat, og har ikke peiling på hva jeg skal bli. Så spørsmålet er, er det i det hele tatt noen vits? Kommer jeg til å få bruk for det? Jeg tviler stert på at jeg kommer til å gå på noen universitet eller noe etter. Hva er fordelen med å gå det da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gikk ikke yrkeslinjen het ut med fagbrev, da vil iallefall påbygg gi deg "fullført VGS"

Det kan være krav på enkelte jobber / neste lønnstrinn.

 

For 99,9% er det noe man tar for å få på skole i 3-5 år etter dette.

 

Om du ikke har peil så er jo påbygg bra, da har du ett år fra nå til å få peil.

Lenke til kommentar

Eg vil på det sterkaste anbefale at du i det minste gjer eit forsøk på å skaffe deg generell studiekompetanse eller kanskje også eit fagbrev.

 

Det er svært få jobber tilgjengelige der bestått ungdomsskule er tilstrekkelig kompetansekrav. Og i dei stillingane der det ikkje er krav om meir utdanning så vil du lett kunne bli skvisa ut av andre søkere som har dokumentert utdanning og kursing.

 

Med generell studiekompetanse vil det også være lettar å gå tilbake på skulebenken for å omskulere deg dersom du i voksen alder enter får lyst eller må ta utdanning.

 

Og som du sjølv seier så vil generell studiekompetanse kvalifisere deg til å søke på universitet og høgskuler.

Min erfaring er at det er mykje lettare å ta høgare utdanning enn det er å komme seg gjennom vidaregåande. På vgs er det mykje teori som du ikkje heilt veit korleis du skal håndtere, men dersom du finn eit fagfelt som du liker så kan det være at du synest det er såpass interesant at du liker å studere. Berre det å sleppe alle dei fagfelta som du ikkje bryr deg om er ein stor fordel.

 

 

 

PS, dersom du er veldig skulelei så anbefaler eg at du deler opp siste året. Du må ikkje nødvendigvis ta alle faga på normaltid, det går fint å ta berre nokre få fag om gongen. I mellomtida får du ta deg ein deltidsjobb eller liknande for å fylle dagane.

Lenke til kommentar

Eg vil på det sterkaste anbefale at du i det minste gjer eit forsøk på å skaffe deg generell studiekompetanse eller kanskje også eit fagbrev.

 

Det er svært få jobber tilgjengelige der bestått ungdomsskule er tilstrekkelig kompetansekrav. Og i dei stillingane der det ikkje er krav om meir utdanning så vil du lett kunne bli skvisa ut av andre søkere som har dokumentert utdanning og kursing.

 

Med generell studiekompetanse vil det også være lettar å gå tilbake på skulebenken for å omskulere deg dersom du i voksen alder enter får lyst eller må ta utdanning.

 

Og som du sjølv seier så vil generell studiekompetanse kvalifisere deg til å søke på universitet og høgskuler.

Min erfaring er at det er mykje lettare å ta høgare utdanning enn det er å komme seg gjennom vidaregåande. På vgs er det mykje teori som du ikkje heilt veit korleis du skal håndtere, men dersom du finn eit fagfelt som du liker så kan det være at du synest det er såpass interesant at du liker å studere. Berre det å sleppe alle dei fagfelta som du ikkje bryr deg om er ein stor fordel.

 

 

 

PS, dersom du er veldig skulelei så anbefaler eg at du deler opp siste året. Du må ikkje nødvendigvis ta alle faga på normaltid, det går fint å ta berre nokre få fag om gongen. I mellomtida får du ta deg ein deltidsjobb eller liknande for å fylle dagane.

 

Men dersom jeg velger å dele opp siste året, vill jeg fortsatt få stipend, eller studielån fra lånekassa? Å er det mulighet for slikt på alle skoler?

Lenke til kommentar

Men dersom jeg velger å dele opp siste året, vill jeg fortsatt få stipend, eller studielån fra lånekassa? Å er det mulighet for slikt på alle skoler?

 

Vell, dersom skulen ikkje vill legge til rette for dette så er det ikkje værre enn at du melder deg opp som vanlig og berre takisk velger å stryke eit utvalg av faga.

Når det gjeld stipend så er eg litt usikker, eg veit at ein vanligvis aksepterer stryk i eit fag eller to utan at dette får innvirkning på stipendet så lenge du melder frå om det. Men det er kanskje annaleis dersom du stryk/ikkje møter opp i mange fag.

 

Uavhengig av lån og stipend så har foreldra dine forsørgingsplikt også etter at du har blitt 18 år så lenge du går på vidaregåande skule.

Dersom du tar deg ein deltidsjobb i tillegg så burde det ikkje være umogleg å få dette til å gå rundt.

Lenke til kommentar

Vell, dersom skulen ikkje vill legge til rette for dette så er det ikkje værre enn at du melder deg opp som vanlig og berre takisk velger å stryke eit utvalg av faga.

Når det gjeld stipend så er eg litt usikker, eg veit at ein vanligvis aksepterer stryk i eit fag eller to utan at dette får innvirkning på stipendet så lenge du melder frå om det. Men det er kanskje annaleis dersom du stryk/ikkje møter opp i mange fag.

 

Uavhengig av lån og stipend så har foreldra dine forsørgingsplikt også etter at du har blitt 18 år så lenge du går på vidaregåande skule.

Dersom du tar deg ein deltidsjobb i tillegg så burde det ikkje være umogleg å få dette til å gå rundt.

 

Tror ikke jeg tar sjangsen i stryke med vilje i noen fag da, dersom ikke skolen vil llegge til rette for det selvsagt. Selv om de har forsørgingsplikt så har jeg planlagt å flytte ut neste år. Eller retter sagt etter sommeren. Har alerde både fått hjelp til lappen, pluss bil så skal ikke be om noe mer der ifra.

Lenke til kommentar

Og som du sjølv seier så vil generell studiekompetanse kvalifisere deg til å søke på universitet og høgskuler.

Min erfaring er at det er mykje lettare å ta høgare utdanning enn det er å komme seg gjennom vidaregåande. På vgs er det mykje teori som du ikkje heilt veit korleis du skal håndtere, men dersom du finn eit fagfelt som du liker så kan det være at du synest det er såpass interesant at du liker å studere. Berre det å sleppe alle dei fagfelta som du ikkje bryr deg om er ein stor fordel.

 

Ja. Det er mye mer interessant å studere. I tillegg er hverdagen mye mer fleksibel, slik at det er mye lettere å få studiene til å passe med jobb, fritidsaktiviteter eller andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt å pine seg gjennom det. Er ikke så fælt som mange sier, og det er godt å ha det på papiret når man er ferdig. Så om du plutselig får lyst å gå noe slags skole senere i livet har du faktisk mulighet til det, pluss det som det snakkes om over her med kompetanse og lønn i jobb :) Kjør på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...