Gå til innhold

Intels lilleputt blir kraftigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt to slike som jeg kjøpte med 80Gb SSD kort, 8 Gb RAM og WI-FI kort som jeg monterte og et Logitech K400 tastatur til hver. Jeg valgte å installere Windows 7 Pro på den ene og Windows 8 Pro på den andre, begge 64-bits.

 

Erfaringer til nå er utelukkende positiv og litt overraskende fornøyd med kjøpet. Jeg bruker den som internett maskin, spille av filmer, vise bilder og spille av musikk. Så ikke noe krevende bruk for å si det slik. Jeg trodde kanskje dette kom til å bli et bomkjøp, og da er jo kanskje ikke forventningene så høye, men uansett så er jeg veldig glad for å ha den ved TVen.

 

De blir varme, det er det ingen tvil om, men ikke verre enn 50-60 grader tipper jeg. Normalt så er jo dette en PC en monterer en plass for å bruke den som en HTPC som jeg har gjort, eller noe i den duren.

 

Jeg er litt spent på hvordan en eventuell i5 og den planlagte i7 utgaven kommer til å bli. Slik det er nå så merker jeg ikke noe til viften som er i boksen, det kan eventuelt endre seg med en varmere CPU/GPU og kanskje da endring i viften.

Endret av drseafood
Lenke til kommentar

Burde ikke en slik en være en ganske så optimal kontormaskin/HTPC? Muligheten til bare å feste den bak på skjermen er jo ganske så grei.

 

Personlig har jeg aldri helt skjønt det store higet etter så veldig små HTPCer. Man har jo gjerne en TV-benk som er dimensjonert etter en receiver uansett.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå dette er noe helt annet enn Raspberry Pi og Cubieboard siden den koster rundt 10 ganger så mye.

 

Ja heldigvis vil nå jeg si :)

Raspi har jo sine bruksområder bevares men for mange blir det i minste laget med krefter. Og da kan jo noe slikt være løsningen selv om prisen er drøy sammenlignet med den enklere Pien. Vi snakker tross alt om helt forskjellig HW der denne løsningen fra Intel er i en helt annen liga. Hvordan de tenker å bli kvitt varmen blir jo spennende.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri helt skjønt det store higet etter så veldig små HTPCer. Man har jo gjerne en TV-benk som er dimensjonert etter en receiver uansett.

 

AtW

 

Det er sant, og jeg er enig. Har min HTPC i et Silverstone GD5 selv, og er storfornøyd, både med plassen i det og hvordan det ser ut i TV-benken. :)

 

Konstanterer dog at det er veldig mange som aller helst vil ha en HTPC som "ikke" synes.

 

 

Men vurderer en slik til svigerforeldrene mine som erstatter for den slepbare de nå bruker som kontor-PC. Denne skrudd fast på en un U2412M hadde ikke vært så dumt... :hmm:

Lenke til kommentar

Den forrige modellen tror jeg kom med intern vifte som gjorde den uaktuell. Dersom Intel begynner å levere slike med helt passiv kjøling blir nok jeg kunde.

 

Nå har jeg brukt i3 versjonen veldig mye. Og den er etter min mening fullstendig lydløs, så skjønner ikke hvorfor en intern vifte kan gjøre den uaktuell? Jeg kan ikke forstå hvordan en i5 versjon kan brukes passiv kjøling (så gjenstår det så se hvordan lyd og varme blir).

 

Jeg kan iallefall anbefale i3 versjonen, den spiller absolutt alt, den er "lydløs" og holder seg innenfor akseptable temperaturer. Og viktigst, den har en bra CPU kontra andre tilsvarende produkter.

Lenke til kommentar

Jeg venter litt i spenning på i5-utgaven egentlig. Har en ferdig moddet Husqvarna 55 motorsag(!) av alle ting, som skal være kabinett for et et slikt hovedkort. Ikke bare skal det være kabinett, jeg har også ordnet det slik at PCen startes ved å dra i snora. En kombinasjon av en sveive-lommelykt-dynamo og et relé fra Biltema sørger for at det virker.

post-67869-0-50906000-1365333299_thumb.jpg

Akkurat plass til 10x10cm under lokket

post-67869-0-16679400-1365333313_thumb.jpg

Sluttresultat før jeg har satt på sverd og kjede, og uten annen innmat enn starter. Har brukt nåværende PC som test så jeg vet det funker.

Lenke til kommentar
Nå har jeg brukt i3 versjonen veldig mye. Og den er etter min mening fullstendig lydløs, så skjønner ikke hvorfor en intern vifte kan gjøre den uaktuell? Jeg kan ikke forstå hvordan en i5 versjon kan brukes passiv kjøling (så gjenstår det så se hvordan lyd og varme blir).

Er det "lydløs" eller lydløs? Med mekaniske deler interesserer det egentlig ikke, særlig pga. at jeg satser på en levetid på et par fem år og en del av disse utplassert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...