Gå til innhold

Auto ISO - fokuspunkt og farge på motiv i fokuspunkt påviker ISO?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg frem og prøver å forstå hva som påvirker kameraets auto-ISO automatikk. Jeg opplever at kameraet innstiller seg høyt i ISO-verdi og lurer på om fokuspunktet og farge på motivet, i fokuspunktet, påvirker auto-ISO?

Se eksempel fra skjermdump under. Fokuspunktet er markert med rødt. Hadde iso-verdi gått ned hvis jeg hadde satt fokuspunkt på det lyse nebbet?

post-279345-0-83213800-1365290157_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke fokuspunktet men lysmålingen som bestemmer. Lysmålingen stiller du uavhengig av fokusen og hvis du setter lysmålingen til "spot" så vil det overlappe det punktet som er markert på bildet.

 

Det er mange forskjellige instillinger du kan gjøre. Les http://www.diskusjon...howtopic=490679 og bruksanvisningen til kameraet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Fokuspunkt og lysmålingsfelt er to forskjellige ting. Begge målingene kan gjøres spot, sentrumsdominert eller vidt. Det er innstillingene til lysmåleren som avgjør hvor kameraet prioriterer å eksponere riktig. Har du for eksempel spotmåling av lys og veksler mellom nebb og øye på anda så vil du få vidt ulike eksponeringer og kameraet kan velge vidt forskjellige parametere ellers.

 

Auto-iso forsøker som Rowdy sier ofte å tilpasse seg tommelfingerregelen for lukkertid vs brennvidde, men går helst ikke over visse verdier (1/60s eller noe sånt) selv med vidvinkel for å unngå bevegelsesuskarphet. Jeg vet ikke om det er noen deteksjon på hverken kamerabevegelse, motivbevegelse eller om objektivet har stabilisering, innbakt i auto-iso.

Lenke til kommentar

Det er ikke fokuspunktet men lysmålingen som bestemmer. Lysmålingen stiller du uavhengig av fokusen og hvis du setter lysmålingen til "spot" så vil det overlappe det punktet som er markert på bildet.

 

Det er mange forskjellige instillinger du kan gjøre. Les http://www.diskusjon...howtopic=490679 og bruksanvisningen til kameraet.

Takker. Bruksanvisningen har jeg lest igjennom mange ganger. Men det å omsette dette i praksis bruk og se hvilke konsekvenser de ulike lysmålinger gir i praksis er øvelser jeg må igjennom. Skal også lese igjennom pdf'en du linket til.

Lenke til kommentar

Her er litt å lese på: http://digitalphotography.jdanswers.com/exploring-metering-modes.html

 

Spot måler lyset kun i et bittelite område og eksponerer etter det.

Centre weighted måler lyset hovedsakelig etter midten av bildet - kantene teller ikke like mye.

Matrix metering prøver å kikke på lyset i hele bildet samtidig, men regner områdene ned de aktive fokuspunktene som "viktigst".

 

Bruker du eksponeringsjusteringen vil kameraet eksponere lysere eller mørkere i forhold til hvordan det målte lyset etter valgt lysmålingsmodus.

Lenke til kommentar

Her er litt å lese på: http://digitalphotog...ring-modes.html

 

Takker. Tar alltid i mot slike gode linker.

Men når jeg leser så tenker jeg at mitt spørsmål i OP ikke var så hakkende galt likevel?

I artikkelen står det:

'Spot metering takes practise. Remember in the last lesson we learnt that cameras measure reflected light, and that the camera is expecting the tones within the area that it meters to average out to mid-grey? If you point the spot metering circle at a tone that is lighter or darker than mid-grey, the camera will give you an incorrect exposure reading.'

 

Da tenker jeg at hvis jeg hadde satt fokuspunkt(spot) på det lyse nebbet ville kameraet justert ned ISO-settingen? (Forstår at eksponeringen ville bli feil, i forhold til det mørke hodet til anda)

 

Kanskje jeg høres ut som et petimeter, men jeg prøver å forstå, for senere å kunne bruke forståelsen til å gjøre ting mer riktig :)

Lenke til kommentar

Det har bittelitt å si hvilke fokuspunkter du velger i Matrix modus, ettersom den vekter fokuspunkter-områdene høyere, men dette er smånyanser i forhold til å velge en annen metering mode eller å bruke eksponeringsjusteringen.

Fokuser som du skal på øyet til anda og la automatikken håndtere eksponeringen - så justerer du bare eksponeringen litt opp eller ned hvis det blir for mørkt eller for lyst.

 

Når du har fått taket på eksponeringsjustering (det tar ikke så lang tid) kan du så gå over til å eksperimentere med andre modi - Spot er for eksempel en interessant modus som kan gi deg god kontroll i vanskelig og skiftende lys...

 

 

Spot er alltid i midten av søkeren, uavhengig av hvilke fokuspunkter du har valgt. Med Spot vil du få forskjellige eksponeringer etter hvor du rettet kameraet - ikke etter hvilke fokuspunkter du bruker.

Edit: Fysjafysj, Trondster - Nikon D7100 har spot-måling der du velger fokuspunkt - ikke nødvendigvis akkurat i midten..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Spot er alltid i midten av søkeren, uavhengig av hvilke fokuspunkter du har valgt. Med Spot vil du få forskjellige eksponeringer etter hvor du rettet kameraet - ikke etter hvilke fokuspunkter du bruker.

 

Se det. Det var en ny og nyttig opplysning for meg, som drev på med flytting av fokuspunktet, i spot, til kant venstre/høyre etc.

Lenke til kommentar

Se det. Det var en ny og nyttig opplysning for meg, som drev på med flytting av fokuspunktet, i spot, til kant venstre/høyre etc.

Jepp - tenkte jeg skulle presisere det. ;) Valgt fokuspunkt har (såvidt jeg forstår) litt å si i Matrix mode, ettersom den vekter området rundt de aktive fokuspunktene litt høyere, men har ellers ikke noe å si for lysmålingen.

Lenke til kommentar

Jepp - tenkte jeg skulle presisere det. ;) Valgt fokuspunkt har (såvidt jeg forstår) litt å si i Matrix mode, ettersom den vekter området rundt de aktive fokuspunktene litt høyere, men har ellers ikke noe å si for lysmålingen.

Men nå blir jeg usikker på det du sier når jeg leser i manualen.

 

Punkt: Kameraet måler en sirkel på 3,5mm i diameter (omtrent 2,5% bildefeltet). Sirkelen er sentrert på det gjeldene fokuspunktet, og gjør det mulig å måle motiver utenfor bildesentrum (dersom objektiver uten CPU brukes, eller dersom dersom automatisk valg av AF-søkefelt er aktivert, vil kameraet måle det midtre fokuspunktet).

Lenke til kommentar

Men nå blir jeg usikker på det du sier når jeg leser i manualen.

Du har helt rett - jeg tok feil.

Spot-måling på D7100 er sentrert på valgt fokuspunkt (eller midtre fokuspunkt når ikke noe spesifikt fokuspunkt er valgt), her fra den engelske manualen:

 

Spot: Camera meters circle 3.5 mm (0.14 in.) in diameter (approximately 2.5% of frame).

Circle is centered on current focus point, making it possible to meter off-center subjects (if non-CPU lens is used or if auto-area AF is in effect, camera will meter center focus point).

Ensures that subject will be correctly exposed, even when background is much brighter or darker.

 

 

Min Canon 5DmkII har alltid spot i midten - ditt kamera er mer fleksibelt der. :)

 

Dette vil du nok også tydelig se hvis du prøver deg litt fram. :)

 

 

Edit: Ellers har farger også litt å si - kameraet måler (og oppfanger) lyset i de tre fargene det menneskelige øyet kan se - rødt, grønt og blått. Lyset kan være "skjevt" - en rød rose har for eksempel mye rødt, og sent på kvelden er det generelt mer blått lys enn i dagslys. Rett og slett at forskjellige farger kan inneholde forskjellige mengder lys, og kameraet prøver å måle lyset ut fra dette. Enkelte ekstra kraftige farger (som i blomster) kan lett lure lysmåleren og brenne ut i en fargekanal - her bør du kikke på histogrammet og passe på at du ikke brenner ut fargene..

Matrix metering prøver også litt ut fra fargene å finne ut hva slags motiv det er og hvordan den bør eksponere motivet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...