Gå til innhold

Ultrabooker skal ned i pris og opp i batteritid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

siden de fleste ultrabooker koster mellom 8000 og 12000 Kr.

 

Bør rettes til "Siden de fleste ultrabooker som har det som de bør ha (god batteritid, god skjerm, lav vekt, SSD og bakbelyst tastatur) koster mellom 8000 og 12000.

 

Finnes rimelige ultrabooks, men de feiler på minst ett av disse kriteriene stort sett alle.

 

Ett eksempel på hva jeg mener med en skikkelig ultrabook:

 

http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Samsung-Series-9-900X3C-A04DE-Subnotebook.83079.0.html

 

God skjerm (PLS), ok batteritid på nesten 7 timer med nettsurfing på wifi (over 11 timer med wifi av og minimal belastning). God og rask SSD. Bakgrunnsbelyst tastatur og lav vekt.

 

Har jeg en slik selv? Nei, prisen er for høy. Hva måtte prisen vært om jeg skulle kjøpt en? Rundt 5000,-

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Prislappen på ultrabooks halverer seg ikke over natta uten at det går utover kvaliteten eller ytelsen på et eller annet plan. Men jeg trodde Intel hadde satt SSD som et krav på ultrabooks? Merker meg at fler og fler billige varianter kommer med kjipe 5400 RPM disker.

 

Spør du meg så burde minimumskravet for "ultrabook-merket" være noe ala:

 

- ULV Intel i5 eller høyere

- 128GB SSD

- 1600x900 på 11,6 - 13,3", 1920x1080 på 14 - 15,6"

- 11,6-13,3 med en maksvekt på 1,3kg og 14-15,6" med maksvekt på 1,7kg

- Trådløst brukt på minimum 6-7 timer

- Solid kabinett, ikke noe slarkete plastikk med løse hengsler

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stempler som "ultrabook" er enkle og effektive måter hvor blant annet Intel kan sette minimumskrav til maskinvare som gjør det enklere for forbrukere som ønsker maskiner innenfor gitte minimumskrav til å velge maskin.

 

La oss si at du er ute etter en maskin, har egentlig ikke snøring på maskinvare men har fått beskjed av IT-avdelingen på jobb at alle maskiner innunder kategorien "ultrabook" skal være tilstrekkelig så er det jo langt enklere for vedkommende å se på diverse nettsider eller oppsøke forhandlere å vurdere mellom fåtallet av "ultrabook" klassifiserte maskiner kontra de hundreogførti andre alternativene som han ikke har snøring på hva som faktisk tilfredsstiller minimumskravene eller ikke og det er jo dessverre ingen automatikk i at selger nødvendigvis selger deg det som passer deg best heller.

Lenke til kommentar

Bærbare PCer har hele tiden blitt tynnere. Ultrabook er bare Intels merkevarebeskyttede bullshitbingo-ord for denne trenden. Bærbare PCer ville blitt tynnere, billigere og fått lengre batteritid med eller uten Ultrabook-ordet.

 

Huff, huff. Disse fæle, store firmaene som tjener penger. Lenge leve kommunismen!

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Pøh..

Ultrabook betegner ikke bare en tynn Laptop.

 

 

Of the technical features, there really are three that stand out. They are Intel Rapid Start, Intel Smart Response and Intel Smart Connect. As is evident here, they all are developed by Intel so an Ultrabook will obviously feature Intel base technologies in them. But what do each of these features do?

Les mer...

http://compreviews.about.com/od/buyers/a/What-is-an-Ultrabook.htm

Lenke til kommentar

Nei, det betegner en tynn laptop med noen spesifikke krav satt av intel, så det skal bruke intel-telnologi, som deks deres Media-center-plattform" brukte. Men det er jo ett dustekonsept uansett, en god ultraportabel er en god ultraportabel, om det formelt sett er en "ultrabook" eller ikke.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke dustete "krav" til men implementert dugelig teknologi i bla også i drivere og UEFI (startid fra kald/standby/wifi klar osv)

De som kommenterer her som ikke har en fullverdig slik kan nesten bare "la være".

Jeg merker stor forskjell på en Ultrabook med Rapid Start, kontra en tradisjonell Laptop.

En slik med f.eks Windows 8 er brukendes fra kaldstart på under ti sekunder , og enda raskere fra nye standby.

Jeg har en "covertible" hybrid Ultrabook/Tablet med windoze 8.

Når det gjelder power states så inkluderes det nye i Windows 8 (vet ikke status på andre operativ systemer) Disse heter Always-on og Always-connected( http://msdn.microsof...3(v=vs.85).aspx )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ikke dustete "krav" til men implementert dugelig teknologi i bla også i drivere og UEFI (startid fra kald/standby/wifi klar osv)

De som kommenterer her som ikke har en fullverdig slik kan nesten bare "la være".

Jeg merker stor forskjell på en Ultrabook med Rapid Start, kontra en tradisjonell Laptop.

En slik med f.eks Windows 8 er brukendes fra kaldstart på under ti sekunder , og enda raskere fra nye standby.

Jeg har en "covertible" hybrid Ultrabook/Tablet med windoze 8.

Når det gjelder power states så inkluderes det nye i Windows 8 (vet ikke status på andre operativ systemer) Disse heter Always-on og Always-connected( http://msdn.microsof...3(v=vs.85).aspx )

 

Jo, dustete krav, det er ingenting som tilsier at det må være intel-teknologi for å få til slik. Eller at denne utviklingen ikke går sin gang uten at ultraboook-begrepet ikke hadde fantes. At nye powerstates er fornuftige endrer ikke dette det spøtt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
siden de fleste ultrabooker koster mellom 8000 og 12000 Kr.
Bør rettes til "Siden de fleste ultrabooker som har det som de bør ha (god batteritid, god skjerm, lav vekt, SSD og bakbelyst tastatur) koster mellom 8000 og 12000.Finnes rimelige ultrabooks, men de feiler på minst ett av disse kriteriene stort sett alle.Ett eksempel på hva jeg mener med en skikkelig ultrabook:http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Samsung-Series-9-900X3C-A04DE-Subnotebook.83079.0.htmlGod skjerm (PLS), ok batteritid på nesten 7 timer med nettsurfing på wifi (over 11 timer med wifi av og minimal belastning). God og rask SSD. Bakgrunnsbelyst tastatur og lav vekt.Har jeg en slik selv? Nei, prisen er for høy. Hva måtte prisen vært om jeg skulle kjøpt en? Rundt 5000,-

 

PLS er jeg ganske sikker på at bare Samsung bruker. Ganske sikker på at det er en egen skjermtype for bare Samsung, akkurat som IPs eies av LG og Phillips. Det nesten alle bruker er jo IPS. Har bare sett PLS hos Samsung, er og en veldig ny teknologi.

Lenke til kommentar

Prislappen på ultrabooks halverer seg ikke over natta uten at det går utover kvaliteten eller ytelsen på et eller annet plan. Men jeg trodde Intel hadde satt SSD som et krav på ultrabooks? Merker meg at fler og fler billige varianter kommer med kjipe 5400 RPM disker.Spør du meg så burde minimumskravet for "ultrabook-merket" være noe ala:- ULV Intel i5 eller høyere- 128GB SSD- 1600x900 på 11,6 - 13,3", 1920x1080 på 14 - 15,6"- 11,6-13,3 med en maksvekt på 1,3kg og 14-15,6" med maksvekt på 1,7kg- Trådløst brukt på minimum 6-7 timer- Solid kabinett, ikke noe slarkete plastikk med løse hengsler

 

Du har skjønt det :)

Lenke til kommentar

PLS er jeg ganske sikker på at bare Samsung bruker. Ganske sikker på at det er en egen skjermtype for bare Samsung, akkurat som IPs eies av LG og Phillips. Det nesten alle bruker er jo IPS. Har bare sett PLS hos Samsung, er og en veldig ny teknologi.

 

Stemmer, samsung står bak PLS (PLS skal bruke litt mindre strøm enn IPS, men ha mange av de same fordelene (gode innsynsvinkler og god fargegjengivelse)). Egentlig samme om det er en PLS, IPS eller MVA/PVA skjerm for min del så lange kvaliteten er høy. Kjipe TN skjermer er det nok av allerede!

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Jo, dustete krav, det er ingenting som tilsier at det må være intel-teknologi for å få til slik. Eller at denne utviklingen ikke går sin gang uten at ultraboook-begrepet ikke hadde fantes. At nye powerstates er fornuftige endrer ikke dette det spøtt.

 

AtW

 

Dette skjer jo , så vet ikke hva du tar av for.

Samsung og Asus bla har "egne" teknologier uten at de er hverken bedre eller dårligere enn intels rapid start m.m . Enerste er at de da på sine Laptops ikke får benyttet begrepet "Intel Ultrabook Inspired" da dette er trademark tatt av intel .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dette skjer jo , så vet ikke hva du tar av for.

Samsung og Asus bla har "egne" teknologier uten at de er hverken bedre eller dårligere enn intels rapid start m.m . Enerste er at de da på sine Laptops ikke får benyttet begrepet "Intel Ultrabook Inspired" da dette er trademark tatt av intel .

 

Kan ikke helt se at jeg "tar av", på hvilken måte er det jeg "tar av"? Jeg synes bare ultrabook-konseptet er ett dustekonsept, fordi man tar en eksisterende gruppe (ultraportable) og finner på noen intel-sentriske krav, for å kalle det en "ultrabook". Mens ultraportable som gruppe staidg videreutvikles og blir bedre helt uavhengig av denne ultrabook-sertifiseringen intel driver med. De prøvde jo på det samme med HTPCer, det hadde ingen nevneverdig positiv effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...